Verbos con Cambios de Raíz

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
El Juego de Verbos El Pretérito Regular e Irregular.
Advertisements

Hola chicos! – revise all that we have done and use your notes as well as my blog to go through the powerpoints etc. I will give back the mock tests tomorrow.
Los Verbos en AR La Forma Correcta. Set-Up and Play: This is a great activity to get students saying (or writing) complete sentences with correct verb.
A partir de un verbo Los Verbos Regulares en AR.
5-1 gramática Stem-changing Verbs
Present Subjunctive of Stem-Changing Verbs You know that stem-changing verbs in the present indicative have a stem-change in all forms except and. nosotrosvosotros.
El Imperfecto. Set-Up and Play: This is a great activity to get students writing sentences with correct verb forms that has them demonstrate that they.
Juguemos con los verbos
Mirar Ella miró Juguemos con los verbos. Set-Up and Play: This is a great activity to get students writing and practicing verb forms. Begin the activity.
Juguemos con los verbos
Verbos Regulares La Forma Correcta. Set-Up and Play: This is a great activity to get students saying (or writing) complete sentences with correct verb.
El Pretérito Regular La Forma Correcta. Set-Up and Play: This is a great activity to get students saying (or writing) complete sentences with correct.
El pretérito: verbos irregulares La Forma Correcta.
Los Verbos Irregulares en el Presente
Stem-Changing Verbs.
Los Verbos con Cambios en la Raíz
Stem Changing Verbs Realidades 2 Chapter 1A.
Stem-Changing Verbs e  ie e  i o  ue u  ue.
Español 2 el 15 de septiembre. Bell Dinger el 15 de septiembre Write the appropriate conjugation of the following stem-changing verbs based on the subjects.
Verbos de cambio radical o  ue u  ue
Stem-Changing Verbs o-ue. o-ue stem-changing verbs  Verbs with vowel variations in their stems  “o” of the stem changes to “ue”  All forms except nosotros.
+ O UE STEM CHANGERS U UE STEM CHANGERS SRTA. PHILLIPS.
La campana (Write Everything!!!!) 1.¿Qué son las formas de ser? 2.¿Qué significa el verbo ser? 3.¿Cómo eres tú? 4.What is a stem-changing verb?
Stem-changing subjunctive -ar verbs and –er verbs.
ALC 37 Miércoles el 20 de octubre. Objetivo Puedo usar verbos de stem changing correctamente.
E  IE BOOT VERBS. You have already learned 2 e  ie verbs: tener (to have) venir (to come) These verbs are LOW TOP BOOT VERBS. The “YO” form is NOT in.
Yo tú él/ella/ Ud. ellos/ellas/ Uds. nosotros(as) vosotros(as) JUGAR (u >ue) juego juegas juega juegan jugamos jugáis Hay verbos de BOTA (hay un cambio.
Stem-changing verbs.
Verbos Irregulares A Review….
The present tense of –ar, -er, and –ir verbs that have stem changes Lección 4.
Subjunctive Stem-changers. ar/e-ie Cerrar Comenzar Despertar(se) Empezar Merendar Nevar Pensar Recomendar Sentar(se) Cierre/cerremos Comience/comencemos.
Stem changing verbs. O-ue Poder Yo puedo Tu puedes El puede Nosotros podemos Ellos pueden.
Capítulo 1A Stem- Changing Verbs (shoe verbs). Stem – part of the infinitive that is left after you drop the endings Poder- to be able to.
Department of Modern Languages. Gramática nueva There is a fairly large group of verbs in Spanish that undergo changes in their stem when conjugated.
VERBOS DE RAIZ CAMBIANTE Tiempo: Presente
yo tú yo tú él ella usted yo nosotro s tú él ella usted.
Stem-Changing Verbs P. 27 Realidades 2 The stem of a verb is the part of the infinitive that is left after you drop the endings -ar, -er, or -ir. The.
4.2 Stem-changing verbs: e  ie, o  ue ANTE TODO  Stem-changing verbs deviate from the normal pattern of regular verbs.  In stem-changing verbs, the.
