La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Inclusió dins l’aula. Una experiència institucional

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Inclusió dins l’aula. Una experiència institucional"— Transcripción de la presentación:

1 Inclusió dins l’aula. Una experiència institucional
Teresa Huguet Conxi López EAP d’Esplugues CEIP Folch i Torres

2 Teresa Huguet EAP d’Esplugues
Anàlisi d’una experiència. Una proposta inclusiva. Llicència d’estudis curs Teresa Huguet EAP d’Esplugues

3 Metodologia Dimensions d’anàlisi
Alumnes i professors aprenem dins l’aula. Una experiència inclusiva Metodologia Anàlisi de materials del centre i de la intervenció de l’EAP Entrevistes amb tutors/es Entrevistes amb equip directiu Entrevistes amb professors de suport Entrevistes amb altres professionals Entrevistes amb famílies Grups de discussió Qüestionari sobre suport dins l’aula Dimensions d’anàlisi Teresa Huguet. Llicència d’estudis

4 L’ Escola Folch i Torres d’Esplugues Alumnes amb més barreres a l’aprenentatge i la participació
Parvulari USEE: nena amb trastorn i retard desenvolupament i psicomotor important; nen amb una lesió cerebral i dèficit visual; nena amb retard maduratiu , hipoacúsia i mutisme; nena amb retard mental i epilèpsia; nena amb la Síndrome de Down que va entrar a P-3 amb un any més tard. Altres alumnes : alumne amb autisme; alumne amb trastorn de personalitat i retard; retingut un any més a parvulari; alumne amb retard maduratiu i dificultats motrius; retingut un any més al parvulari Educació primària 1r: un alumne amb trets psicòtics que va evolucionant en els aprenentatges escolars amb molta ajuda; 3r: un alumne que ha patit problemes d’oïda i que té problemes d’aprenentatge, una alumna amb retard cognitiu i maduratiu important; 4rt: un nen amb retard maduratiu i dificultats emocionals amb un any que els companys, un nen amb la Síndrome de Down que es va retenir un any més al parvulari, un alumne amb retard maduratiu que ha anat evolucionant força positivament, un any més gran; 5è: un nen amb retard maduratiu un any més gran que els companys, un nen nouvingut amb un retard important en els aprenentatges bàsics 6è: un alumne amb un trastorn específic de llenguatge important i retard en els aprenentatges, una nena amb un retard maduratiu, que es va retenir un any més en el cicle mig .

5 ANÀLISI D’UNA EXPERIÈNCIA L’ Escola Folch i Torres d’Esplugues
S'atenen les necessitats educatives especials dels alumnes des del marc de l'aula ordinària i dins del seu grup de referència. El mestres de suport intervenen dins l' aula ordinària per afavorir la implicació del tutor/a en el procés educatiu de tots els alumnes, també dels que tenen dificultats o amb necessitats educatives especials. Es procura que tots els mestres vagin aprenent a atendre la diversitat en l’ entorn més ordinari: el grup classe de referència.

6 Perquè ? El mestre de suport dona suport als alumnes i als mestres per atendre la diversitat dins l’aula. Inclusió a l’aula. Plena integració a la dinàmica del grup classe Del concepte de nee al de “barreres a l’aprenentatge i a la participació” El mestre de suport coneix el que passa a l’aula i el que necessiten els alumnes per integrar-si Mateixos referents per a tots els alumnes. S’eviten les programacions paral·leles. Afavoreix la implicació del tutor i evita la delegació en els "especialistes”.

