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La Internet móvil: realidades, tendencias y oportunidades Luis Piñeiro Ericsson R&D Packet Core Madrid Máster Comunicaciones Móviles UPM-Vodafone, Junio.

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1 La Internet móvil: realidades, tendencias y oportunidades Luis Piñeiro Ericsson R&D Packet Core Madrid Máster Comunicaciones Móviles UPM-Vodafone, Junio de 2009

2 Top right corner for field-mark, customer or partner logotypes. See Best practice for example. © Ericsson 2009Confidential information2 Algunas Aclaraciones En esta presentación expreso mis opiniones personales y de ninguna manera reflejan una posición oficial de Ericsson Se toman ejemplos concretos como forma de ilustrar una tendencia. No pretendo haber seguido un estudio de mercado sistemático La información de las empresas citadas es pública (informes financieros anuales o trimestrales) Las empresas citadas han sido seleccionadas por su posición de liderazgo en sus mercados correspondientes y por tanto representantes cualificados de dichos mercados, en ningún caso para destacarlos frente a sus competidores en sentido positivo o negativo

3 La Internet Móvil ya es una realidad

4 Top right corner for field-mark, customer or partner logotypes. See Best practice for example. © Ericsson 2009Confidential information4 Distribución Mundial de Móviles Subscripciones & penetración por regiones – Final de 2008 Global 3.98 B 59% Latin America 455 M, 79% North America 293 M, 86% Western Europe 496 M, 124% Middle East 152 M, 64% Asia Pacific 1.69 B, 44% Central & Eastern Europe 516 M, 107% Source: Estimates based on Informa Telecoms & Media Africa 379 M, 39%

5 Top right corner for field-mark, customer or partner logotypes. See Best practice for example. © Ericsson 2009Confidential information5 Banda ancha móvil a punto de superar a fija en número de accesos Broadband subscription forecast Source: Internal Ericsson Mobile Broadband includes: CDMA2000 EV-DO, HSPA, LTE, Mobile WiMAX & TDSCDMA. It includes handsets (vast majority), USB dongles, embedded modules etc. Fixed broadband includes: DSL, FTTx, Cable modem.

6 Top right corner for field-mark, customer or partner logotypes. See Best practice for example. © Ericsson 2009Confidential information6 Tráfico de datos móvil ya supera a la voz Subscriber traffic in mobile access networks Source: Internal Ericsson Mobile Data Mobile Voice DVB-H, Mobile WiMax, M2M and WiFi traffic not included

7 Top right corner for field-mark, customer or partner logotypes. See Best practice for example. © Ericsson 2009Confidential information7 3G 3G/HSPA HSPA Evolution LTE / kbps3.6 Mbps21/28/42 Mbps~150 MbpsPeak rate /14 Mbps Factor 1: acceso de banda ancha Ej. HSPA 267 operadores ofrecen HSPA Mbps en 114 paises (Mayo 2009) LTE Advanced Gbps Target Source: GSM Mobile Suppliers Association, May/09 report

8 Top right corner for field-mark, customer or partner logotypes. See Best practice for example. © Ericsson 2009Confidential information8 Crecimiento exponencial de tráfico Un Operador asiático Source: Ericsson internal Logarithmic scale

9 Top right corner for field-mark, customer or partner logotypes. See Best practice for example. © Ericsson 2009Confidential information9 Factor 2: Terminales 1470 HSPA devices by 171 suppliers (May/09) –Phones, media players, camera –PC & notebooks with embedded HSPA, PC cards, USB modems –Wireless routers Source: GSA – Global mobile Suppliers Association: Mayl/09 report Large and fast-growing HSPA device eco-system

10 Top right corner for field-mark, customer or partner logotypes. See Best practice for example. © Ericsson 2009Confidential information10 Un ejemplo del impacto de terminales: Smart Phones en US Source: Morgan Stanley Big 4 son AT&T, Verizon, T-Mobile y Sprint

11 Top right corner for field-mark, customer or partner logotypes. See Best practice for example. © Ericsson 2009Confidential information11 Nuevos dispositivos móviles demandan mucho más tráfico

