La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Clase 5 Libro de estudios

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Clase 5 Libro de estudios"— Transcripción de la presentación:

1 Clase 5 Libro de estudios
Español Clase 5 Libro de estudios Nombre: ………………………………………… Colegio: ………………………………………… © Rha

2 Contents page El sistema fónico y la pronunciación (Phonics and pronunciation) 1-2 Frases útiles (Useful phrases) 3 Preguntas (Questions) 4 Los números (Numbers) 5-6 ¿Qué hora es? (What time is it?) 7-9 Gramática: ‘un/una/unos/unas’ (‘a’ and ‘some’) 10 La comida (Food) 11-13 Gramática: GUSTAR (Verbs of like / dislike) 14 GUSTAR (Likes and dislikes) 15-18 El desayuno (Breakfast) 19 Gramática: Presente -AR (Present tense –AR verbs) 20 Usar un diccionario (Using a dictionary) 21-22 Las comidas (Meals) 23-29 Repaso (Revision) 30-32 Los deportes (Sports) 33-36 Gramática: Los pronombres (The pronouns) 37 Gramática: PRACTICAR / JUGAR (To practise / to play) 38 La música (Music) 39 Los instrumentos (Instruments) 40-42 Palabras clave (High-frequency vocabulary) 43 Mi vocabulario (My vocabulary) 44 End of Y5 assessment 45-46

3 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 idea araña elefante olvidar
casa universo cerdo ciclista coche cucaracha gimnasia hamburguesa España zumo gusano llave 1

4 14 ¡Jajaja! Tips for pronouncing Spanish Try saying these out loud:
More good news about Spanish pronunciation is that the consonants obey the rules too, although people do speak with different accents, depending on their region and background. c's and z's c + e = th cero, once c + i = th cinco, gracias z + a, o, u = th zapato, corazón, azul c + a = ka casa, catorce c + o = ko cómo, color c + u = ku Cuba, cubano j's and g's J, as in jardines (gardens), is a harder, stronger version of the English 'h'. G, when followed by e and i, sounds exactly the same as j. Otherwise, it is pronounced as the English 'g' in go. ll's The double ll, as in calle, is another characteristic Spanish sound. In most parts of Spain it's like the 'lli' in the English million. h’s The h is silent in Spanish, so you won’t be blowing any candles out when you pronounce words that begin with this letter. Best to imagine it’s not there and pronounce the second letter in the word. hablo, helado, ¡hola!, huevo ¡Jajaja! Try saying these out loud: amarillo octubre familia catorce garaje 14 2

5 3 Frases útiles Useful phrases Me gusta I like No me gusta
I don’t like Me encanta/me chifla I love Detesto/odio I hate Prefiero I prefer porque because Es/no es It is/ it isn’t Hay/ no hay There is/are There isn’t/aren’t muy very bastante quite ¿Puedo hablar en inglés? Can I speak in English? ¿Cómo se dice ..en español? How do you say … in Spanish? ¿Puedes repetir? Can you repeat? ¿Qué es …. en inglés? What is…..in English? tengo un problema/una idea I have a problem/idea he olvidado I’ve forgotten ¡es fenomenal! It’s great fatal/verdad/mentira terrible, right, wrong Gracias Thank you De nada Don’t mention it Quisiera I would like Tengo/ No tengo I have / I don’t have No entiendo I don’t understand Necesito… I need 3

6 Write these questions in Spanish.
Preguntas Questions ¿Dónde? Where? ¿Quién? Who? ¿Cuándo? When? ¿Qué? What? ¿Cómo? How? ¿Por qué? Why? ¿Cuánto? How much? ¿Cuántos? How many? ¿Cuál(es)? Which? Write these questions in Spanish. Where is my pen? How are you? How many triangles are there? What is that? When is your favourite day? Palabras claves es ,mi boli estás trángulos tu día favorito está hay esto 4

