La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

La LOE i el nou currículum a l’educació primària

Presentaciones similares


Presentación del tema: "La LOE i el nou currículum a l’educació primària"— Transcripción de la presentación:

1 La LOE i el nou currículum a l’educació primària
Generalitat de Catalunya Departament d’Educació

2 Índex MARC NORMATIU L’ENFOCAMENT COMPENTENCIAL DEL CURRÍCULUM
ÀREES DE CONEIXEMENT INFORMACIÓ DE CADA ÀREA ÀREA DE LLENGUA EL QUE CAL TREBALLAR DES DE TOTES LES ÀREES L’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT: L’ESCOLA INCLUSIVA L’ACCIÓ TUTORIAL L’AVALUACIÓ CALENDARI D’APLICACIÓ ANNEXOS Generalitat de Catalunya Departament d’Educació

3 I. DE QUIN MARC NORMATIU PARLEM?
LO 2/2006, de 3 de maig d’Educació: cicle inicial de l’educació primària. Decret 142/2007, de 26 de juny, pel qual s’estableix l’ordenació dels ensenyaments de l’educació primària. Ordre EDU/221/2007, de 29 de juny, per la qual s’estableixen els principis generals que s’han de tenir en compte per a l’aplicació de l’article 4.4 del Decret 142/2007 Índex Generalitat de Catalunya Departament d’Educació

4 II. L’ENFOCAMENT COMPETENCIAL DEL CURRÍCULUM
Finalitat de l’educació primària Què entenem per currículum Què entenem per competència A quins 4 grans eixos fa referència Què comporta aquest enfocament Índex Generalitat de Catalunya Departament d’Educació

5 1. Finalitat de l’educació primària
...“proporcionar a tots els nens i les nenes les competències que els permeten assegurar el seu desenvolupament personal i social...” Torna Generalitat de Catalunya Departament d’Educació

6 2. Què entenem per currículum?
Art 6. LOE i art 7 Decret 142/2007: S'entén per currículum de l'educació primària “el conjunt de competències bàsiques, objectius, continguts, mètodes pedagògics i criteris d'avaluació”. Torna Generalitat de Catalunya Departament d’Educació

7 3. Què entenem per competència?
Art 8 Decret 142/2007 S'entén per competència “la capacitat d'utilitzar els coneixements (sabers) i habilitats (procediments), de manera transversal i interactiva, en contextos i situacions que requereixen la intervenció de coneixements vinculats a diferents sabers, cosa que implica la comprensió, la reflexió i el discerniment tenint en compte la dimensió social de cada situació” (actituds i valors). Torna Generalitat de Catalunya Departament d’Educació

8 Les 8 Cb que cal desenvolupar en l’alumnat a l’ensenyament obligatori
Comunicatives Competència comunicativa lingüística i audiovisual. Competència artística i cultural. Metodològiques Competència en el tractament de la informació i competència digital. Competència matemàtica. Competència d’aprendre a aprendre. Personals Autonomia i iniciativa personal. Conviure i habitar el món Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic. Competència social i ciutadana. Torna Generalitat de Catalunya Departament d’Educació

9 4. A quins grans eixos fa referència?
Es consideren 4 grans eixos en la formació integral de l’alumnat”: Aprendre a ser i actuar de manera autònoma. Aprendre a pensar i a comunicar. Aprendre a descobrir i a tenir iniciativa. Aprendre a conviure i habitar el món. La nova cultura centrada en l’aprenentatge: J. Delors Parla dels 4 pilars entorn dels quals s’ha d’estructurar l’ed. escolar per complir amb les missions que li són pròpies: aprendre a conèixer (instruments de comprensió) saber  FC aprendre a fer (a influir en l’entorn) saber fer  P aprendre a viure junts (cooperar...) saber estar  AVN aprendre a ser (recull dels 3 anteriors) Generalitat de Catalunya Departament d’Educació Torna

