La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Llei Orgànica d’Educació LO. 2/2006 de 3 de maig BOE. núm. 106 – 4. 5

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Llei Orgànica d’Educació LO. 2/2006 de 3 de maig BOE. núm. 106 – 4. 5"— Transcripción de la presentación:

1 Llei Orgànica d’Educació LO. 2/2006 de 3 de maig BOE. núm. 106 – 4. 5
Anàlisi i desenvolupament reglamentari Inspecció d’Educació – Lleida (juliol’2007)

2 Precedents normatius LODE (Llei Orgànica 8/1985 de 3 de juliol)
LOGSE (Llei Orgànica 1/1990 de 3 d’octubre) LOPAGCE (Llei Orgànica 9/1995 de 20 de novembre) LOCE (Llei Orgànica 10/2002 de 23 de desembre) (IE-Lleida, juliol'2007)

3 Estructura de la Llei (157 articles, 31 DA, 19 DT, 1 DD i 8 DF)
Preàmbul Títol preliminar: principis i finalitats de l’educació + organització dels ensenyaments + currículum + cooperació entre Administracions Educatives Títol primer: ordenació dels ensenyaments i de les seves etapes Títol segon: equitat en l’educació + alumnat amb NEE Títol tercer: professorat Títol quart: centres docents Títol cinquè: participació, autonomia i govern dels centres Títol sisè: avaluació del sistema educatiu Títol setè: inspecció del sistema educatiu Títol vuitè: recursos econòmics Disposicions addicionals, transitòries, derogatòries i finals (IE-Lleida, juliol'2007)

4 Principis la qualitat de l’educació per a tot l’alumnat
l’equitat que garanteixi la igualtat d’oportunitats, la inclusió educativa, la no discriminació i la transmissió i posta en pràctica de valors concepció de l’educació com a un aprenentatge permanent la flexibilitat per adequar l’educació a la diversitat d’alumnes l’orientació educativa i professional dels estudiants l’esforç individual i la motivació de l’alumnat l’esforç compartit per l’alumnat, famílies, professorat, centres,.... l’autonomia per les actuacions organitzatives i curriculars la participació de la comunitat educativa en l’organització i govern dels centres l’educació per a la prevenció dels conflictes i per a la seva resolució el desenvolupament de la igualtat de drets i oportunitats i el foment de la igualtat efectiva entre homes i dones consideració de la funció docent com a factor de qualitat de l’educació foment i promoció de la recerca, l’experimentació i la innovació educativa avaluació del conjunt del sistema educatiu cooperació entre l’Estat i les CCAA en les polítiques educatives cooperació i col·laboració de l’Adm. Educativa amb les Corporacions Locals (IE-Lleida, juliol'2007)

5 Finalitats desenvolupament ple de la personalitat i de les capacitats de l’alumnat l’educació en el respecte dels drets i les llibertats fonamentals, en la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones l’educació en l’exercici de la tolerància i de la llibertat dins dels principis democràtics de convivència l’educació en la responsabilitat individual i en el mèrit i l’esforç individual la formació per a la pau i els drets humans, la vida en comú, la cohesió social, la cooperació i la solidaritat entre els pobles,... el desenvolupament de la capacitat de l’alumnat per regular el seu propi aprenentatge, confiar en les seves aptituds i coneixements,... la formació en el respecte i en el reconeixement de la pluralitat lingüística i cultural d’Espanya i de la interculturalitat com a element enriquidor l’adquisició d’hàbits intel·lectuals i de tècniques de treball, coneixements científics, tècnics, humanístics, històrics i artístics la capacitació per a l’exercici d’activitats professionals la capacitació per a la comunicació en la llengua oficial i cooficial i, en una o més llengües estrangeres la preparació per a l’exercici de la ciutadania i per a la participació activa en la vida econòmica, social i cultural (IE-Lleida, juliol'2007)

6 Organització dels ensenyaments
Educació Infantil EDUCACIÓ OBLIGATÒRIA Educació Primària Educació Secundària Obligatòria Educació Bàsica Educació Secundària Batxillerat Formació Professional Grau Mitjà E.P. Arts Plàstiques i Disseny Grau Mitjà Ensenyaments Esportius Grau Mitjà Sistema educatiu no universitari Grau Superior Formació Professional E.P. Arts Plàstiques Ensenyaments Esportius Educació Post-Obligatòria Ensenyaments Règim Especial Ensenyaments d’Idiomes Ensenyaments Artístics Ensenyaments Esportius (IE-Lleida, juliol'2007)

