Les TIC en Educació Física: Les TIC dins l’Educació Utilització del telèfon mòbil en un grup de 1r de Batxillerat Alumne: Joaquim Albó Fernández Tutor: Enric Ormo Ribes INTRODUCCIÓ MÈTODE CONCLUSIONS L’Educació Física “ha tardat dècades en ser reconeguda com una àrea curricular en els centres escolars” (Capllonch, 2005). La majoria de relacions actuals de la tecnologia amb l’Educació Física són a mode de recurs per als docents, per a la seva formació i suport de cara a la docència. La mateixa essència de l’assignatura, el moviment, ha dificultat la utilització de les TIC. La relació entre la tecnologia i l’Educació Física escolar ha estat i és més aviat escassa, a excepció d’iniciatives com la gravació d’activitats en vídeo, freqüentment d’expressió corporal, per a què l’alumnat es pogués observar a posteriori Dins del Real Decret 115/2004 van aparèixer per primer cop objectius, continguts i criteris d’avaluació de les tecnologies de la informació i la comunicació en Educació Física. Les TIC dins l’Educació Física Part quantitativa Utilització de l’aplicació Endomondo per a la quantificació de les hores d’activitat física extraescolar, a partir d’un espai compartit entre tot el grup d’alumnes participants. Què són les TIC? Tecnologies de la Informació i la Comunicació, com a recursos assentats i imprescindibles en el fer professional dins el món de l’educació. (Generelo, 2013). Per Fundesco (1986), les TIC són el conjunt de tecnologies que permeten l’adquisició, producció, emmagatzematge, tractament, comunicació, registre i presentació de les informacions en forma de veu, imatges, i dades contingudes sen senyals de naturalesa acústica, òptica o electromagnètica González (1999), les defineix com el conjunt d’eines, suports i canals per al tractament i l’accés a la informació que generen nous modes d’expressió, noves formes d’accés i nous models de participació i recreació cultural. Les TIC dins l’Educació Aspectes positius S’ha incrementat la pràctica d’activitat física durant el període en que s’ha portat a terme l’activitat. Hi ha hagut un increment de més del 20% d’alumnes que han assolit els mínims d’activitat física recomanada per l’OMS. El projecte ha tingut una valoració global positiva per part dels alumnes participants. Troben interessant que s’apliqui també a altres cursos. El telèfon mòbil resulta pels alumnes un element motivador ja que forma part del seu dia a dia. Part qualitativa Utilització d’una enquesta per valorar el funcionament de l’activitat. RESULTATS Aspectes negatius L’increment de pràctica d’activitat física durant el període en que s’ha portat a terme l’activitat, pot ser degut a la bonificació de cara a la nota de l’assignatura. Tot i el benefici en l’avaluació, no tots els alumnes han assolit l’objectiu marcat. El projecte ha estat de curta duració, i els resultats no són del tot fiables. Seria convenient allargar l’activitat a un mínim de 3 mesos per poder observar si es crea una adherència a la pràctica d’activitat física. Part quantitativa Amb la utilització de l’aplicació, hi va haver un increment d’un 20% d’alumnes que realitzaven els mínims d’activitat física recomanada per la OMS (del 31 al 53%), i es va disminuir el percentatge d’alumnes que realitzava menys de 6 hores mensuals d’activitat física (d’un 44% a un 19%). OBJECTIUS Proposta Realització d’alguna activitat similar, però amb una duració més llarga, d’un trimestre com a mínim, i que repercuteixi de cara a la nota de la matèria ja que pot ser una forma de lluitar contra el sedentarisme un cop l’alumne acaba el seu horari lectiu. Segons el currículum de Batxillerat, regulat pel Real Decret 142/2008 se l’hi encomana a la matèria d’Educació Física tres competències específiques: la competència del domini corporal i postural, la competència en l’adquisició d’un estil de vida saludable i la competència en l’ocupació activa del temps de lleure. L’estudi consta de dos parts: La part quantitativa té com a objectiu: Conèixer les hores d’activitat física setmanal dels alumnes fora de l’horari escolar (documentació facilitada pels alumnes). Conèixer les hores d’activitat física setmanal realitzada pels alumnes fora de l’horari escolar utilitzant el telèfon mòbil com a instrument quantificador. Observar si els alumnes assoleixen l’objectiu marcat d’activitat física mensual, i alhora assoleixen les recomanacions d’activitat física diària marcades per l’OMS. La part qualitativa té com a objectiu: Conèixer el coneixement previ dels alumnes sobre aplicacions de quantificació de l’entrenament. Esbrinar possibles problemes en el funcionament de l’aplicació. Saber quin grau de necessitat de portar el telèfon mòbil a sobre a l’hora de realitzar activitat física i perquè. Valorar si augmenta la motivació amb la utilització d’aquest tipus de tecnologia alhora de realitzar activitat física extraescolar, i a conseqüència, augmenta també el temps de pràctica d’activitat física. Tenir una valoració de l’activitat per part dels alumnes que l’han realitzada. Hores d'activitat física extraescolars sense l’Endomondo REFERÈNCIES Evolució de les TIC dins l’educació (Prat, Camerino & Coiduras (2013)) EduCat 1x1: Digitalització de les aules de secundària a Catalunya durant el curs escolar 2009-2010. Els objectius del projecte eren: Convertir l’ordinador en l’eina personal de treball de l’alumne Proporcionar la gratuïtat del llibre e text a Catalunya basada en la utilització del format digital i el model 1:1 (1 alumne-1 ordinador) Subministrar la base per a l’educació dels alumnes en la “vida en un món connectat” Situar a Catalunya en el grup de països capdavanters en l’ús de les TIC a l’educació. Generelo, E. (2013). Las nuevas tecnologías y su aplicación en Educación Física. V Concreso Internacional de la Educación Física (págs. 6-12). Barcelona: INDE. Prat, Q., Camerino, O., & Coiduras, J. L. (2013). Introducción de las TIC en educación física. Estudio descriptivo sobre la situación actual. Apunts. Educación Física y Deportes (113), 37-44. Capllonch, M. (2005). Las tecnologías de la información y la comunicación en la Educación Física de primaria: Estudio sobres sus posibilidades educativas. Tesis doctoral , 113-135 142/2008, R. D. (2008). Currículum de Batxillerat. Hores d'activitat física extraescolars totals (amb Endomondo) Part qualitativa Els alumnes coincideixen en que l’activitat els ha resultat motivant per realitzar activitat física i que troben oportú introduir activitats similars en altres cursos de l’ESO. Com a resultat negatiu, només el 20% dels alumnes han seguit utilitzant l’aplicació regularment un cop acabat el període de l’activitat.