La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

TNR. Metodologia del Focus Group Carles Roca

Presentaciones similares


Presentación del tema: "TNR. Metodologia del Focus Group Carles Roca"— Transcripción de la presentación:

1 TNR. Metodologia del Focus Group Carles Roca
Departament de Comunicació 16 de novembre del 2011

2 QUÈ ÉS UN GRUP DE DISCUSSIÓ?

3 ORÍGENS Es comença a parlar de les possibilitats ‘d’entrevistes grupals’ als anys 40 (Merton & Kendall, 1946) El manual fundacional: “The focused interview” (Merton, Fiske & Kendall, 1956)

4 SITUACIONS ON APLICAR FG
Quan es requereix interacció directa investigador-investigats Quan és convenient la observació de comportaments no verbals Quan convé examinar petits detalls i matisos Quan és necessari tenir flexibilitat per a poder introduir aspectes sobre la marxa

5 FG EN ESTUDIS EN COMUNCIACIÓ
Emissor Missatge Receptor

6 1. CONSTITUCIÓ

7 1.1 ACTUANTS Es busca un equilibri entre homogeneïtat i heterogeneïtat

8 1.2 NOMBRE DE GRUPS El mínim hauria de ser de 2

9 1.3 REPRESENTATIVITAT, GRANDÀRIA I DURACIÓ

10 1.4 INFRAESTRUCTURA I ENREGISTRAMENT
Infrastructura Enregistrament

11 2. FASES DE LA DINÀMICA GRUPAL

12 Preparar infrastructura i instruments d’enregistrament
2.1 FASE PRÈVIA Preparar infrastructura i instruments d’enregistrament Establir i comunicar les dates Confecció del guió

13 Alguns consells bàsics
2.2 FASE D’INICI Presentació Alguns consells bàsics

14 Activitats a dur a terme per part del moderador
2.3 DESENVOLUPAMENT Activitats a dur a terme per part del moderador

15 Què sol passar al final d’un grup de discussió?
2.4 FASE FINAL Què sol passar al final d’un grup de discussió?

16 3. ANÀLISI

17 4. AVANTATGES I INCONVENIENTS

18 EXEMPLE APLICACIÓ FG: ABANDONAMENT A UPF
Estudi qualitatiu sobre les causes que porten a alguns estudiants a abandonar els seus estudis a la UPF (o a canviar d’estudis dins la UPF) Metodologia qualitativa: el Focus Group Univers: estudiants que han abandonat la UPF, o que han canviat d’estudis dins la UPF el curs

19 OBJECTIUS Descobrir les causes de l’abandonament a la UPF des de la perspectiva de l’estudiant Generar propostes de millora Millorar l’eficiència de la institució per evitar l’abandonament Millorar l’experiència acadèmica a la UPF

20 ABANDONAMENT A COMUNICACIÓ
Grau en Comunicació Audiovisual Curs : 10% Curs : 8,14% Grau en Publicitat i Relacions Públiques Curs : 11,63% Curs : 9,31% Grau en Periodisme Curs : 10,47%

21 MOSTRA 3 sessions de FG: 2 amb estudiants de primer; 1 amb estudiants de cursos superiors Sessió 1 (primer): 6 participants Sessió 2 (cursos superiors): 6 participants Sessió 3 (primer): 8 participants 6 d’aquests van abandonar durant el seu segon o posterior any La majoria (15) van abandonar de forma voluntària La meitat (10) no va superar el règim de permanència

22 MOSTRA ESTUDIANTS PER ESTUDIS: Ciències Polítiques (5) Traducció i Interpretació (4) ET. Telecomunicació (3) ET. Informàtica (2) Empresarials (1) Dret (1) Humanitats (1) Informàtica (1) Periodisme (1) Publicitat (1)

23 RESULTATS

24 CONCLUSIONS Motius abandonament:
Institucionals > socioeconòmics > personals La UPF pot estar excloent a estudiants ‘diferents’ que no encaixen en una ‘majoria’ que en Marc descrivia com a “gent jove, que no treballi, que vingui de bones famílies”

25 Propostes generals i de prevenció de l’abandonament i que es poden fer servir per a tota la comunitat universitària Creació d’una unitat dedicada exclusivament a l’estudiant Implementació de l’acció tutorial dels estudiants Programes d’informació i orientació a l’estudiant (sistemes de selecció, drets i deures, web, etc.) Programa de suport i seguiment de les Associacions d’Estudiants

26 TNR. Metodologia del Focus Group
Moltes gràcies !!!

27


Descargar ppt "TNR. Metodologia del Focus Group Carles Roca"

Presentaciones similares


Anuncios Google