Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
1
TNR. Metodologia del Focus Group Carles Roca
Departament de Comunicació 16 de novembre del 2011
2
QUÈ ÉS UN GRUP DE DISCUSSIÓ?
3
ORÍGENS Es comença a parlar de les possibilitats ‘d’entrevistes grupals’ als anys 40 (Merton & Kendall, 1946) El manual fundacional: “The focused interview” (Merton, Fiske & Kendall, 1956)
4
SITUACIONS ON APLICAR FG
Quan es requereix interacció directa investigador-investigats Quan és convenient la observació de comportaments no verbals Quan convé examinar petits detalls i matisos Quan és necessari tenir flexibilitat per a poder introduir aspectes sobre la marxa
5
FG EN ESTUDIS EN COMUNCIACIÓ
Emissor Missatge Receptor
6
1. CONSTITUCIÓ
7
1.1 ACTUANTS Es busca un equilibri entre homogeneïtat i heterogeneïtat
8
1.2 NOMBRE DE GRUPS El mínim hauria de ser de 2
9
1.3 REPRESENTATIVITAT, GRANDÀRIA I DURACIÓ
10
1.4 INFRAESTRUCTURA I ENREGISTRAMENT
Infrastructura Enregistrament
11
2. FASES DE LA DINÀMICA GRUPAL
12
Preparar infrastructura i instruments d’enregistrament
2.1 FASE PRÈVIA Preparar infrastructura i instruments d’enregistrament Establir i comunicar les dates Confecció del guió
13
Alguns consells bàsics
2.2 FASE D’INICI Presentació Alguns consells bàsics
14
Activitats a dur a terme per part del moderador
2.3 DESENVOLUPAMENT Activitats a dur a terme per part del moderador
15
Què sol passar al final d’un grup de discussió?
2.4 FASE FINAL Què sol passar al final d’un grup de discussió?
16
3. ANÀLISI
17
4. AVANTATGES I INCONVENIENTS
18
EXEMPLE APLICACIÓ FG: ABANDONAMENT A UPF
Estudi qualitatiu sobre les causes que porten a alguns estudiants a abandonar els seus estudis a la UPF (o a canviar d’estudis dins la UPF) Metodologia qualitativa: el Focus Group Univers: estudiants que han abandonat la UPF, o que han canviat d’estudis dins la UPF el curs
19
OBJECTIUS Descobrir les causes de l’abandonament a la UPF des de la perspectiva de l’estudiant Generar propostes de millora Millorar l’eficiència de la institució per evitar l’abandonament Millorar l’experiència acadèmica a la UPF
20
ABANDONAMENT A COMUNICACIÓ
Grau en Comunicació Audiovisual Curs : 10% Curs : 8,14% Grau en Publicitat i Relacions Públiques Curs : 11,63% Curs : 9,31% Grau en Periodisme Curs : 10,47%
21
MOSTRA 3 sessions de FG: 2 amb estudiants de primer; 1 amb estudiants de cursos superiors Sessió 1 (primer): 6 participants Sessió 2 (cursos superiors): 6 participants Sessió 3 (primer): 8 participants 6 d’aquests van abandonar durant el seu segon o posterior any La majoria (15) van abandonar de forma voluntària La meitat (10) no va superar el règim de permanència
22
MOSTRA ESTUDIANTS PER ESTUDIS: Ciències Polítiques (5) Traducció i Interpretació (4) ET. Telecomunicació (3) ET. Informàtica (2) Empresarials (1) Dret (1) Humanitats (1) Informàtica (1) Periodisme (1) Publicitat (1)
23
RESULTATS
24
CONCLUSIONS Motius abandonament:
Institucionals > socioeconòmics > personals La UPF pot estar excloent a estudiants ‘diferents’ que no encaixen en una ‘majoria’ que en Marc descrivia com a “gent jove, que no treballi, que vingui de bones famílies”
25
Propostes generals i de prevenció de l’abandonament i que es poden fer servir per a tota la comunitat universitària Creació d’una unitat dedicada exclusivament a l’estudiant Implementació de l’acció tutorial dels estudiants Programes d’informació i orientació a l’estudiant (sistemes de selecció, drets i deures, web, etc.) Programa de suport i seguiment de les Associacions d’Estudiants
26
TNR. Metodologia del Focus Group
Moltes gràcies !!!
Presentaciones similares
© 2024 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.