7 CANVIS QUE PROVOCA Suport dins l’ aula A nivell d’aula
Canvis metodològics a l’aula Planificació conjunta sessions Prevenció i detecció de dificultats a l’ aula Interacció entre els dos mestres dins i fora de l’aula Suport dins l’ aula A nivell de l’ alumne Inclusió. Sentir-se un més dins el grup Afavorir autonomia i aprenentatge en entorns ordinaris No delegació en l’especialista per part del tutor i dels altres mestres Major coneixement compartit per part dels professors A nivell institucional Aprenentatge entre iguals Més interacció i suport entre professors Resolució de problemes Necessitat de coordinació i col·laboració Afavoreix la innovació i la millora a les aules

8 Referents Creixement i evolució del centre des de dins
Promoure la col·laboració i aprenentatge interactiu entre professors Fomentar la col·laboració i l' aprenentatge i reflexió entre iguals Avançar en una "cultura inclusiva” a nivell de centre Procurar que no siguin experiències "aïllades" dins del centre i que s'aprofitin els "sabers" de tots els participants

9 Com ? Amb un model d’atenció institucional que implica tot el centre.
Amb un equip directiu que creu en l’ escola inclusiva Amb uns mestres que aprenen i s’impliquen en l’educació de tots els alumnes Amb assessorament i col·laboració dels altres serveis educatius (EAP, CREDA...)

10 L’escola com institució i com sistema
Administració Serveis de l’escola : Migdia, acollida, extraescolars.. Equip Directiu Comissió Diversitat EAP Cicle Inicial Famílies, AMPA, Consell Escolar... Parvulari Cicle Superior Cicle Mig L’ESCOLA INCLUSIVA

11 Proposta organitzativa

12 El paper de la Comissió d'Atenció a la diversitat
Formada per : cap d’estudis, mestres de suport i d’EE, USEE, EAP, professionals d’altres serveis que intervenen al centre (logopeda, ELIC...) Compartir criteris i el model d'intervenció Planificar i organitzar els recursos que el centre posa per atendre la diversitat: suports, horaris, desdoblaments Elaborar instruments que ho facilitin : Dossier per l’atenció a la diversitat Seguiment dels alumnes amb nee i del funcionament dels suports Seguiment dels acords Posta en comú dels problemes per consensuar vies de resolució Avaluació formativa i constant del que es fa i dels progressos i de les dificultats Comissió Diversitat a altres escoles : mestre Aula Acollida, assessora LIC, treballadora social..

13 Criteris per les sessions amb dos mestres
Evitar estones amb explicacions llargues Sessions el les que es treballen els continguts prioritaris per la inserció a l’aula i a la societat i per continuar aprenent,acordats a nivell de centre. Activitats obertes que permetin diferents tipus i nivells de resolucions Diversificació d’activitats i nivells : treball diversificat, racons, tallers, plans personalitzats .. Treball cooperatiu, treball en grup Grups heterogenis Que permetin assistència a la Zona de Desenvolupament Proper S’ofereixen models, entre els alumnes i dels mestres

14 Criteris per les sessions amb dos mestres
Dissenyar situacions que permetin activitat productiva conjunta Activitats en les que experts (mestres, altres alumnes...) i principiants col·laboren per fer un producte comú i parlen sobre el que fan Potencien l’intercanvi verbal al voltant de la tasca i els continguts Afavoreixen l’activitat mental constructiva Permeten relacionar el que aprenen amb el que saben Permeten fer aprenentatges més significatius Per certs continguts i en certs moments es fa un treball fora de l’aula o en petit grup

15 EL ROL DEL MESTRE DE SUPORT
Suport per a qui ? Pels alumnes i pels mestres La interacció ajuda a conèixer millor els alumnes: l’ avaluació formativa , l’avaluació de la ZDP Quines activitats ? Els acords en relació a aquestes sessions La necessària flexibilitat El paper de les comunicacions i les relacions Diferents tipus de suport Es poden canviar els papers ? Qui és l’ especialista ? A l’inici de fer el suport dins l’aula es va oferir fer de mestre de suport a persones de pes a l’escola amb un bagatge i implicacioó importants... Poder fer de mestre de suport una temporada facilita una visió diferent.

