La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Física quotidiana: LA LLUM

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Física quotidiana: LA LLUM"— Transcripción de la presentación:

1 Física quotidiana: LA LLUM
PROJECTES DE FORMACIÓ DE PROFESSORAT DE CIÈNCIES EN ESO Alguna imatge impactant?????? Marta Madrueño, Rosa M. Melià, Octavi Plana, Llorenç Porquer, Imma Ros Programa de Formació per a l’Ensenyament de les Ciències a l’ESO. Subdirecció General de Formació Permanent i Recursos Pedagògics. Seminari Permanent de Formadors de Física i Química

2 Per què la llum? La llum és present en la nostra vida diària.
Ens permet veure els objectes tot distingint la seva forma i el seu color. No ens poden imaginar el món sense llum. Comentar els motius de ens ajuden a triar l’òptica La llum constitueix una parcel·la àmplia Del coneixement. La llum pot representar la introducció al model ondulatori.

3 Interessa als nostres alumnes?
Actualment es fa necessari treballar la ciència des de la proximitat als fets més quotidians: la visió i els seus problemes, l’ús del color, els aparells òptics, etc. són propers al nostre alumnat. Molts fets d’actualitat capten la seva atenció. Tot sovint es parla de l’observació de cel Els aparells òptics han estat un avenç per la societat La llum s’utilitza com a eina d’anàlisi, etc.

4 La llum en el currículum de ciències de la naturalesa
On tractar-ho? Què tractem? Conceptes que es treballen Les funcions de relació (biologia) L'ull. Formació de la imatge. Percepció del color La visió. Model d’ull. Defectes visuals i correcció. La visió del color. Aparells quotidians: lupa, camera de fotos. El sistema solar (Ciències de la naturalesa) Els estels com a fonts de llum. Els eclipsis Fonts primàries i fonts secundaries. Propagació rectilínia de la llum. Model de raigs. Ombra i penombra. Reflexió difusa. Aparells quotidians:, binocles, telescopi,... Els organismes. L’ésser humà La visió Percepció de la llum. Formació d’imatges per refracció. Principis d’optometria. Salut ocular La visió del color Aparells quotidians:, microscopi, binocles,.. Energia. Les ones com a transmissores d’energia (física i química) Energia de la llum. Model d’ones Fonts de llum. Principis de luminotècnia L’espectre electromagnètic. Model d’ones. Reflexió, difusió, refracció, absorció. Formació d’imatges per reflexió i per refracció.

5 Les nostres propostes Quatre fils conductors possibles:
La salut: estudi de l’ull, la seva fisiologia i la seva òptica L’Univers: cossos estel·lars i observació dels mateixos L’art: combinacions de colors La ciència i la tecnologia: els fenòmens òptics i la construcció d’aparells per facilitar i millorar l’observació

6 Característiques de la seqüència:
Fils conductors CTS . Diversitat d’ activitats TIC. Capacitat de intercanvi d’activitats entre els diferents fils conductors. Possibilitat d’incorporar activitats o blocs en altres matèries. Poder escollir entre activitats de diferent grau de dificultat en cada seqüència. Cal treballar els conceptes marcats a través del punt proposats en el DOGC: El sistema solar i la seva observació.: ASTRONOMIA Els color del cel i la composició de color: ARTÍSTICS. La propagació de la llum i els diversos fenòmens lluminosos, La llum com a forma d’energia :F/Q La percepció de la llum: l’ull.: BIOLOGIA Instruments òptics: TECNOLOGIA.