7 Cardinal and ordinal numbers
1 un(o) / una 2 dos 3 tres 4 cuatro 5 cinco 6 seis 7 siete 8 ocho 9 nueve 10 diez 11 once 12 doce 13 trece 14 catorce 15 quince 16 dieciséis 17 diecisiete 18 dieciocho 19 diecinueve 20 veinte 21 veintiuno 22 veintidós 23 veintitrés 24 veinticuatro 25 veinticinco 26 veintiséis 27 veintisiete 28 veintiocho 29 veintinueve 30 treinta 31 treinta y uno 10 diez 100 cien 20 veinte 200 doscientos 30 treinta 300 trescientos 40 cuaranta 400 cuatrocientos 50 cincuenta 500 quinientos 60 sesenta 600 seiscientos 70 setenta 700 setecientos 80 ochenta 800 ochocientos 90 noventa 900 novecientos mil 1458 mil cuatrocientos cincuenta y ocho 2000 dos mil 1,000,000 un millón 2,000,000 dos millones primero first segundo second tercero third cuarto fourth quinto fifth sexto sixth séptimo seventh octavo eigth noveno nineth décimo tenth 5

8 D Now play bingo with a partner.
A Say these sums out loud. 2 + 5 = … = … = … = … = … 11 – 7 = … x 4 = … 2 x 7 = … B Fill in appropriate numbers in each box. 1 + = trece 2 veinte 3 doce 4 x nueve 5 tres 6 quince 7 dieciséis 8 veintiuno El rey de España Cristina Aguilera  Fernando Torres  ¿ Quieres mi número ? ¡ Loto ! 1 14 3 6 7 8 D Now play bingo with a partner. C Say the telephone numbers. 6

9 Draw the correct times onto the clocks.
Telling the time veinticincoo veinticincoo Draw the correct times onto the clocks. Son las ocho. Son las dos. Es la una. Son las cuatro y media. Son las diez y media. Son las seis y media. 7

10 A Write the correct time in Spanish for each clock.
B Draw your own times and write the correct time in Spanish for each clock. 8

11 9 1 2 3 4 Son las cuatro y cuarto. Son las diez menos cuarto.
Son las siete y veinticinco. Son las dos menos veinte. 5 6 7 8 Es la una y media. Son las doce menos cinco. Son las tres y cuarto. Son las once menos veinte. 9 10 11 12 13 14 15 16 9

12 A Fill in the correct word for ‘a’ or ‘some’ in the table below:
How to say ‘a’, ‘some’ and ‘the’ indefinite articles definite articles un a (masculine object) una a (feminine object) unos some (more than one masculine object) unas some (more than one feminine object) el the (masculine object) la the (feminine object) los the (more than one masculine object) las the (more than one feminine object) A Fill in the correct word for ‘a’ or ‘some’ in the table below: B Fill in the correct word for ‘the’ in the table below: gender ‘a’ or ‘some’ food noun (m) un (f) manzana (mpl) cereales (fpl) magdalenas plátano ensalada zumo huevos tostadas gender ‘the’ food noun (m) pan (f) sopa (mpl) espaguetis (fpl) sardinas pescado leche chocolate perritos calientes hamburguesas C With a partner translate orally each item with the article into English. 1 a tea! 10

13 A Label the food, using the correct word for ‘a’ or ‘some’.
La comida A Label the food, using the correct word for ‘a’ or ‘some’. 1 _ _ _ _ _ _ 2 _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 3 _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 4 _ _ _ _ _ _ _ 5 _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 6 _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ B Label the food, using the correct word for ‘the’. 1 _ _ _ _ _ 2 _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 3 _ _ _ _ _ _ _ 4 _ _ _ _ _ _ 5 _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 6 _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 11

14 B Write a sentence for each picture, following the example..
La comida A Look for the following words in the wordsearch. (The articles in brackets are not in the wordsearch). (un) bocadillo (un) plátano (una) hamburguesa (una) pizza (una) manzana (unas) patatas fritas agua mineral (un) zumo de naranja (una) limonada (una) Coca-Cola Thenk you to a fellow TES contributor for the face wordsearch. B Write a sentence for each picture, following the example.. ¿Qué comes? 1 Como dos plátanos y cuatro manzanas. 1 2 ________________________ __________________________ 2 3 ________________________ __________________________ 3 4 ________________________ __________________________ 4 12

15 B Complete the words below with the missing vowels.
La comida A Write the words into the correct box above, according to their gender. (m/sg) (f/sg) (m/pl) (f/pl) 1) 2) 3) 4) los huevos el pollo la pizza las manzanas el queso la ensalada los helados las verduras la sopa los batidos la leche el pastel el jamón los guisantes las uvas las naranjas B Complete the words below with the missing vowels. 1. __l p__n 6. l__s h__ __v__s 2. __l p__sc__d__ 7. l__ s__p__ 3. __l p__ll__ 8. l__s v__rd__r__s 4. l__s h__l__d__s 9. l__ __ns__l__d__ 5. l__ l__ch__ l__ fr__t__ 13