Repaso-boot verbs. E  IE Boot Verbs Remember that inside the boot the E changes to _______!! Remember that inside the boot the E changes to _______!!
Stem-changing Verbs. OMG... I LOVE these verbs! Espanol 2 – 1A.
Verbos con cambios en la raíz
Stem-Changing Verbs Poder, Empezar, Pedir
Stem Changing Verbs e ie e i o ue. Verbs that change from… e ie Recomendar = to recommend Yo recomiendo Nosotros recomendamos Tú recomiendas Vosotros.
Espanol 1. - Have a spelling change at the stem of the word. - A verb can change e  ie, o  ue, u  ue or e  i. - The vowel with a spelling change is.
Los verbos de cambios radicales Español II. How do you conjugate a regular present-tense verb? 1.Take off the -ar, -er, -ir 2.Now you have the stem 3.Find.
Stem- Changing Verbs HABLAR COMER HABLAR ASISTIR COMER ASISTIR
Apuntes el 17 de diciembre Los verbos de cambio de raíz (e  ie, o  ue) Stem-changing verbs (e  ie, o  ue) Stem-changing verbs are common in Spanish.
Los Zapatos Stem-changing Verbs. Los Tipos Hay 4 categorías de zapatos: –o  ue –u  ue –e  ie –eI–eI ¡Los zapatos NO CAMBIAN en la forma de NOSOTROS.
Un juego con irregulares: las guerras de las conjugaciones 3-6 equipos.
Stem-changing verbs. Stem-changing verbs are verbs where a vowel in the stem changes make a change to a different vowel or vowel combination. These verbs.
Los Verbos de Cambio Radical. Some verbs have a change in the stem when they are conjugated in certain forms of the present tense. These are called stem-changing.
Present Subjunctive of Stem-Changing Verbs  You know that stem-changing verbs in the present indicative have a stem-change in all forms except nosotros.
Table of contents #3 Stem-Changing Verbs: e —» ie.
A practicar con los verbos con cambio de raíz.
Escriba oraciones completas con los verbos. O  ______ Yo (recordar) Mi amigo (volver) Tú (dormir) Ellas (resolver)
Present Subjunctive of Stem-Changing Verbs Page 137 – Chapter 3 Realidades 3.
Stem-changing verbs. Also called “boot verbs” There is never a stem-change in the vosotros or nosotros forms.
1 Present tense stem-change verbs Los Verbos del Presente Cambios de Raíz…
En Español…: The stem of the verb is the part of the infinitive that is left after you drop the endings –ar,-er, or –ir. For example, the stem of almorzar.
Stem-changing verbs AKA “Boot verbs”. How to conjugate JUGAR Drop the infinitive ending. The infinitive ending on JUGAR is AR. Now you have the stem JUG.
Los verbos de cambio radical del Presente
SPANISH II DAY 11. HAGA AHORA HAGA AHORA EL 9 DE SEPTIEMBRE Choose two sports and write at least two complete sentences about each one. (You will see.
Gramática • Repaso Stem-changing verbs 1A-.
LecciÓn 4: Los pasatiempos
¿Más verbos? ¡Ay no, Señorita!.  Every verb has two parts: The stem and the ending. We change the ending to say who’s doing the action.  Querer – to.
Spanish I.  e-ie  e-i  o-ue  u-ue 1) Drop the ending (- ar, -er, -ir) to find the stem 2) Find the closest vowel to the end 3) Remove that vowel.
PRESENTE DEL INDICATIVO Verbos regulares -AR -ER -IR yo nosotros yo nosotros yo nosotros -O -AMOS -O -EMOS -O - IMOS tú vosotros tú vosotros tú vosotros.
Stem-Changing Verbs ¿Cómo te va? Unit 6. Reviewing Regular Verbs What is an infinitive verb? An infinitive verb, is a verb that has not been conjugated.
Stem-changing “Boot” verbs Yo Tu El/ella/ud Ellos/ellas/uds -some verbs have a stem change in the root of the verb. -This stem change will occur in every.
El presente de verbos con cambios en la raíz Present Tense: Stem Changing Verbs.
Transcripción de la presentación:

