La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

XARXA D’INICIATIVES D’ATENCIÓ A LA INFÀNCIA I LES FAMÍLIES

Presentaciones similares


Presentación del tema: "XARXA D’INICIATIVES D’ATENCIÓ A LA INFÀNCIA I LES FAMÍLIES"— Transcripción de la presentación:

1 XARXA D’INICIATIVES D’ATENCIÓ A LA INFÀNCIA I LES FAMÍLIES
XIAIF XARXA D’INICIATIVES D’ATENCIÓ A LA INFÀNCIA I LES FAMÍLIES Història.

2 ASSOCIACIÓ XIAIF Objectiu principal: Crear i promoure programes i iniciatives destinades a la Primera Infància i la Família. Membres Associació: Mestres Educació Infantil, psicòlogues, pedagogues i psicopedagogues

3 PRINCIPALS LÍNIES D’INTERVENCIÓ
Assessorament a Centres d’Educació Infantil Assessorament i formació a professionals en matèria de Primera Infància i Família. Intervenció amb famílies en situacions diferenciades. Grups: Servei de Protecció al Menor (IMAS), CMSS Palma, Unitat de mares del CIS de Palma, ...

4 EXPERIÈNCIES AMB L’AJUNTAMENT DE PALMA
Atenció a famílies dels CMSS de Palma al programa Espai Familiar Grups “Espai Familiar Son Real” (2009) i “Santa Catalina” (2010) adreçats a famílies de tots els sectors de Serveis socials de Palma Tallers d’Acompanyament a les Famílies del CMSS Est (2011) Espai Familiar Llevant Nord (setembre 2012) al barri de Son Gotleu. L’experiència d’Est va ser més propera amb tècnics, durada curta, espai integrat a la barriada, famílies que es coneixien… Fer referència a algunes necessitats concretes dels barris de Llevant Nord

5 Necessitat d’una intervenció social de caire preventiu.
JUSTIFICACIÓ Detecció de necessitats lligades al procés de criança, desenvolupament i socialització dels infants i pares/mares. Necessitat d’una intervenció social de caire preventiu. Manca de recursos comunitaris orientats a la Primera Infància. Rellevància de la intervenció comunitària centrada en les necessitats del barri. Es en aquestes circumstàncies, on cobra sentit la implementació de programes de suport a la família sobre tot en el període de primera infància, per la sensibilitat i importància d’aquest període, programes que esdevenguin recursos de la comunuitat i que promoguin i afavoreixein les relacions interepersonals entre adults i infants com un elmente de protecció i suport per aquestes famílies. Des dels Serveis Socials Est, es detecten una sèrie de necessitats de les famílies de la barriada amb infants de 0-3 anys; necessitats lligades al suport en el procés de criança, al desenvolupament i socialització dels infants petits, a l’acompanyament en aspectes de tipus educatiu i a la interrelació entre les mares i pares. Això junt amb la manca de recursos comunitaris existents orientats a la primera infància, motiva la posada en marxa dels Tallers d’Acompanyament a les Famílies. Els Tallers d’Acompanyament a les Famílies estan emmarcats en la tipologia de serveis i activitats educatives adreçades a pares i mares de nins de la primera infància (infants entre 0 i 3 anys) i que pretenen ser un espai de referència per a les famílies de la comunitat (barri, poble, etc.), ampliant l’oferta dels serveis socials per a la població i realitzant una intervenció social preventiva i directa amb les famílies per millorar la seva relació educativa amb els fills. El marc de referència, llavors, d’aquests tallers serien els programes anomenats “Espais Familiars”, “Tallers de criança”,... Els programes esmentats responen a les recomanacions fetes per la Xarxa d’Atenció a la Infància de la Unió Europea que proposen la creació de “serveis multifuncionals”, integrats, que puguin oferir educació, oci i suport als infants i als pares. En els Tallers d’Acompanyament es fa necessària una adaptació de la metodologia dels programes de referència, que implica a grans trets: una temporalització més breu, material i dinàmica adaptades als factors individuals i contextuals de les famílies destinatàries, i un reajustament dels objectius que es plantegen amb el grup de famílies i els seus integrants. Els tallers es plantegen com un espai de referència de durada determinada i de freqüència setmanal, on s’ofereixen diferents propostes lúdiques per els infants, on s’afavoreixen moments positius de relació mare-fill, on pares i mares tenen l’oportunitat d’expressar-se i compartir vivències amb altres adults en circumstàncies semblants i amb especialistes que els ajuden a resoldre dubtes, inquietuds, etc. i tot el que tingui que veure amb l’educació dels fills. Els professionals ofereixen suport i ajut tant en el que fa referència a la relació amb els infants com al diàleg i relació amb altres adults.