10 5. Què comporta aquest enfocament?
Plantejar l’aplicació de coneixements i habilitats a situacions de la vida quotidiana i la capacitat per a utilitzar-los en contextos i situacions complexes. Integrar els diferents aprenentatges: tractament més transversal dels coneixements. Impulsar metodologies més interactives que prioritzin la reflexió, la interpretació, la construcció de coneixement i la presa de consciència en el procés d’aprenentatge. Fomentar la participació de l’alumnat en la dinàmica del centre i en el seu procés d’aprenentatge. ... Ep! Generalitat de Catalunya Departament d’Educació Índex

11 ... Ep! Es realitzarà, com a mínim, un treball o projecte interdisciplinari de caire competencial sobre un aspecte de la realitat, amb activitats que requereixin l’aplicació de coneixements de diverses àrees. Índex Generalitat de Catalunya Departament d’Educació

12 III. ÀREES DE CONEIXEMENT
LOGSE LOE Llengua catalana i literatura, llengua castellana i literatura i aranès, a la Val d'Aran Llengües estrangeres Matemàtiques Coneixement del medi: Social i cultural Coneixement del medi natural, social i cultural Coneixement del medi: Natural Educació física Educació artística: Música Educació artística Educació artística: visual i plàstica Ed per la ciutadania i els drets humans Religió (voluntària)/Alternativa (hores d’estudi a l’àrea de Coneix del medi Social i cultural) Religió (voluntària) /Atenció educativa Índex Generalitat de Catalunya Departament d’Educació

13 IV. QUINA INFORMACIÓ CONTÉ DE CADA ÀREA?
Al Decret 142/2007, a part d’identificar les CB generals de l’etapa, valora també el següent: De cada àrea: Competències pròpies de l’àrea Aportació de l’àrea a l’adquisició de les CB Estructura dels continguts Consideracions sobre el desenvolupament del currículum Objectius Especificant, per cada cicle: Continguts: organitzats en blocs Connexions amb altres àrees Criteris d’avaluació Índex Generalitat de Catalunya Departament d’Educació

14 V. L’ÀREA DE LLENGUA (1/4) Ordre EDU/221/2007 (principis aplicació art. 4.4 Decret 142/2007)
El català i el castellà es configuren en una sola àrea. Les estructures lingüístiques comuns es faran en català. L’aprenentatge de la lectura i l’escriptura al CI es farà en català. El castellà s’introduirà al primer curs de CI a nivell oral. A final de CI s’hauran transferit al castellà els aprenentatges lingüístics assolits. El Projecte Lingüístic establirà criteris d’etapa per reforçar i no repetir els elements comuns entre les llengües. Generalitat de Catalunya Departament d’Educació Cont.

15 V. L’ÀREA DE LLENGUA (2/4) Ordre EDU/221/2007 (principis aplicació art. 4.4 Decret 142/2007)
Per fer possible el PL el centre disposa d’autonomia per distribuir les hores de les àrees de llengua entre els cicles respectant l’assignació horària global (annex 3 Decret 142/2007). Es podran impartir continguts d’àrees no lingüístiques en castellà o en llengua estrangera, o alternativament en activitats previstes en franges horàries de lliure disposició: compten com a curriculars de les àrees lingüístiques. En ambdós casos, els llibres de text i el material didàctic seran en català. Generalitat de Catalunya Departament d’Educació Cont.

16 V. L’ÀREA DE LLENGUA (3/4) Ordre EDU/221/2007 (principis aplicació art. 4.4 Decret 142/2007)
El Departament d’Educació ha d’autoritzar el Projecte Lingüístic de cada centre. L’autorització la realitzarà la inspectora o l’inspector del centre: el PL s’ha d’adaptar als principis general derivats del Decret 142/2007 i Ordre EDU/221/2007. L’aprovació del PL per al curs s’efectuarà mitjançant una addenda de modificació, si escau, de la distribució horària de les àrees lingüístiques per al CI. El PL haurà d’estar formulat i autoritzat abans del 30 d’abril de 2008. Cont. Generalitat de Catalunya Departament d’Educació