16 INTERESAR – to interest
GUSTAR and espressing likes and dislikes Gustar really means ‘to be pleasing to’. Use ‘gusta’ with singular nouns and ‘gustan’ with plural nouns. You need to use the correct indirect pronoun too to show who likes what. Expressing likes and dislikes – 3 impersonal verbs GUSTAR – to like ENCANTAR – to love INTERESAR – to interest me (to me) gusta(n) encanta(n) interesa(n) te (to you) le (to him/her) le (to you – formal,1 pers) nos (to us) os (to you – fam.pl) les (to them) les (to you – formal, pl) There are other verbs that work in this way too. The most important ones are: encantar to love interesar to interest chiflar to adore/love NB: You always need to use the definite article (the) with GUSTAR to say you like / don’t like something. E.g. Me gusta la pizza = I like pizza. 14

17 ¿Te gustan los bocadillos?
Me da igual A Write the words for the foods in the right part of the venn diagram for you, depending on what you like / dislike. Use the middle for anything you don’t mind! B Ask two other people in your class if they like these foods and drinks. ¿Te gustan los bocadillos? Sí, ¡me encantan! 15

18 B Draw and describe your own plate.
¿Te gusta(n)? A Read the likes and dislikes and draw what each person would choose to eat / drink. 1 Me gustan las manzanas y me gustan los plátanos. No me gustan las uvas pero me gustan los huevos fritos. 2 Me gusta la fruta verde pero no me gusta la fruta roja. Me gustan las magdalenas pero no me gusta la limonada. Me gusta el zumo de manzana. 3 No me gusta la fruta verde. No me gusta la fruta amarilla tampoco. Me gusta el chocolate y me gusta el agua. También me gustan las fresas. 4 No me gusta la fruta. No me gustan las verduras No me gusta el agua. Me gustan las patatas fritas y las hamburguesas. Me gusta la Coca Cola también. 5 Me gustan las uvas y el zumo de naranja. Me gustan los bocadillos de queso pero no me gusta el jamón porque soy vegetarian. Thank you to lisilu on TES for the idea for this sheet. B Draw and describe your own plate. 16

19 A Write each sentence with the words in the correct order.
¿Te gusta(n)? A Write each sentence with the words in the correct order. 1 fruta la encanta me 2 pollo el odio 3 encantan los me helados 4 pan el gusta me 5 gustan verduras me no las B Write the Spanish phrase for each picture = pero (but) 1 Me encantan las patatas fritas y me gusta el pescado. 2 3 4 17

20 A Write the verbs correctly to complete each sentence.
¿Te gusta(n)? A Write the verbs correctly to complete each sentence. las hamburguesas. el queso. el pescado. el chocolate. los espaguetis. la mermelada. los perritos calientes. las verduras. Me gustan B Write and draw four sentences of your own. 1 2 3 4 18

21 Desayuno………………………………………………
El desayuno A Look at the picture and answer both questions. ¿A qué hora desayunas? ¿Qué desayunas? B Look at the picture. List in English all the foods that are recommended for a healthy breakfast. 1 2 3 4 5 6 7 8 C Look at the picture. Describe the breakfast. Desayuno……………………………………………… ¿Qué desayunas? 19

22 The present tense (-AR regular verbs)
English verbs in their INFINITIVE form have the word ‘to’ in front. Spanish infinitives often end in –AR. Here are some examples: to speak hablar to swim nadar to practise practicar to sing cantar to dine / have dinner cenar Look at the verb DESAYUNAR (to breakfast / to have breakfast):: To say who is doing the action of the verb, in English we add a pronoun to the front, and for he / she / it we add an –s to the verb. In Spanish, we add a different ending for each person. I breakfast desayuno You (sg) breakfast desayunas He / She / It breakfasts desayuna We breakfast desayunamos You (pl) breakfast desayunáis They breakfast desayunan - AR verb endings I - o You (sg) - as He / She / It - a We - amos You (pl) - áis They - an Summary To say what someone does or is doing in Spanish, remove the –AR from the infinitive and add the endings for each person, as in the table left: 20