7 Diverses tipologies per diverses activitats
Observació de fenòmens quotidians i discussió del seu fonament físic. Lectura comprensiva de textos. Treball amb les TIC. Recerca d’informació. Reforç de habilitats manuals. Resolució de problemes senzills i confecció i interpretació de gràfics i esquemes. Ús de models experimentals a nivell de: - Demostracions realitzades pel professor a l’aula i/o laboratori - Experiències realitzades pels alumnes. - Petites investigacions, més o menys obertes. - Simulacions. SI HO CREIEU CONVENIENT ES POT TREURE

8 Fils conductors Salut L’Univers Art Ciència i tecnologia

9 Avaluació prospectiva
La llum i la mirada S’explora el coneixement de l’alumnat sobre: Fonts primàries i fonts secundàries. Direccionalitat del raig. Reflexió, refracció i reflexió difusa. L'ull com a receptor de llum. EXERCICI núm.: 3 el pots veure: Explicar amb detall perquè s’ha escollit com a activitat quasi única de preavaluació o avaluació de coneixement previs

10 Biologia i medicina - L‘ull: anatomia, fisiologia i òptica
ULL: l’instrument òptic més pròxim a nosaltres Les seqüència proposada per estudiar l’òptica de l’ull ens permet: connectar amb la biologia humana. tractar problemes oculars corrents, treballar alhora l'òptica geomètrica. l'estudi de les lents i la refracció la fisiologia de la percepció d'objectes els colors, etc.. captació interpretació Llum Ull Cervell Objectius - Seqüenciació - Activitat (Classificació, modelització, anàlisi d’un text, experimentació i al laboratori Fer petites investigacions, cercar informació) - Activitats d’avaluació

11 Activitats: L’ull humà
Exercicis de persistència retiniana Càmera fosca com model Ordenar diverses lents convergents Convergència i divergència IMATGES

12 Astronomia - L’Univers: El sistema solar
ens permet tractar : fonts primàries i secundàries, propagació de la llum en els eclipsis la llum com a forma d'energia el color a través dels colors del cel I també: transmissió rectilínia de la llum reflexió, i altres fenòmens

13 Celestia Activitats: El Sistema solar SOL dia nit Connectar celestia i
a llum com a forma d’energia analitzant l’angle d’incidència del raig solar segons l’estació de l’any el color a través dels colors del cel que ens permetran introduir diversos fenòmens òptics. Connectar celestia i El dia i la nit Octavi Model en boles o simulació Rosa IMATGE

14 Estudis artístics - El color. La percepció de la llum
Estem inundats de llum, de color La detecció del color pels nostres ulls: l’estudi de la llum blanca i la seva descomposició. Absorció selectiva per part de les substàncies acolorides la mescla additiva, i la mescla subtractiva de colors Anàlisi i justificació de l’estudi “color-llum” seqüència experimentada el curs presentada a Ostrava, GIREP 2004

15 FILTRES Activitats: El color. La percepció de la llum
Experiència amb filtres Imatges del dibuixos del alumnes Joc de cartes??????????? Programa Octavi FILTRES

16 Física - El cossos òptics: refracció i reflexió. Formació d’imatges
Cossos òptics (miralls i lents) permet: estudiar fenòmens de la reflexió i la refracció. treballar diagrames de raigs experiències quantitatives. Modelització: càmera obscura com a model d'ull Física - Aparells òptics Descripció i ús d’aparells òptics d’ús quotidià, Instruments d’observació i d’anàlisi Anàlisi de sistemes òptics de major o menor complexitat

17 Activitats: El cossos Òptics Refracció i Reflexió - Les Imatges
Aparells òptics Explicant-les o demostrant-ne algunes..... (provar lo de Chamonix del tub d’assaig...i el camell del CAMEL....) Quines ulleres fas servir? Reflexions internes Classificació de lents, Observació a través d’un pot de vidre Quin color s’inverteix? Lents. Estudi de les nostres ulleres. Construcció de lents. Distància focal Imatges formades per: una lent convergent una lent divergent El calidoscopi Com hi veuen els submarins? Un espectroscopi amb un CD Anàlisi del recorregut de la llum en un retroprojector Imatge en un microscopi Un microscopi amb un banc òptic TREBALL de PERCEPCIÓ: Possibles construccions: d’un disc de Newton , d’un taumàtrop o d’un zoòtrop


Descargar ppt "Física quotidiana: LA LLUM"

Presentaciones similares


Anuncios Google