La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Unidad 2 Etapa 2 - Un Horario Dificil! Unidad Dos: El colegio Communication  I can discuss school schedules.  I can tell time.  I can tell at what.

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Unidad 2 Etapa 2 - Un Horario Dificil! Unidad Dos: El colegio Communication  I can discuss school schedules.  I can tell time.  I can tell at what."— Transcripción de la presentación:

1

2 Unidad 2 Etapa 2 - Un Horario Dificil! Unidad Dos: El colegio Communication  I can discuss school schedules.  I can tell time.  I can tell at what time something is going to occur.  I can discuss the location of people and places.  I can discuss where I and others are going.  I can request food Grammar  I can distinguish between the uses of ser and estar.  I can conjugate and use the verb ir and the expression ir + a + infinitive.  I can use interrogative words. Culture  I can compare/contrast U.S. school systems and those in Hispanic countries. Unidad 2 Etapa 2 - Un Horario Dificil!

3 Diciendo la hora (Telling the time) - Page 41 1.What time is it?¿Qué hora es? 2.At what time... ?¿A qué hora... ? 3.It is... Es la/son las 4.At... A la/a las 5.quarter (15 minutes) cuarto 6.half (30 minutes) media 7.and y 8.minus, less menos

4 9. in the morning, AM de la mañana 10. in the afternoon, PM de la tarde 11. in the evening, at night, PM de la noche 12. during the morning por la mañana 13. during the afternoon por la tarde 14. during the evening, at night por la noche 15. clock, watch el reloj 16. midnight la medianoche 17. noon el mediodía Unidad 2 Etapa 2 - Un Horario Dificil!

5 El Campanero –Fill in the blank with the correct form of “ser”: –Ella de California. –Los chicos rubios. –Yo simpático. –Tú maestro. Culture Question –¿Cómo se traduce Costa Rica en Inglés? martes, 19 de enero 2016

6 El Campanero –Fill in the blank with the correct form of “ser”: –Ella es de California. –Los chicos son rubios. –Yo soy simpático. –Tú eres maestro. Culture Question –¿Cómo se traduce Costa Rica en Inglés? Respuesta: Rich Coast martes, 19 de enero 2016

7 Agenda El Campanero/Culture Question Rules and procedures Class requirements/supplies Organize journals/Return papers Apuntes: IR martes, 19 de enero 2016

8 7 ¿Adónde vas? Talking about where you and others go during free time (pg. 111)

9 8 El Verbo “IR” Apuntes de IR: IR es el infinitivo No hay una raíz En español IR significa “to go” It has many uses: a. Destination = where someone is going b. Transportation = means by which to go c. Purpose = in order to do an activity

10 9 El Presente del Verbo IR: (irregular in the present tense) Yo Tú Usted, él, ella Nosotros Ustedes, ellos, ellas voy vas va vamos van

11 10 I.DESTINATION The verb IR is generally followed by the preposition a (to) (or the contraction al = to the) Yo Tú Usted, él, ella Nosotros Ustedes, ellos, ellas voy vas va vamos van + a al (a+el) parque + la fiesta masculine femenine

12 11 ¿Adónde vamos? ¿Adónde + ir ? Adónde is a question word = to where. ¿Adónde vas mañana ? (To) Where are you going tomorrow? Mañana voy al cine con amigos.

13 12 I.Destination with IR: “¿Adónde va Pedro?” Pedro va a la biblioteca. II. Location with ESTAR: “¿Dónde está Pedro?” Pedro está en la biblioteca. ¿Adónde? no es igual a ¿dónde?

14 13 Por ejemplo: ¿Adónde vas ahora? Yo voy a la clase de inglés. Where are you going now? I am going to English class. ¿Adónde va Pablo después de clases hoy? Pablo va a la biblioteca para estudiar. (para + vb. inf. = in order to do…) Pablo is going to the library in order to study. ¿Adónde van Uds. el viernes? Vamos al centro comercial para ver una película.