17 V. L’ÀREA DE LLENGUA (4/4) Instruccions inici de curs
- El centre que opti per l’inici de la llengua estrangera a l’ed. infantil, preferentment a partir de P4, haurà de contemplar una dedicació mínima d’1 hora setmanal. El centre que opti per impartir blocs de continguts d’àrees no lingüístiques en llengua estrangera, preferentment al cicle superior, haurà de justificar la selecció dels blocs de continguts i contemplar una dedicació mínima d’1 hora setmanal. - Per tal de poder oferir una segona llengua estrangera en el cicle superior, el centre ha de disposar del professorat amb l’especialitat, la titulació o els coneixements adients i amb les degudes garanties de continuïtat en la seva plantilla, i assignar-hi una dedicació mínima d’1 hora i 1/2 setmanal. Índex Generalitat de Catalunya Departament d’Educació

18 VI. QUÈ CAL TREBALLAR DES DE TOTES LES ÀREES AL LLARG DE L’ETAPA?
... Ep! La comprensió lectora (....) L’expressió oral i escrita. La comunicació audiovisual. Les tecnologies de la informació i la comunicació. L’educació en valors Índex Generalitat de Catalunya Departament d’Educació

19 Importància de la lectura
Importància de la lectura ... com a factor fonamental per al desenvolupament de les Cb ... Ep! Els centres, en organitzar la seva pràctica docent, han de garantir una mitjana mínima de 30 minuts diaris destinats a la lectura. Índex Generalitat de Catalunya Departament d’Educació

20 VII. L’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT 1/2
Mesures organitzatives, curriculars i metodològiques. Adaptacions del currículum significatives per l'alumnat amb NEE que ho requereixi. Els objectius i criteris d'avaluació fixats en les programacions adaptades seran el referent en l'avaluació i la promoció de l'alumnat. Possibilitat d’ampliar la permanència en l'etapa d’aquests alumnes a un curs més, sens perjudi de la permanència d’un curs més en un cicle, sempre que això afavoreixi la seva integració socioeducativa. Acollida personalitzada i mesures per afavorir la integració escolar i l'aprofitament dels seus estudis, per a l'alumnat d'incorporació tardana. Generalitat de Catalunya Departament d’Educació Cont.

21 VII. L’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT 2/2
Possibilitat d’escolaritzar en un curs inferior al que li correspondria per edat, a l'alumnat que presenti un desfasament de més d'un cicle en el seu nivell de competència curricular. En cas que superi aquest desfasament s'incorporarà al curs que el pertoqui per edat. Possibilitat d’adaptació curricular i flexibilització de la permanència en un curs, en un cicle o en tota l'etapa, en l'alumnat amb altes capacitats intel·lectuals. El Departament d'Educació establirà els requisits de diagnòstic i informe per als diferents casos. Generalitat de Catalunya Departament d’Educació Índex

22 VIII. L’ACCIÓ TUTORIAL “el conjunt d’accions educatives i dels processos individuals i de grup que contribueixen al desenvolupament personal i a l’orientació de l’alumnat per assolir un millor creixement personal i integració social”. Art 12 Decret 142/2007 Ha de contribuir a crear una dinàmica positiva en el grup classe i a implicar l’alumnat i les seves famílies en la dinàmica del centre. Integrarà les funcions del tutor o tutora i les actuacions dels i de les mestres i d'altres professionals que puguin intervenir en el grup classe. Ha de preveure els procediments de treball conjunt amb les famílies per a la coordinació i seguiment tant del procés d’aprenentatge com dels aspectes de desenvolupament personal, orientació escolar i de convivència i cooperació. Generalitat de Catalunya Departament d’Educació Índex

23 IX. L’AVALUACIÓ 1/3 Serà contínua i global.
Es durà a terme tenint en compte els diferents elements del currículum.  Especial cura en l’avaluació formativa i l’assoliment de les cb. En qualsevol moment del cicle s’establiran mesures de suport quant el progrés de l’alumne no sigui l’adequat. Els criteris d’avaluació de les àrees seran referents fonamentals per valorar el grau d’assoliment de les CB. L’accés al cicle o etapa següent es valorarà en funció de l’assoliment de les CB i el grau de maduresa. Generalitat de Catalunya Departament d’Educació Cont.