12 Top right corner for field-mark, customer or partner logotypes. See Best practice for example. © Ericsson 2009Confidential information12 26 per month 3.6 Mbps 3 GB Maxis Malaysia 20 per month 7.2 Mbps unlimited 3 Sweden 10 per month 7.2/1.4 Mbps 10 GB Mobikom Austria Factor 3: Tarifas Planas Similares a Fija Algunos ejemplos

13 Top right corner for field-mark, customer or partner logotypes. See Best practice for example. © Ericsson 2009Confidential information13 Factor 4. Aplicaciones Ejemplo: operador europeo 2008 Source: Ericsson internal

14 Top right corner for field-mark, customer or partner logotypes. See Best practice for example. © Ericsson 2009Confidential information14 Otro ejemplo: VoIP ya es móvil con o sin intervención del operador Skype-lite Fring interconecta gratis VoIP / IM más populares (Skype, Messenger, Yahoo, etc)

15 Top right corner for field-mark, customer or partner logotypes. See Best practice for example. © Ericsson 2009Confidential information15 Sources: GSM Association and Ericsson estimates Addressable market vs telecom spending Monthly spending USD / Month Factor 5: móviles asequibles están transformando el mundo en desarrollo Billions of first time users

16 Top right corner for field-mark, customer or partner logotypes. See Best practice for example. © Ericsson 2009Confidential information16 De 7m de usuarios en 2007 a 64m en Banca móvil dominante en Suráfrica, Nigeria, Kenya, Egipto y Marruecos Banca Móvil en África Source: Pyramid BUSD

17 Top right corner for field-mark, customer or partner logotypes. See Best practice for example. © Ericsson 2009Confidential information17 Un ejemplo: Safaricom M-PESA (Kenya) Source: Pyramid, Safaricom 3.3 millons de usuarios y creciendo a razón de por mes ¿Cómo funciona? El remitente va a un agente M-PESA y compra M-PESA value depositando dinero El remitente y el agente reciben un SMS de confirmación El remitente hace el envío desde el menú de su móvil e indica el destinatario de la transferencia El destinatario es notificado por SMS. Selecciona la opción de reintegro en el menú de su móvil, indicando la cantidad y su agente. El agente le da el dinero. M-PESA se relaciona con el sistema bancario mediante las cuentas que mantienen los agentes para gestionar las entradas y salidas de M-PESA value

18 Top right corner for field-mark, customer or partner logotypes. See Best practice for example. © Ericsson 2009Confidential information18 Factor 6: Machine to Machine (M2M) Aplicaciones: Seguridad Contadores Vending Gestión de flotas Cajeros/TPV etc Source: Berg Insight, April 2009

19 Top right corner for field-mark, customer or partner logotypes. See Best practice for example. © Ericsson 2009Confidential information19 Un ejemplo: España Source: CMT, Mach 2009

20 Top right corner for field-mark, customer or partner logotypes. See Best practice for example. © Ericsson 2009Confidential information20 Crecimiento = Beneficios Un ejemplo: AT&T Wireless US Source: AT&T 2008 Annual Report

21 ¿Por cuanto tiempo? Aprendiendo de la experiencia de la Internet Fija

22 Top right corner for field-mark, customer or partner logotypes. See Best practice for example. © Ericsson 2009Confidential information22 El Mercado de banda ancha Competencia, consolidación y cooperación Consumers Content providers Internet companies Fixed & Mobile Operators Advertising Vendors Consumer Electronics

23 Top right corner for field-mark, customer or partner logotypes. See Best practice for example. © Ericsson 2009Confidential information23 Un Ejemplo de Operadora: AT&T Mercado maduro Diferenciación fundamentalmente por precio In M USD Source: AT&T 2008 Annual Report

24 Top right corner for field-mark, customer or partner logotypes. See Best practice for example. © Ericsson 2009Confidential information24 Con Buffet libre, tu mayor usuario es tu peor cliente 10% of users generate 85% of all traffic

25 Top right corner for field-mark, customer or partner logotypes. See Best practice for example. © Ericsson 2009Confidential information25 Un Ejemplo de Proveedora de Contenidos: TimeWarner Filmed Entertainment In M USD Source: TimeWarner 2008 Annual Report