15 14 ¿Adónde vas mañana?: Yo voy al médico.... al centro comercial.... al parque.... al cine....al café....al hospital....al restaurante....al supermercado. … al gimnasio a + el = al

16 15 ¿Adónde van ustedes?: Nosotros vamos a la escuela....a la biblioteca....a la ciudad....a la oficina....a casa....a la piscina....a la librería....a la playa. a + la = a la

17 16 ¿Adónde vas mañana?: Yo voy al cine. I’m going to the movie theater.

18 17 ¿Adónde va Juan hoy?: El va a escuela. He is going to school.

19 18 ¿Adónde va Ud. este fin de semana?: Yo voy a la fiesta. I’m going to the party.

20 19 ¿Adónde van las chicas en el tiempo libre?: Ellas van al centro comercial. They go to the mall.

21 20

22 21 ¿Adónde va?: I.Form a complete sentence stating where each person is going: 1.Yo / ir / el baile 2.Tú / ir / el concierto 3.Mi amiga y yo / ir / la piscina 4.Ana y Juan / ir / la tienda 5.Enrique / ir / el gimnasio

23 22 ¿Adónde va?: II. Form a complete sentence stating where each person is going based on the situation: 1.Mario necesita comprar unos libros. 2.Miguel y Anita quieren montar en bici. 3.Me gusta ver las películas con mis amigos. 4.Mis amigos y yo pasamos un rato y tomamos un refresco. 5.Necesito estudiar para los examenes.

24 23 ¿Adónde va?: III. Form four questions using the time expressions to ask where people are going. Interview 5 people and write their answers in el/ella form: 1.Después de clases hoy 2.Este fin de semana 3.En el tiempo libre 4.De vacaciones 5.Antes de regresar a casa mañana

25 24 Ir + a + place + para + verb inf. =going somewhere in order to do something Ex: ¿Adónde vas para mandar las cartas? Yo voy al correo para mandar las cartas. Ex: ¿Adónde van los chicos para nadar? Ellos van a la piscina para nadar. Ex: ¿Va Marta a la tienda para trabajar hoy? Si, ella va a la tienda para trabajar.

26 25 Practice: Associate a verb with a place and create a complete sent. in Spanish: ¿Adónde va? ¿Qué va a hacer? 1. Cecilia – la piscina 2. Gustavo y Tomas – el centro comercial 3. Carlos y yo – el parque 4. Yo – el supermercado 5. Linda y Eva – la fiesta 6. Tú – el gimnasio 7. Ud. – a casa 8. Yo – la clase de español

27 26 Voy al cine para ver una película. ¿Adónde vas? ¿Qué vas a hacer?

28 27 Miguel va al parque para pasar un rato con amigos. ¿Adónde va Miguel? ¿Qué va a hacer?

29 28 Vamos al correo para comprar estampillas y mandar cartas. ¿Adónde van Uds.? ¿Qué van a hacer?

30 29 Voy a la tienda de música para comprar música y discos compactos. ¿Adónde vas? ¿Qué vas a hacer?

31 30 Ellas van al café para tomar un refresco y hablar con amigos. ¿Adónde van las chicas? ¿Qué va a hacer?

32 31 Voy a la tienda de ropa para comprar ropa de moda. ¿Adónde vas? ¿Qué vas a hacer?

33 32 Voy al hospital cuando estoy muy enfermo/a. cuando estás muy enfermo/a

34 33 Anita va al aeropuerto para ir en avión a Los Angeles. ir en avión a Los Angeles

35 34  IR + a + verb inf. = to be going to do something in the future Ex: ¿Qué vas a hacer después de clases hoy? Yo voy a estudiar en la biblioteca. Ex: ¿Qué va a hacer Marcos el viernes? El va a caminar en el parque. Ex: ¿Van a ver Uds. una película en el cine este fin de semana? Si, nosotros vamos a ver una película en el cine.