23 casa comida Usar un diccionario
A Join the dots in alphabetical order. Identify the picture you create (1, 2 or 3). Es,,, 1 un canguro 2 una serpiente 3 un pez B Put these nouns in alphabetical order into the table below. cumpleaños casa bolígrafo cuaderno taza mochila sábado comida Orden alfabético m/f English el bolígrafo m pen f C Write the correct word for ‘the’ in the first column.. 21

24 Usar un diccionario A Put these nouns in alphabetical order and write them into the table below. ajo pastel arroz lomo batido lechugas cebollas aceite carne caramelos Orden alfabético m/f English B Look them up in a dictionary and check the GENDER (m/f) and the meaning. Complete columns 3 and 4. C Add the correct INDEFINITE article (word for ‘a’ or ‘some’ to complete column 1. 22

25 La comida en el cole A Read the conversations and put the pictures in the correct order.
b c d e f g h i j k l m n 1 – Ana, ¿qué comes en el colegio? – Normalmente como un bocadillo de jamón y un plátano. – ¿Y para beber? – Bebo agua. 2 – Paco, ¿qué comes en el colegio? – Siempre como espaguetis en el colegio y bebo leche o un zumo. 3 – Andrés, ¿qué comes? – A veces como comida del colegio, pollo con patatas fritas. A veces como comida de casa, una magdalena y una manzana. Bebo una limonada. 4 – Y tu, Violeta, ¿qué comes en el colegio? – Nunca como comida del colegio. Siempre llevo comida de casa, un bocadillo de queso, una naranja y un yogur. B Read the conversations again and fill in the table in English. Ana Paco Andrea Violeta What they eat and drink How often 23

26 ¿Qué comes? A Ask 5 people in the class what they usually eat and drink for lunch at school. Record their answers in the table. Nombre ¿Qué comes? ¿Qué bebes? 1 2 3 4 5 B Identify the five most popular foods or drinks. Display your results in a bar chart. Label each axis in Spanish. *¡Da un comentario! 2 = ¡Muy bien! 1 = bastante bien 0 = Mal. ¡Practica más! 24

27 ¿Qué comes? Los submarinos
Hide the grid from your partner. Both of you draw five battleships. Play the game by saying how often you eat / drink the items shown. Hit! = ¡Tocado! Miss! = ¡Agua! Sunk! = ¡Hundido! Los submarinos 25

28 ¿Qué comes? ¿Verdad o mentira? V/M
Look at the menu and read the statements. True (Verdad) or false (Mentira)? ¿Verdad o mentira? V/M 1 Los lunes comen un bocadillo y fruta. 2 Los martes beben leche. 3 Los miércoles no comen yogur o queso. 4 Los juevos comen pasteles y beben leche. 5 Los viernes comen su comida favorita. 26

29 ¿Qué comes? Read the posts in reply to Ana’s question. Answer the questions in English. ¡Hola a todos! A mí me encanta el queso. Siempre como queso. ¡Todos los días! Y vosotros, ¿qué os gusta comer? Pienso que mi comida preferida es la pizza marguerita porque me encantan los tomates. También me gustan las patatas fritas, con mucha mayonesa. Odio las hamburguesas. Marco ¡Hola Ana! Me encantan las hamburguesas pero no me gusta nada la ensalada. Me gusta mucho el zumo de naranja pero prefiero la coca cola. Lucía Me encanta la sopa porque me gusta la comida caliente. Mi sopa favorita es sopa de cebolla. No me gusta la leche, prefiero beber agua. A veces como carne, por ejemplo el pollo. Pedro 1 Who doesn’t mention hamburgers? 2 Whose favourite drink is coke? 3 Who loves onions? 4 What does Marco have with chips? 5 Name three drinks mentioned, apart from coke. 6 Who mentions chicken? 27

30 A Read the text and fill in the gaps, using the words below.
¿Qué comes? A Read the text and fill in the gaps, using the words below. ¡Hola! Normalmente _________ a las siete y media. Como ___________ y ________ un zumo de naranja. En el colegio _________ a la una. A veces como _________ del cole. Siempre _________ a las seis y media. A veces ceno ___________ y _________ bebo agua. Manuel comemos cenamos bebo comida tostadas espaguetis siempre desayuno B Write out the text, substituting words for the pictures. C Choose an identity. It can be anyone or anything that eats! Write about what you usually eat and drink each day. ¡Hola! Normalmente a cereales y bebo En comemos a como ceno a y bebo 28

