La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Content and contexts Age-appropriate (Inter-) Cultural

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Content and contexts Age-appropriate (Inter-) Cultural"— Transcripción de la presentación:

1 Content and contexts Age-appropriate (Inter-) Cultural
Cross-curriculum Music and Song Drama Film Using technology Rachel Hawkes

2 Drama (and stories) Rachel Hawkes

3 Juan y las judías mágicas
..o como narrar una historia en diez frases

4 Vamos a practicar las fónicas
ciclista el ciclista, el cielo, creció jardín el jardín, Juan, las judías, bajó gimnasia (gi & ge) la gimnasia, mágicas, el gigante, cogió llave la llave, el castillo, la gallina, se llamaba, vender, la vaca, vivía, vivieron, Phonics starter that makes links between the phonic patterns students already know and some new words from the story. If desired, the teacher can ‘pre-teach’ some of these words, giving definitions/descriptions in Spanish – given that they know which story this is they find it quite straightforward to make informed guesses about the meanings.

5 Vamos a practicar las fónicas
hamburguesa el hombre, los huevos, el hacha universo un, una, judías, durante, subió, se puso a, fue araña estaba, se llamaba, enfadada, bajar, el castillo elefante pero, la madre, las monedas, encontró, se despertó Phonics starter for lesson 3.

6 6

7 This slide has the pictures ordered correctly.
NB - These pictures were edited from some found on the British Council website and labelled ‘photocopiable resource’. 7

8 Juan subió por la judía hasta el cielo y encontró un castillo.
El gigante se despertó y se puso a bajar la judía mágica pero Juan cortó la judía con una hacha y el gigante se cayó. Éste fue el fin del gigante. Pero durante la noche una judía mágica creció y creció y creció. Juan cogió las monedas, la gallina y el arpa mágica y bajó la judía mágica. En el castillo Juan encontró monedas de oro, una gallina y una arpa mágica - pero también encontró a un gigante malo que estaba dormido. Érase una vez un chico que se llamaba Juan. Vivía con su madre y eran muy pobres. Un día Juan fue al mercado para vender su vaca. Su mamá estaba muy enfadada y tiró las judías al suelo. En el camino encontró a un hombre viejo que le ofreció 5 judías mágicas para la vaca. Juan y su mamá vivieron felices para siempre con las monedas de oro, la gallina de huevos de oro la música del arpa mágica. Students then match the text to each picture.

9 Juan y las judías mágicas 1. Érase una vez un chico que se llamaba Juan. Vivía con su madre y eran muy pobres. Un día Juan fue al mercado para vender su vaca. 2. En el camino, encontró a un hombre viejo que le ofreció 5 judías mágicas para la vaca. 3. Su mamá estaba muy enfadada y tiró las judías al suelo. 4. Pero durante la noche una judía mágica creció y creció y creció. 5. Juan subió por la judía hasta el cielo y encontró un castillo. 6. En el castillo Juan encontró monedas de oro, una gallina y una arpa mágica - pero también encontró a un gigante malo que estaba dormido. 7. Juan cogió las monedas, la gallina y el arpa mágica y bajó la judía mágica. 8. El gigante se despertó y se puso a bajar la judía mágica pero Juan cortó la judía con una hacha y el gigante se cayó. Éste fue el fin del gigante. 9. Juan y su mamá vivieron felices para siempre con las monedas de oro, la gallina de huevos de oro y la música del arpa mágica. Teacher does a ‘dramatic reading’ of the story, emphasising the key actions of the story whilst reading. (add props for more fun!) Give students some time to read the story through themselves and then try a group reading out loud.

10 los verbos de la historia
was called went up (he) lived found were picked up went went down to sell woke up met started to offered to go down was cut threw fell grew (they) lived Next get students to identify all the verbs from the story and write them into this table. This table has the verbs essentially in the order that they appear in the story. The next slide offers a more challenging version with the verbs in a different order.

11 los verbos de la historia
went up was called (he) lived were found picked up woke up went down to sell went to go down started to offered met cut was (they) lived fell grew threw This version of the task has the verbs in a different order to the sequence of the story.

12 se llamaba vivía eran estaba fue encontró ofreció tiró subió cogió
bajó se despertó se puso a cortó se cayó vivieron creció vender bajar Students place the Spanish verbs next to the picture they describe. They have one set of these cards per pair.