36 35 Practice: Change the following present tense sent. from what each person regularly does during the week to state what each person is going to do next week: ex: Los lunes, Lucia escucha la radio. = El lunes, Lucia va a escuchar la radio. 1. Los jueves, Ricardo practica el piano. 2. Los miércoles, mi madre y mi abuela cocinan los tacos para la cena. 3. Los viernes, nosotros pasamos el rato al centro. 4. Los martes, yo saco la basura después de la cena. 5. Los domingos, tú cantas con un grupo.

37 36 II. Ir for transportation ¿Cómo vamos? (How do we get there?) Ir + en + mode of transportation: Yo voy en coche = I go by car taxi = by taxi autobus = by bus tren/metro = by train/subway avión = by plain bicicleta = by bike (a) pie = by foot

38 37 ¿Cómo vamos? Nosotros vamos en coche a la tienda. We go by car to the store.

39 38 ¿Cómo van ellos? Ellos van en autobús a escuela. They go by bus to school.

40 39 ¿Cómo vas tú? Yo voy en bicicleta al parque. I go by bicycle to the park.

41 El Campanero Write the correct form of IR: 1.Carlos ___ a la escuela todos los dias. 2.Yo ___ a la clase de matemáticas a las 10:00. 3.Rosa y María ____ a la cafeteria siempre. 4.Tú nunca _____ al parque Culture Question –¿Cuál es la capital de Nicaragua? miercoles, 21 de enero 2015

42 El Campanero Write the correct form of IR: 1.Carlos va a la escuela todos los dias. 2.Yo voy a la clase de matemáticas a las 10:00. 3.Rosa y María van a la cafeteria siempre. 4.Tú nunca vas al parque Culture Question –¿Cuál es la capital de Nicaragua? Respuesta: Managua miercoles, 21 de enero 2015

43 Agenda El Campanero/Culture Question Page 54 WS: Práctica—Tener ganas de miercoles, 21 de enero 2015

44 Telling Time (Cómo decir la hora) ElrelojElreloj ElrelojElreloj http://youtu.be/yAI4GulvrkI http://youtu.be/fBfdaBXTHm0 http://youtu.be/xf-1sfQo6Bo

45 When we ask what time it is in Spanish, we say “¿Qué hora es?” Some people also say “¿Qué horas son?”

46 12 1 2 3 5 6 7 8 9 10 11 4 Es la una. ¿Qué hora es? The third-person singular of ser is used with one o’clock since it is just one hour (hora). The singular definite article is used for the same reason. All hours of the day are feminine in Spanish.

47 Son las dos. 12 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ¿Qué hora es? The third-person plural of ser is used with all hours after one o’clock. Likewise, the plural definite article is used for all hours after one o’clock.

48 Son las tres. 12 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 (etc.) ¿Qué hora es? The formula for all hours after one is Son las + the hour.

49 Es la una y diez. 12 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ¿Qué hora es? To express minutes after the hour, we simply add y and the number of minutes.

50 Son las tres y quince. 12 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ¿Qué hora es? Son las tres y cuarto. or... Cuarto is a masculine noun that means a quarter (of an hour).

51 Son las cuatro y treinta. 12 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ¿Qué hora es? Son las cuatro y media. or... Medio is an adjective that means half. It is used in the feminine singular when telling time, since it modifies the unexpressed noun hora.

52 Son las cinco y cuarenta. 12 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ¿Qué hora es? Son las seis menos veinte. or... After the halfway point of a given hour, Spanish gives us the option of stating the next hour minus (menos) a number of minutes.

53 Son las siete en punto. 12 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ¿Qué hora es? En punto literally means “on the dot,” and is used to stress that an exact hour is being expressed, with no minutes before or after.

54 Son las ocho y cincuenta y cinco. 12 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ¿Qué hora es? Son las nueve menos cinco. or...

55 Son las doce, (la) medianoche. ¿Qué hora es? Es medianoche. or... Note: Some Spanish speakers say “Son las doce de la noche”.