31 A Read the text answer the questions.
¿Qué comes? A Read the text answer the questions. ¡Hola! Me llamo Pilar. Me preguntas qué como, entonces… Siempre desayuno magdalenas o galletas, zumo de naranja, y cola cao. Y tú, ¿qué desayunas? La hora de comer en el colegio es a las dos. ¿A qué hora comes en tu colegio? Normalmente como comida del colegio, pollo con pasta o arroz. Nunca llevo comida de casa. Y tú, ¿qué comes normalmente en el colegio? La cena en mi casa es normalmente a las nueve y media. Y en tu casa, ¿a qué hora cenas? Cenamos sopa o ensalada y luego carne o pescado con patatas. ¿Qué cenáis? Mi plato favorito es pollo con arroz. Y tú, ¿cuál es tu plato preferido? Siempre bebo agua. ¿Qué bebes con las comidas? 1 Which two drinks does Pilar have for breakfast? 2 What does she never do for lunch? 3 Which 3 foods does she mention she has for lunch? 4 What time does she have dinner? 5 What is her favourite meal? 6 What does she always drink at dinner? B List the 7 questions Pilar asks in English. C Write a letter to Pilar, answering her questions. 29

32 Repaso A Change the words for ‘the’ into the correct words for ‘a’ or ‘some’ for each noun below. la sopa el pastel los caramelos las zanahorias pollo pan galletas pizza una B Make the singular nouns plural. Make sure you change the article, too. Singular Plural English meaning (pl) el zumo los zumos (the) juices la magdalena un plátano una uva el huevo una salchicha un pollo la manzana 30

33 Repaso Write a sentence for each set of pictures. 1 2 3 4 5 6 31

34 Repaso desayunar (to breakfast) cenar (to dine/have dinner)
Translate the sentences below, using one of these four verbs: desayunar (to breakfast) cenar (to dine/have dinner) comer (to eat / have lunch) beber (to drink) 1 I (have) breakfast 2 What do you drink? 3 We have dinner 4 They eat 5 What do you (have for) breakfast? 6 She drinks lemonade. 7 They drink milk. 8 He has toast for breakfast. 9 I have dinner at 7 o’clock. 10 What time do you have dinner? - AR verb endings - ER verb endings I - o You (sg) - as - es He / She / It - a - e We - amos - emos You (pl) - áis - éis They - an - en 32

35 Los deportes (usar un diccionario)
A Put these sports in alphabetical order and write them into the table below. esquí ciclismo fútbol rugby equitación tenis atletismo golf escalada gimnasia Orden alfabético m/f English B Look them up in a dictionary and check the GENDER (m/f) (and the meaning if needed). Complete columns 3 and 4. C Add the correct DEFINITE article (word for ‘the’ to complete column 1. D Say each sport out loud, using your phonics knowledge to help you. 33

36 { { Los deportes el ciclismo el atletismo practicar la gimnasia
¿Qué deportes sabes practicar? el ciclismo el atletismo practicar la gimnasia la natación al fútbol jugar al tenis al hockey al rounders { ¿Qué deportes te gustan? me encanta me gusta mucho me gusta bastante no me gusta odio 34

37 B Display your results in a bar chart. Label each axis in Spanish.
Los deportes A Ask 5 people in the class if they like these sports. Use symbols to record the answers. Nombre 1 2 3 4 5 *¡Da un comentario! 2 = ¡Muy bien! 1 = bastante bien 0 = Mal. ¡Practica más! B Display your results in a bar chart. Label each axis in Spanish. 35

38 Los deportes Alicia is very sporty. Write a sentence to describe what she does each day. Write in the 1st person (as if you are Alicia). L M Mi J V S D 1 Los lunes juego al fútbol y practico la gimnasia. 2 3 4 5 6 7 36

39 tú yo él ella Subject pronouns nosotros ellos/ellas yo I tú
you (singular familiar) él he ella she nosotros we vosotros you (plural familiar) ellos they (masculine) ellas they (feminine) él ella vosotros nosotros ellos/ellas 37