16 LA PERSONALITZACIÓ DE L’ENSENYAMENT DINS L’AULA
Conèixer millor l’alumne com a persona Identificar les barreres a l’aprenentatge i a la participació que aquest alumne troba dins l’aula i dins l’escola Fer plans personalitzats prioritzant capacitats i continguts. La relació entre el pla personalitzat i la proposta global de l’aula. Intervenir a la zona de desenvolupament proper dins les mateixes situacions d’ensenyament / aprenentatge Implicar la família i el mateix alumne en el propi procés d’aprenentatge i d’autonomia Les sessions de tutorització individualitzada

17 INSTRUMENTS I Criteris d’intervenció dins l’ aula
Full per recollir els acords d’intervenció dins l’ aula Pauta d’avaluació de capacitats bàsiques Pla personalitzat o ACI Criteris per a les sessions de tutorització individual La importància de l’avaluació Els moments clau : a final de curs reunions de valoració diverses : per valorar els suports, de la Comissió, reunió de claustre , Millores de cara al proper curs Canvis que es proposen

18 INSTRUMENTS II Guions per fer l’ avaluació
Criteris per la valoració dels suports i de les activitats amb dos mestres a l’ aula Guió per la valoració de les sessions de tutorització Full resum de valoració de l’ ACI a final de curs amb proposta de suports de cara al curs següent Guió per valorar la conveniència de retenir un/a alumne/a Les reunions de cicle d’avaluació i seguiment

19 Els EAP: un bon recurs per col·laborar en la inclusió
PREVENCIÓ AJUDA Vessant de col·laboració en la resolució de problemes. Orientació i consulta davant situacions difícils; treball amb l’escola per atendre millor tots els alumnes que presenten més barreres a l’aprenentatge i a la participació. Vessant de col·laboració en el procés de millora del centre Fer valoracions compartides . Avaluació del centre i de les actuacions : propostes segons aquesta avaluació

20 Els EAP: un bon recurs per col·laborar en la inclusió
Funcions : Promoure espais per la col·laboració Col·laborar en el procés de millora del centre Detecció i identificació de problemes, necessitats, disfuncions Aportar criteris i fer propostes concretes Elaborar instruments que facilitin la tasca educativa Assessorar i col·laborar en la resolució de conflictes Dinamitzar i col·laborar en l’avaluació psicopedagògica dels alumnes Col·laborar en l’elaboració dels plans personalitzats Fer valoracions compartides . Avaluació del centre i de les actuacions : propostes segons aquesta avaluació

21 A nivell del Servei Educatiu de zona
Potenciar la inclusió a la zona Diferents Serveis : “junts però no barrejats...” Coordinació amb diferenciació dels rols i dels serveis: claredat, complementarietat i autonomia dels serveis Col·laboració dels altres serveis (LIC, CREDA...) en el centre i participació a les Comissions d’Atenció Diversitat de centre. Col·laboració en la formació a nivell de zona : formació més àgil, flexible i coordinada. Tota la formació ha de ser coherent amb els principis inclusius i , des de totes les àrees, s’han de proporcionar estratègies per atendre la diversitat dins l’aula.

22 Per acabar... Dedicació al centre. Dies de presència necessaris.
Flexibilitat del centre i de l’EAP : temps per la coordinació en els moments en que és necessari Influència de les mesures organitzatives del centre en l’assessorament i en l’atenció a la diversitat : fer valoracions i propostes de millora cada fi de curs La Comissió d’atenció a la Diversitat en els centres : mesura clau per avançar en relació a la inclusió Els materials curriculars. Ús dels llibres de text. El paper clau de les normatives i de la Inspecció. El suport, l’estímul i la iniciativa de l'administració.

23 El paper de l’equip directiu i l’assessorament de l’EAP
Conxi López Equip Directiu de l’ Escola Folch i Torres

24 Equip directiu Cal Mestres: Alumnes:
Facilitar el que es donin condicions per a atendre millor els alumnes de l’escola. Cal Tenir presents les necessitats que hi ha o que sorgeixen Conèixer bé la realitat Mestres: Ddiferents característiques personals, de relació,... Alumnes: Nnecessitats individuals i de grup. Tenint en compte diferents mirades: Psicopedagoga, tutors, mestres d’Educació especial, els propis ulls dels membres de l’equip directiu,...