Verbos con Cambios de Raíz A partir de un verbo Verbos con Cambios de Raíz

A partir de un verbo Set-Up and Play: This is a great activity to get students writing sentences with correct verb forms that has them demonstrate that they know the meaning of the verb through writing sentences. Begin the activity by reviewing the verb forms that students will use in the activity. Begin each activity with a single click on each slide that will reveal the verb (infinitive) and 3 subject pronouns with question words. Students then have 40 seconds(the line on the bottom of the slide disappears to show time passing) to write three sentences that include the subject, the correct form of the verb and the additional information based on the question word(s). The next screen shows the three verb forms that students should have written so that they can check their work. The teacher should then have students share their examples with a partner or with the class.

A partir de un verbo o  ue Repaso de Verbos con Cambios de Raíz Poder Yo puedo Nosotros podemos Tú puedes Vosotros podéis Él Ellos Ella puede Ellas pueden Usted Ustedes

A partir de un verbo e  ie Repaso de Verbos con Cambios de Raíz Querer Yo quiero Nosotros queremos Tú quieres Vosotros queréis Él Ellos Ella quiere Ellas quieren Usted Ustedes

A partir de un verbo e  i Repaso de Verbos con Cambios de Raíz Pedir Yo pido Nosotros pedimos Tú pides Vosotros pedís Él Ellos Ella pide Ellas piden Usted Ustedes

A partir de un verbo Repaso de Verbos con Cambios de Raíz OUE EIE Almorzar Morir Mostrar Mover Contar Probar Costar Recordar Volver Dormir Sonar Soñar Encontrar Volar Poder Acostar EIE Cerrar Defender Comenzar Despertar Divertir Empezar Entender Mentir Pensar Preferir Querer Negar EI Pedir Repetir Servir Vestir Competir Seguir UUE Jugar

poder Él…(¿hacer qué?) Nosotros…(¿hablar cuáles idiomas?) Yo…(¿hacer qué? ¿dónde?) Excelente Muy bien Experto Fin

poder Ejemplos… (Él) Puede… (Nosotros) Podemos… (Yo) Puedo…

encontrar (-)Ellas…(¿qué? ¿dónde?) Ella…(¿a quién? ¿cuándo?) Tú…(¿qué? ¿con quién?) Excelente Muy bien Experto Fin

encontrar Ejemplos… (Ellas) no encuentran… (Ella) Encuentra… (Tú) Encuetras…

despertarse Marco…(¿a qué hora?) (-)Usted…(¿antes de quién?) Yo…(¿cuándo?) Excelente Muy bien Experto Fin

despertarse Ejemplos… Marco se despierta… (Usted) No se despierta… (Yo) Me despierto…

acostarse Ustedes…(¿a qué hora?) Ellos…(¿después de qué?) (-)Mi hermano…(¿dónde?) Excelente Muy bien Experto Fin

acostarse Ejemplos… (Ustedes) Se acuestan… (Ellos) Se acuestan… Mi hermano no se acuesta…

querer María…(¿hacer qué? ¿cuándo?) (-)Yo…(¿comer qué?) Él…(¿hacer qué? ¿dónde?) Excelente Muy bien Experto Fin

querer Ejemplos… María quiere… (Yo) No quiero… (Él) Quiere…

empezar Las chicas…(¿qué? ¿cuándo?) Juan y yo…(¿a hacer qué?) Raúl y tú…(¿a hacer qué?) Excelente Muy bien Experto Fin

empezar Ejemplos… Las chicas empiezan… Juan y yo empezamos… Raúl y tú empiezan…

preferir (-)Nosotras…(¿hacer qué?) Tú…(¿qué fruta?) Usted…(¿hacer qué? ¿dónde?) Excelente Muy bien Experto Fin

preferir Ejemplos… (Nosotras) no preferimos … (Tú) Prefieres… (Usted) Prefiere…

jugar El maestro…(¿a qué? ¿dónde?) Ellas…(¿con quién? ¿cuándo?) Vosotros…(¿a qué? ¿con quién?) Excelente Muy bien Experto Fin

jugar Ejemplos… El maestro juega… (Ellas) juegan… (Vosotros) jugáis…

pedir Tú…(¿qué? ¿a quién?) Ellos…(¿qué? ¿a quién?) Yo…(¿qué? ¿a quién? ¿dónde?) Excelente Muy bien Experto Fin

pedir Ejemplos… (Tú) Le pides… (Ellos) Le piden… (Yo) Le pido…

almorzar Él…(¿a qué hora? ¿dónde?) Los niños…(¿con quién?) Ella…(¿con quién? ¿cuándo?) Excelente Muy bien Experto Fin

almorzar Ejemplos… (Él) Almuerza… Los niños almuerzan… (Ella) Almuerza…

dormir Yo…(¿dóndo?) Josue…(¿cómo? ¿dóndo?) Pedro y Paco…(¿cuándo?) Fin Excelente Muy bien Experto Fin

dormir Ejemplos… (Yo) Duermo… Josue duerme… Pedro y Paco duermen…

volver Santiago…(¿a qué hora?) Sofía…(¿cuándo?) Tú…(¿cuándo? ¿con quién?) Excelente Muy bien Experto Fin

volver Ejemplos… Santiago vuelve… Sofía vuelve… (Tú) Vuelves…