40 C Complete these sentences with the correct form of the verb given.
The present tense (PRACTICAR / JUGAR) A PRACTICAR (to practise / to do (sports)) is a regular verb, like DESAYUNAR. Fill in the missing parts of the verb below: practico You (sg) practise He / She / It practises practicamos You (pl) practise practican B JUGAR (to play) is not completely regular. The verb stem (jug-) changes its spelling in 4 parts. Underline the parts of the verb that change. I play juego You (sg) play juegas He / She / It plays juega We play jugamos You (pl) play jugáis They play juegan C Complete these sentences with the correct form of the verb given. 1 Lionel Messi __________ al fútbol. (JUGAR) 2 Andy Murray y Rafael Nadal _____________ al tenis. (JUGAR) 3 Lisa, ¿_____________ la natación? (PRACTICAR) 4 No, yo ____________ la gymnasia. (PRACTICAR) 38

41 1 A Fill in the vowels to complete each type of music.
La música A Fill in the vowels to complete each type of music. 1 j _ z z 5 h _ p h _ p 2 r _ c k 6 p _ p 3 r _ g g _ _ 7 c l _ s _ c _ 4 t r _ d _ c _ _ n _ l 8 f _ l c l _ r _ _ B Match each type of music to the correct picture. a e b f c g 1 d h C Write four sentences, giving your opinion about different types of music. Ejemplo: Me encanta el jazz pero no me gusta el pop. 39

42 A Fill in the missing vowels for each instrument.
Los instrumentos A Fill in the missing vowels for each instrument. una tr_mp_t_ una z_mp_ñ_ un c_j_n una fl_ _t_ una b_t_r_ _ un t_mb_r una g_ _t_rr_ un s_x_f_n_ un t_cl_d_ B Label each instrument in Spanish. A B C D E F G H I un teclado C Ask a partner if s/he likes each of these instruments. Sí, ¡me encanta! ¿Te gusta el teclado? NB: Remember to use the definite article ‘el’ or ‘la’ with GUSTAR. 40

43 { Los instrumentos el piano el violín el teclado el tambor Sé tocar
el cajón la guitarra la trompeta la flauta la zampoña ¿Qué instrumentos sabes practicar? { ¿Qué instrumentos te gustan? me encanta me gusta mucho me gusta bastante no me gusta odio 41

44 A Write a sentence for each set of pictures.
Los instrumentos A Write a sentence for each set of pictures. 1 2 3 4 B Write a full answer of your own for each question. ¿Qué tipos de música te gustan? ¿Tocas un instrumento? ¿Qué instrumentos a te gustan? 42

45 43 a to, at además besides, in addition ahora now al to the, at the
algo something algunos some antes before, earlier año year años years aquí here así so, thus, like this, like that aunque although, even though bien well bueno good cada each casa house casi almost caso case como as, like cómo how(?) con with contra against cosas things creo I believe cuando when de of, from, by decir to say del of the, from the, by the desde from, since después after, later día day días days dice says, say dijo said donde where dos two durante during, for (time) e and ejemplo example el the él he, him ella she, her ellos they, them en in, on, into entonces then entre between, among era was, were es is, are esa that ese that eso that España Spain esta this está is, are estaba was, were estado state están are estas these este this esto this estos these forma way fue was, were general general gente people gobierno government gran great, big ha has, have había there was, there were hace make(s), do(es) hacer to make, to do hacia toward han have hasta until hay there is, there are he I have hecho fact hombre man hoy today la the las the le (to) him, her, you les (to) them, you lo it, that los the luego then, later lugar place más more mayor bigger, older me (to) me mejor better menos less mi my mí me mientras while mismo same momento moment mucho much mujer woman mundo world muy very nada nothing ni nor, neither no no, not nos (to) us, ourselves nosotros we, us nunca never o or otra other, another otras other, others otro other, another otros other, others país country para in order to, for (ends) parece seems, seem parte part pero but personas people poco little (not much) poder to be able to política policy, politics por through, for (means), along, by porque because primera first puede can pueden can pues "well," que that, than qué what(?) se himself, herself, itself, yourself, yourselves, themselves, each other sea (might) be según according to ser to be si if sí yes sido been siempre always sin without sino but, except sobre about, above, on top of sólo (solamente) only son are su his, her, your sus his, her, your, their tal such también also tan so tanto so much te (to) you tener to have tenía had tiempo time, weather tiene has, have tienen have toda all todas all, everyone todo all todos all, everyone trabajo work tres three tu your un a, an, one una a, an, one uno one unos some, a few usted you va go(es) vamos we go, we are going veces times ver to see vez time (una vez = once) vida life y and ya already, now, soon yo I 43