24 IX. L’AVALUACIÓ 2/3 Possibilitat de promocionar de curs encara que no s’hagin assolit els objectius d’alguna de les àrees, sempre que no impedeixi seguir amb aprofitament el curs. Quan no es donin les condicions es romandrà un any més en el mateix cicle. Aquesta mesura es podrà adoptar un sol cop per etapa i els centres establiran un pla específic de recuperació que permeti l’alumne/a incorporar-se al més aviat possible al curs que li correspondria. Per garantir la continuïtat en el procés de formació de l’alumnat, en acabar l’etapa, cada alumne disposarà d’un informe global individualitzat del procés seguit i del nivell d’aquisició dels aprenentatges i de les CB. Generalitat de Catalunya Departament d’Educació Cont.

25 IX. L’AVALUACIÓ 3/3 En acabar el cicle mitjà es realitzarà una avaluació diagnòstica: No tindrà efectes en l'expedient acadèmic individual Caràcter orientador i formatiu per al centre Caràcter informatiu per a les famílies i per al conjunt de la comunitat educativa. Ús dels resultats: per prendre les mesures oportunes i garantir que tot l'alumnat assoleixi les cb previstes per a aquest nivell d'escolaritat. En particular, per: Organitzar, en el tercer cicle de l'educació primària, les mesures de reforç per a l'alumnat que les requereixi. Analitzar, valorar i reorientar, si cal, els dos primers cicles de l'educació primària per aconseguir la formació i els aprenentatges previstos. Generalitat de Catalunya Departament d’Educació Índex

26 X. CALENDARI D’APLICACIÓ
Any acadèmic Implantació de la nova ordenació dels ensenyaments CICLE INICIAL CICLE MITJÀ CICLE SUPERIOR Índex Generalitat de Catalunya Departament d’Educació

27 Annexos Horaris mínims per cicles i globals d’etapa, de les àrees de coneixement dels ensenyaments LOE /comparativa LOGSE. Possible proposta d’assignació d’hores de lliure disposició tenint en compte l’assignació horària global per àrees en l’etapa (Annex 3 Decret 142/2007) Cont. Generalitat de Catalunya Departament d’Educació

28 CI CM CS LOGSE LOE Llengua catalana i literatura i
ETAPA h x cicle h set. Mínims etapa h que manquen Llengua catalana i literatura i 140 4 420 llengua castellana i literatura Estructures lingüístiques comuns 105 3 70 2 245 Llengua estrangera 175 5 350 315 -105 Matemàtiques 210 6 630 525 665 -140 CM Sòcio Cultural i Art (*) Coneixement del medi natural, social i cultural 455 -175 Coneix. del medi Nat Educació física 385 Música Educació artística -280 8 Ed visual i plàstica Ed per la ciutadania i els drets humans 35 1 Religió/Alternativa (*) Religió/Atenció educativa alternativa Esbarjo 44 46 36 Lliure disposició 15 490 14 1505 -840 TOTAL 1750 50 5250

29 Llengua catalana i literatura i
CI CM CS ETAPA PER NIVELL PER CICLE H/Set 1r 2n h x cicle h set. 3r 4t Mínims etapa Llengua catalana i literatura i 6 2 140 4 420 llengua castellana i literatura Estructures lingüístiques comuns 1,5 105 3 1 70 245 Llengua estrangera 1 / 2 70 +70 2 +2 1,5 / 2 3 +1 Matemàtiques 2,5 / 3 5 +1 2,5 / 4 5 +2 665 Coneixement del medi natural, social i cultural 2 / 3 4 +2 630 Educació física 70 +35 2 +1 385 Educació artística 1 / 2,5 2 +3 1,5 / 2,5 3 +2 525 Ed per la ciutadania i els drets humans 35 Religió/Atenció educativa alternativa 315 Esbarjo 2,5 175 5 35 /44 36 /43 36/44 Lliure disposició 525 /210 15 /6 3,5 490 14 /7 14/6 1505/665 TOTAL 25 1750 50 5250

30

31

32 BON CURS 2007-08 I aneu en compte... No quedéssiu atrapats
Generalitat de Catalunya Departament d’Educació


Descargar ppt "La LOE i el nou currículum a l’educació primària"

Presentaciones similares


Anuncios Google