26 Top right corner for field-mark, customer or partner logotypes. See Best practice for example. © Ericsson 2009Confidential information26 Un Ejemplo de Editora de Prensa: NY Times In 000 USD Source: NY Times 2008 Financial Report

27 Top right corner for field-mark, customer or partner logotypes. See Best practice for example. © Ericsson 2009Confidential information27 ¿Son los ingresos Publicitarios la Respuesta? Problema nº 1: El mercado publicitario es acusadamente cíclico Source: The Economist

28 Top right corner for field-mark, customer or partner logotypes. See Best practice for example. © Ericsson 2009Confidential information28 ¿Son los ingresos Publicitarios la Respuesta? Cont- Problema nº 2: Para los editores, la publicidad online no compensa pérdida de la tradicional Source: The Economist

29 Top right corner for field-mark, customer or partner logotypes. See Best practice for example. © Ericsson 2009Confidential information29 ¿Son los ingresos Publicitarios la Respuesta? Cont- Problema nº 3: Hasta los líderes de ingresos publicitarios en Internet empiezan a ver sus límites Source: Google 2009Q1 Financial results

30 Top right corner for field-mark, customer or partner logotypes. See Best practice for example. © Ericsson 2009Confidential information30 Desde Enero, Sprint Nextel ofrece llamadas, SMS y Web ilimitado por 50 USD/month T-Mobile ofrece 50 USD/mes para llamadas de voz para clientes fieles Virgin Mobile ha reducido su plan ilimitado de prepago de 80 a 50 USD. Qué harán AT&T y Verizon Wireless? Las operadores en US está en medio de una guerra de precios Source: Associated Press, Ovum, Business Week, CTIA

31 Conclusiones

32 Top right corner for field-mark, customer or partner logotypes. See Best practice for example. © Ericsson 2009Confidential information32 En Internet Fija: Tres realidades: tarifas planas, contenidos gratuitos, ingresos publicitarios Para los operadores, el crecimiento se modera, con la mayoría de los abonados subsidiando a los mayores consumidores Los proveedores de contenido pierden dinero Los incrementos en publicidad online no compensan las pérdidas de ingresos de los canales tradicionales De las empresas Web 2.0, una de las pocas con un modelo de negocio rentable es Google La mayoría se centran en acumular usuarios con la promesa de monetizarlos más adelante pero, ¿cómo?

33 Top right corner for field-mark, customer or partner logotypes. See Best practice for example. © Ericsson 2009Confidential information33 Too Free or Not Too Free? Thats the question

34 Top right corner for field-mark, customer or partner logotypes. See Best practice for example. © Ericsson 2009Confidential information34 ¿Es el modelo actual sostenible? ¿Será la Internet móvil distinta? Dos tendencias que empiezan a verse ya hoy: Algunos operadores están rompiendo el modelo de tarifa plana pura –Por ejemplo con volumen ilimitado pero QoS garantizado por un volumen limitado –Mayor inteligencia de red para gestionar QoS (IMS, DPI, MPLS, etc) Pago de contenidos online (la mayoría de las veces ligado al terminal): –Ej. Apple iTunes, Nokia OVI, Amazon Kindle Source: Sidsel Jensen

35 Top right corner for field-mark, customer or partner logotypes. See Best practice for example. © Ericsson 2009Confidential information35 In million USD Source: Apple, 2009 financial results Otro ejemplo: Apple iTunes

36 Top right corner for field-mark, customer or partner logotypes. See Best practice for example. © Ericsson 2009Confidential information36 Ejemplo de Contenido online: Amazon Kindle Source: Amazon, 2009 shareholder meeting Kindle Book titles sold as % total titles

37 Top right corner for field-mark, customer or partner logotypes. See Best practice for example. © Ericsson 2009Confidential information37 Predecir es muy difícil, sobre todo acerca del futuro Niels Bohr ( )

38 Top right corner for field-mark, customer or partner logotypes. See Best practice for example. © Ericsson 2009Confidential information38

39 Top right corner for field-mark, customer or partner logotypes. See Best practice for example. © Ericsson 2009Confidential information39 ¡Turno de Preguntas!


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