56 ¿Qué hora es? Son las doce, (el) mediodía. Es mediodía. or... Note: Some Spanish speakers say “Son las doce del día”.

57 Expressing AM time Es medianoche. 12 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ¿Qué hora es? Remember that midnight is 12:00 am.

58 Expressing AM time Es la una y veinticinco de la mañana (de la madrugada*). 12 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ¿Qué hora es? Notice that in Spanish we say “of the morning” rather than “in the morning.” * de la madrugada can be used instead of de la mañana for the very early, or “wee” hours, of the morning.

59 Son las tres de la mañana. 12 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ¿Qué hora es? AM

60 Son las cinco y cuarto de la mañana. 12 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ¿Qué hora es? AM

61 Son las seis de la mañana. 12 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ¿Qué hora es? AM

62 Son las once y media de la mañana. 12 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ¿Qué hora es? AM

63 Expressing PM time ¿Qué hora es? Es mediodía. 12 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Remember that noon is 12:00 pm.

64 Expressing PM time ¿Qué hora es? Son las dos de la tarde. 12 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Tarde is used for afternoon and evening hours. Notice that, again, we say “of the afternoon.”

65 Son las cuatro y veinte de la tarde. 12 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ¿Qué hora es? PM

66 Son las seis de la tarde. 12 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 tarde = afternoon tarde = evening ¿Qué hora es? PM Again, tarde is used to express evening as well as afternoon hours.

67 Son las nueve de la noche. 12 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ¿Qué hora es? PM Normally, after sundown we begin to say de la noche; however, this is somewhat variable, as it is in English. Some feel that 7:00 is a good dividing line.

68 Son las once menos quince (o cuarto) de la noche. 12 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Son las diez y cuarenta y cinco de la noche. ¿Qué hora es? PM

69 Son las ocho y media de la noche. 12 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ¿Qué hora es? PM

70 ¿Qué hora es? 1. 12 1 2 3 5 6 7 8 9 10 11 4 12 1 2 3 5 6 7 8 9 10 11 4 2. 3. AM 12 1 2 3 5 6 7 8 9 10 11 4 (On the dot) Un poco de práctica

71 ¿Qué hora es? 4. 12 1 2 3 5 6 7 8 9 10 11 4 12 1 2 3 5 6 7 8 9 10 11 4 12 1 2 3 5 6 7 8 9 10 11 4 5. 6. PMPM Un poco de práctica

72 ¿A qué hora es... ? When we talk about the time at which an event begins, we must say “At what time (hour) is... ?” To answer, we must say “Es a la una,” or “Es a las dos,” etc. ¿A qué hora es la clase de español?

73 Por la mañana, etc. A general reference to a span of time, as opposed to a specific hour, is expressed with the preposition por. —¿Tienes clases por la mañana? —Sí, todas mis clases son por la mañana, y estudio por la tarde. Generalmente, ¿cuándo estudias tú, por la mañana, por la tarde o por la noche?

74 The 24-hour clock In many Spanish-speaking countries, the 24-hour clock is used for schedules and official timekeeping. The zero hour (00:00) is equivalent to midnight, and 12:00 is noon. 13:00–24:00 are the P.M. hours. To convert from the 24-hour clock, subtract twelve hours from hours 13:00 and above. 21:00 (21.00, 21,00) = las nueve de la noche 16:30 (16.30, 16,30) = las cuatro y media de la tarde The punctuation used in giving the time varies from country to country. Sometimes a period or comma is used as well as the colon, which is normally used in English.