46 Mi vocabulario 44

47 45 KS2 Programme of Study 2014 End of Year 5 (P1 -, =, +) L1 L2 S1(a)
KS2 Programme of Study 2014 End of Year 5 (P1 -, =, +) L1 Listen attentively and show understanding by joining in and responding Understand and respond to a specific range of classroom instructions Understand essential likes / dislikes relating to food and sports Understand and respond to movement instructions L2 Link the spelling, sound and meaning of words Anticipate with some accuracy the spelling of new words they hear, by applying their phonics knowledge S1(a) Ask and answer questions Ask/answers questions about times, meals, food likes and dislikes, sports you do, sports you like, instruments you play, why you like things ¿Qué hora es? (What time is it?) Es la una / Son las cinco..(It's one o'clock, It's five o'clock) ¿A qué hora desayunas? (What time do you have breakfast?) ¿Qué desayunas? (What do you have for breakfast?) ¿A qué hora comes en el colegio? (What time do you have lunch in school?) ¿A qué hora comes, meriendas, cenas? (What time do you have lunch, have tea, have dinner?) ¿Cómo se pronuncia? (How do you pronounce?) ¿Qué deportes sabes practicar? (What sports can you play?) ¿Qué instrumento tocas? (What instrument do you play? ¿Qué instrumento sabes tocar? (What instrument can you play?) S1(b) Express opinions and respond to those of others ¿Te gusta…? (Do you like?) ¿Qué te gusta comer / beber? (What do you like eating / drinking) ¿Qué prefieres? Comida escolar / Comida envuelta (School dinners / Packed lunch) ¿Por qué te gusta..? (Why do you like..?) S1© Ask for clarification and help Signal a problem: Señor(a), tengo un problema Ask for help and give a detail: ¿Puede ayudarme con …(número 2, el texto, el diccionario)? Ask for other things: ¿Puedo trabajar con Josh? S2 Speak in sentences Say what sports you play using 'Juego al' or 'Practico el/la' and when you do it 'Los lunes juego al fútbol' Express opinions in sentences using ‘ me gusta(n)’ and ‘me encanta(n), give preferences using ‘prefiero’ and express reasons for opinions using ‘porque es/son + adjectives’ Say what you eat and drink and when Say what you like to each and drink using 'me gusta comer / beber' Say what you can / know how to do using 'Sé practicar el esquí' S3 Describe people, places, things and actions orally (to a range of audiences) Describe actions: eating / drinking at different times, playing sports and instruments 45

48 46 R1 read and show understanding of words, phrases and simple texts
Read short texts and answer questions to show understanding R2 appreciate stories, songs, poems and rhymes in the language Film clips on sports and food in Spain R3 read aloud with accurate pronunciation Pronounce sports (including cognates) using correct sounds R4 understand new words that are introduced into familiar written material R5 use a dictionary Dictionary skills: 1) Know the parts of the dictionary 2) Know what the codes (nf, nm etc) mean 3) Be confident with alphabetical order 4) Find the meanings of new words W1 write words and phrases from memory Write sentences about what you eat when, and what sports you do when, and what instruments you can play. Do these from short-term memory with accurate spelling in lesson time. W2 adapt phrases to create new sentences Adapt short text about someone else's sports / freetime to write a short text about own free time. W3 describe people, places, things and actions in writing Describe actions: Write a fitness diary, saying what you eat for each meal and what exercise you do on different days (from memory). G1 Gender of nouns - definite and indefinite articles Focus on active use of definite articles with verbs of like / dislike. Know when to omit the definite article when talking about what you eat and drink. Know how to use the definite article with the verbs jugar (al / a la), and practicar (el / la) G2 Singular and plural forms of nouns G3 Adjectives (place and agreement) Agree adjectives in reasons after porque es / son, remembering to match number and gender. G4 Conjugation of key verbs (and making verbs negative) Use all persons DESAYUNAR Use 1st/2nd person COMER / BEBER Use 1st person JUGAR Use all persons PRACTICAR Use Sé jugar, practicar, tocar Use Me gusta + comer / beber / jugar / practicar G5 Connectives and qualifiers, adverbs of time, prepositions of place Use days of the week (los lunes etc..) 46


Descargar ppt "Clase 5 Libro de estudios"

Presentaciones similares


Anuncios Google