6 OBJECTIUS Promoure un context d’intervenció centrat en la realitat de l’entorn /barri. Fomentar interrelacions entre famílies i promoure principis de parentalitat positiva.

7 METODOLOGIA Grups estables de 10 famílies simultàniament.
Una sessió setmanal de 2 hores. Sessions estructurades en moments diferenciats, amb uns objectius concrets a cada un. Intervenció centrada en potencialitats i necessitats Model de professional com a mediador, defugint del model d’expert Pedagogia activa i participativa Es en aquestes circumstàncies, on cobra sentit la implementació de programes de suport a la família sobre tot en el període de primera infància, per la sensibilitat i importància d’aquest període, programes que esdevenguin recursos de la comunuitat i que promoguin i afavoreixein les relacions interepersonals entre adults i infants com un elmente de protecció i suport per aquestes famílies. Des dels Serveis Socials Est, es detecten una sèrie de necessitats de les famílies de la barriada amb infants de 0-3 anys; necessitats lligades al suport en el procés de criança, al desenvolupament i socialització dels infants petits, a l’acompanyament en aspectes de tipus educatiu i a la interrelació entre les mares i pares. Això junt amb la manca de recursos comunitaris existents orientats a la primera infància, motiva la posada en marxa dels Tallers d’Acompanyament a les Famílies. Els Tallers d’Acompanyament a les Famílies estan emmarcats en la tipologia de serveis i activitats educatives adreçades a pares i mares de nins de la primera infància (infants entre 0 i 3 anys) i que pretenen ser un espai de referència per a les famílies de la comunitat (barri, poble, etc.), ampliant l’oferta dels serveis socials per a la població i realitzant una intervenció social preventiva i directa amb les famílies per millorar la seva relació educativa amb els fills. El marc de referència, llavors, d’aquests tallers serien els programes anomenats “Espais Familiars”, “Tallers de criança”,... Els programes esmentats responen a les recomanacions fetes per la Xarxa d’Atenció a la Infància de la Unió Europea que proposen la creació de “serveis multifuncionals”, integrats, que puguin oferir educació, oci i suport als infants i als pares. En els Tallers d’Acompanyament es fa necessària una adaptació de la metodologia dels programes de referència, que implica a grans trets: una temporalització més breu, material i dinàmica adaptades als factors individuals i contextuals de les famílies destinatàries, i un reajustament dels objectius que es plantegen amb el grup de famílies i els seus integrants. Els tallers es plantegen com un espai de referència de durada determinada i de freqüència setmanal, on s’ofereixen diferents propostes lúdiques per els infants, on s’afavoreixen moments positius de relació mare-fill, on pares i mares tenen l’oportunitat d’expressar-se i compartir vivències amb altres adults en circumstàncies semblants i amb especialistes que els ajuden a resoldre dubtes, inquietuds, etc. i tot el que tingui que veure amb l’educació dels fills. Els professionals ofereixen suport i ajut tant en el que fa referència a la relació amb els infants com al diàleg i relació amb altres adults.

8 Major assistència i adherència al programa.
VALORACIONS Major assistència i adherència al programa. Tasca de creació de xarxa social més significativa; les famílies es coneixen i es relacionen dins el barri. Major facilitat de coordinació i contacte més proper amb els tècnics. Millor contextualització de les accions que implica una intervenció més eficaç i un assoliment més significatiu dels objectius. Rol d’acompanyant, disponible però no directiu, dinamitzador o mediador de les relacions que es vagin establint. Es creu en el treballa partir de l’amplificació del pròpis recursos i partint de la detecció de les pròpies necessitats. S’intervé en els mateixos moemnts d’interacció.

9 «La felicidad y el bienestar de un niño, no son efecto de la casualidad; al contrario, son una producción humana, nunca puramente individual, ni tan sólo unicamente familiar, sinó el esfuerzo de la sociedad en su conjunto”. (Barudy).

10 Presentació realitzada a la “Primera Jornada de l’Observatori de la Infància i l’Adolescència de Mallorca”, per Esperança Llobera Sáez i Maria Forteza Fornés, integrants de l’Associació XIAIF.


Descargar ppt "XARXA D’INICIATIVES D’ATENCIÓ A LA INFÀNCIA I LES FAMÍLIES"

Presentaciones similares


Anuncios Google