75 El Campanero Translate the following sentences: 1. It’s 8:00 p.m. 2. It’s 3:25 p.m. 3. It’s 12:15 a.m. 4. It’s 9:45 a.m. 5. It’s 4:30 p.m. Culture Question –¿Qué indígenas vivian en Centroamérica? jueves, 22 de enero 2015

76 El Campanero Translate the following sentences: 1. It’s 8:00 p.m. Son las ocho de la noche 2. It’s 3:25 p.m. Son las tres y veinticindo de la tarde 3. It’s 1:15 a.m. Es la una y cuarto (quince) de la mañana 4. It’s 9:45 a.m. Son las nueve y cuarenta y cinco de la mañana 5. It’s 4:30 p.m. Son las cuatro y media (treinta) de la tarde Culture Question –¿Qué indígenas vivian en Centroamérica? (Los Mayas) jueves, 22 de enero 2015

77 A Practicar!!! Practice telling time in Spanish.

78 Copyright © 2008 Vista Higher Learning. All rights reserved.1.4-77 In both English and Spanish, the verb to be (ser) and numbers are used to tell time.

79 Copyright © 2008 Vista Higher Learning. All rights reserved.1.4-78  To ask what time it is, use ¿Qué hora es? When telling time, use es + la with una and son + las with all other hours.

80 Copyright © 2008 Vista Higher Learning. All rights reserved.1.4-79  As in English, you express time from the hour to the half-hour in Spanish by adding minutes.

81 Copyright © 2008 Vista Higher Learning. All rights reserved.1.4-80  You may use either y cuarto or y quince to express fifteen minutes or quarter past the hour. For thirty minutes or half past the hour, you may use either y media or y treinta.

82 Copyright © 2008 Vista Higher Learning. All rights reserved.1.4-81  You express time from the half-hour to the hour in Spanish by subtracting minutes or a portion of an hour from the next hour.

83 Copyright © 2008 Vista Higher Learning. All rights reserved.1.4-82  To ask at what time a particular event takes place, use the phrase ¿A qué hora (…)? To state at what time something takes place, use the construction a la(s) + time.

84 Copyright © 2008 Vista Higher Learning. All rights reserved.1.4-83  Here are some useful words and phrases associated with telling time.

85 Copyright © 2008 Vista Higher Learning. All rights reserved.1.4-84 Practice telling time by completing these sentences. The first item has been done for you. 1.(1:00 a.m.) Es la ___________ de la mañana. 2.(2:50 a.m.) Son las tres __________ diez de la mañana. 3.(4:15 p.m.) Son las cuatro y __________ de la tarde. 4.(8:30 p.m.) Son las ocho y __________ de la noche. 5.(9:15 a.m.) Son las nueve y quince de la __________. 6.(12:00 p.m.) Es el __________. 7.(6:00 a.m.) Son las seis de la __________. una

86 Copyright © 2008 Vista Higher Learning. All rights reserved.1.4-85 Practice telling time by completing these sentences. (cont'd) 8.(4:05 p.m.) Son las cuatro y cinco de la __________. 9.(12:00 a.m.) Es la __________. 10.(3:45 a.m.) Son las cuatro menos __________ de la mañana. 11.(2:15 a.m.) Son las __________ y cuarto de la mañana. 12.(1:25 p.m.) Es la una y __________ de la tarde. 13.(6:50 a.m.) Son las __________ menos diez de la mañana. 14.(10:40 p.m.) Son las once menos veinte de la __________.

87 El Campanero –Translate to Spanish using adjective rules: –The white pants –The blue shoes –The yellow jacket –The red hat Culture Question –¿Qué país de centroamérica conecta a sudamérica? viernes, 23 de enero 2015

88 El Campanero –Translate to Spanish using adjective rules: –The white pants—los pantalones blancos –The blue shoes—los zapatos azules –The yellow jacket—la chaqueta amarilla –The red hat—el sombrero rojo Culture Question –¿Qué país de centroamérica conecta a sudamérica? viernes, 23 de enero 2015

89 Telling time notes and practice sheets.


Descargar ppt "Unidad 2 Etapa 2 - Un Horario Dificil! Unidad Dos: El colegio Communication  I can discuss school schedules.  I can tell time.  I can tell at what."

Presentaciones similares


Anuncios Google