13 se llamaba encontró estaba vivía ofreció tiró eran fue vender encontró
subió encontró creció encontró This slide has the pictures ordered correctly. As a starter activity to lesson 2, begin with this slide. Read out the story but ask students to fill in all the verbs when you pause. After doing this once through with the verbs showing, take them away and try the activity again. See how many the students can remember and say correctly. NB - These pictures were edited from some found on the British Council website and labelled ‘photocopiable resource’. cogió cortó vivieron bajó se cayó se despertó se puso a bajar 13

14 la casa la judía mágica la gallina las monedas los huevos de oro
las judías mágicas la gallina las monedas los huevos de oro The key objects in the play – students will have seen & heard these words already a number of times but it is worth picking them out and focusing on remembering them at this point. el castillo el arpa mágica el hacha

15 ¿Quiénes son los protagonistas de esta historia?
la madre Juan (el hijo) Reminder of the main characters – and introduction to the word ‘protagonista’ el gigante (malo) el hombre (viejo) la vaca

16 ¡Huelo a niño! Soy muy pobre ¡Rápido! ¡Rápido! ¡Te voy a comer!
¿Quién habrá dicho esto? ¡Huelo a niño! Muu muu muu ¡Qué tonto eres! Soy muy pobre ¡Rápido! ¡Rápido! ¡Te voy a comer! No tenemos nada This is an activity to get students to begin to think about turning the narrative story into a drama by adding dialogue after each of the 9 narrative phrases. There are some suggestions here to give them an idea. They work in pairs to decide who could have said these things and at what point in the story. When feeding back, it would be a good time to focus on intonation and tone of voice, to get a sense of character and the idea that those doing the dialogue will be acting a part. Vamos a vender la vaca ¡Tengo mucha hambre! ¿Quieres estas judías mágicas?

17 Title: Juan y las judías mágicas Group names:
1. Línea del narrador: Érase una vez un chico que se llamaba Juan. Vivía con su madre y eran muy pobres. Un día Juan fue al mercado para vender su vaca. Action/Sound Líneas de los protagonistas: 2. Línea del narrador En el camino encontró a un hombre viejo que le ofreció 5 judías mágicas para la vaca. Students work in groups of 4 to come up with their lines. No-one needs to be the cow. The giant and old man can be one actor. Juan and his mother can be 2 different students and that leaves one narrator. They write the script together and then practise. The narrator will read, others need to memorise their lines. Discussion of the different skills being used in the different group roles would be useful. They will need the remainder of lesson 2 to write their scripts. Lesson 3 can begin with a phonics warm up with words from the story and then students practise their dramas. Try to video them/perform them by the end of this 3rd lesson.

18 La Cenicienta NARRADOR/ NARRADORA : Yo soy el narrador/la narradora
LA CENICIENTA : Yo soy la cenicienta PRÍNCIPE : Yo soy el príncipe HERMANAS FEAS : Somos las hermanas feas HADA BUENA : Yo soy el hada buena NARRADOR/A : ¡Soy inteligente! LA CENICIENTA: ¡Soy guapa! PRÍNCIPE : ¡Soy guapo! HERMANAS FEAS: ¡Somos feas! HADA BUENA : ¡Soy amable! Rachel Hawkes

19 Rachel Hawkes

20 Rachel Hawkes

21 Rachel Hawkes

22 1 2 3 4 5 6 7 8 Character 1 Silly Laughs a lot younger than the other people Character 2 Self-confident Talks very loudly Character 3 shy speaks very quietly Character 4 very energetic moves a lot Character 8 thoughtful scratches his/her head stares into the distance Character 5 likes to be the boss keeps interrupting Character 6 very moody stamps his/her foot Character 7 enthusiastic claps his/her hands a lot Rachel Hawkes

23 Hotseating Owning a phrase or sentence
Choosing 1 small text from several and being that person when interviewed Answering questions as a celebrity Becoming the character from a Reading Images lesson Hotseating Rachel Hawkes

24 Pupils need to match the picture sequences to the text
Pupils need to match the picture sequences to the text. There is one left over. Once identified, give pupils a few minutes to draw pics to go with the text. Then cover the text and get them to practise relating the story from just their picture prompts. 15 minutes. Rachel Hawkes


Descargar ppt "Content and contexts Age-appropriate (Inter-) Cultural"

Presentaciones similares


Anuncios Google