25 Intervenció en diferents vessants
Distribució en funció de necessitats Flexibilitat, possibilitat de fer canvis si cal Tenint en compte el coneixement que es té sobre la realitat del centre Un any a cada grup classe Recursos humans Organització Acompanyament dels mestres: escolta de dubtes, angoixes, queixes,… Ressaltar els aspectes positius, el que ja fan no tant el que encara no surt prou bé. Intent de donar resposta a demandes Recursos materials Intent de facilitar el que disposin dels materials necessaris (llibres, quadernets, recursos per internet, ordinadors a l’aula…) Suport als mestres (“Centre de recursos ambulant”)

26 Recursos d’espai Organització Horaris
Pels desdoblaments, atenció individualitzada o tutorització quan cal,... Organització Horaris Recursos segons necessitats i característiques del grup, no iguals per a tots. Alumnes que requereixen alguna atenció específica fora de l’aula (Quan? En quines àrees?) Intervenció del suport (àrees instrumentals, continguts prioritaris) Tutorització d’alumnes Comissió Atenció a la Diversitat prevista dins l’horari, coincidència d’algun espai de temps de cap d’estudis i psicopedagoga, espai pel treball de l’equip directiu. Desdoblaments en àrees que ho requereixen.

27 Suport de l’EAP Treball en equip, col·laboració, confiança mútua, al costat Psicopedagoga: més capacitat de detectar el que és prioritari Equip directiu: més coneixement intern de la realitat quotidiana del centre + Permet no plantejar-se reptes impossibles, sinó canvis factibles Més exigència i control en certs aspectes, demanda de compromís. Més distància li permet més escoltar a tothom, estar al costat i fer suggeriments,... Clau per a fer veure a l’equip directiu la importància de treballar per acollir i atendre millor les necessitats dels alumnes i per organitzar els recursos amb els criteris que ho permetin.

28 Reunions formals i informals amb els diferents membres
Suport de l’EAP Reunions formals i informals amb els diferents membres Interrogants, propostes de canvi per a millorar aspectes: d’organització, ajust de les intervencions,... Amb l’equip directiu Atent a les necessitats que planteja l’ equip directiu formació col·laboració en processos que s’inicien (avaluació de centre, PCC,..) Valoració de mesures Assessorament en conflictes Amb la Comissió d’atenció a la diversitat Acompanyament dels diversos components, sobretot quan s'incorporen a l’equip Cultura de necessitat de compartir i avançar plegats (estratègies, recursos, dificultats,…) Avisos, interrogants tot fomentant l’autonomia i les diverses iniciatives Importància dels instruments, no com a registre escrit sinó com a potenciadors de reflexió i discussió conjunta

29 Suport de l’EAP El claustre de professors Crear cultura inclusiva
Potenciar espais de discussió en equip Crear la necessitat de compartir l’atenció d’alumnes amb més necessitats educatives Estar molt proper als mestres, atent a les seves demandes, queixes Fer veure la necessitat de reflexionar i recollir per escrit pactes, formules d’actuació, observacions, avaluacions,...

30 Suport de l'administració
A través d’una normativa que: Impulsi les comissions d’atenció a la diversitat (horari, recolzament, responsabilitats de treball,…) Potenciï les intervencions dins l’aula Recolzament i acompanyament en experiències inclusives: Seguiment i suport d’inspecció Recursos: No iguals per tothom Que ajudin a crear cultura d’escola, vinculats als projectes de centre. Que no es vegin sol per “un alumne determinat” . Flexibilitat amb control. Integrats en l’equip de mestres i en el seu projecte de treball


Descargar ppt "Inclusió dins l’aula. Una experiència institucional"

Presentaciones similares


Anuncios Google