7 Calendari aplicació nova ordenació educativa (RD
Calendari aplicació nova ordenació educativa (RD. 806/2006 de 30 de juny – BOE. núm. 167 de ) Curs escolar Ed. Infantil Ed. Primària ESO Batxillerat FP Es pot anticipar 1r i 2n curs 1r i 3r curs Inici implantació 1r i 2n. cicle 3r i 4t curs 2n i 4t curs 1r curs 5è i 6è curs 2n curs (IE-Lleida, juliol'2007)

8 Educació Infantil Principis generals Objectius Altres característiques
etapa educativa de 0 a 6 anys (1r. cicle, n. cicle, 3-6) caràcter voluntari  escolarització no obligatòria els centres cooperaran de manera molt estreta amb la família Objectius conèixer el seu propi cos i el dels altres i aprendre a respectar observar i explorar el seu entorn familiar, natural i social adquirir progressivament autonomia en les seves activitats habituals desenvolupar les seves capacitats afectives relacionar-se amb la resta i adquirir pautes elementals de convivència desenvolupar activitats comunicatives en diferents llengües i formes d’expressió iniciar-se en les habilitats lògico-matemàtiques, en la lecto-escriptura i en el moviment, el gest i el ritme Altres característiques segon cicle (3-6) serà gratuït i, es garantirà una oferta suficient de llocs continguts organitzats en àrees i àmbits globalitzats metodologia basada en les experiències, les activitats i el joc (IE-Lleida, juliol'2007)

9 Educació Infantil: segon cicle (1) (RD
Educació Infantil: segon cicle (1) (RD. 1630/2006 de 29 de decembre – BOE. núm. 4 de ) Àrees Coneixement de si mateix i autonomia personal Coneixement de l’entorn Llenguatges: comunicació i representació S’entenen com a àmbits d’actuació, com a espais d’aprenentatge de tot ordre: d’actituds, procediments i conceptes Avaluació Global, continua i formativa – Observació directa i sistemàtica Ha de servir per identificar els aprenentatges assolits i el ritme i característiques de l’evolució de cada infant Es pren com a referència els criteris d’avaluació de cadascuna de les àrees Atenció a la diversitat Cal adaptar la pràctica educativa a les característiques personals, necessitats, interessos i estil cognitiu dels infants, d’acord amb el seu ritme i procés de maduració Ensenyament de religió Es garantirà que els pares/mares dels infants puguin manifestar la seva voluntat Es vetllarà per tal que no suposi cap discriminació el rebre o no l’ensenyament (IE-Lleida, juliol'2007)

10 Educació Infantil: segon cicle (2)
Continguts de les àrees Coneixement de si mateix i autonomia personal El cos i la pròpia imatge Joc i moviment L’activitat i la vida quotidiana La cursa personal i la salut Coneixement de l’entorn Medi físic: elements, relació i mesura Atansament a la naturalesa Cultura i vida en societat Llenguatges: coneixement i representació Llenguatge verbal Llenguatge àudiovisual i tecnologies de la informació i la comunicació Llenguatge artístic Llenguatge corporal (IE-Lleida, juliol'2007)

11 Educació Primària (1) Principis generals Objectius
etapa educativa de 6 cursos, de 6 a 12 anys - escolarització obligatòria Integrar les diferents experiències i aprenentatges de l’alumne/a al seu ritme Objectius conèixer i apreciar els valors i les normes de convivència desenvolupar hàbits de treball individual, d’equip, d’esforç,... adquirir habilitats per a la prevenció i resolució pacífica de conflictes conèixer, comprendre i respectar les diferents cultures i les diferències entre persones i la igualtat de drets entre homes i dones conèixer i utilitzar de manera apropiada la llengua catalana i castellana adquirir en, almenys una llengua estrangera, competència bàsica desenvolupar les competències matemàtiques i iniciar-se en la resoluc, probl, conèixer i valor el seu entorn natural, social i cultural iniciar-se en l’ús per a l’aprenentatge de les TIC utilitzar diferents representacions i expressions artístiques i visuals valorar la higiene i la salut, respectar les diferències i utilitzar l’Ed.Física i l’esport conèixer i valorar els animals més propers a l’ésser humà desenvolupar les seves capacitats afectives en tota la seva personalitat fomentar l’educació vial i actituds de respecte per evitar accidents (IE-Lleida, juliol'2007)

12 Educació Primària (2) Organització Principis pedagògics
etapa educativa estructurada en tres cicles de 2 anys organitzada en àrees, que tindran caràcter global i integrador Coneixement del medi natural, social i cultural Educació artística Educació física Llengua catalana i castellana i les seves literatures Llengua estrangera Matemàtiques Educació per a la ciutadania i els drets humans (a un curs del tercer cicle) Segona llengua estrangera (en el tercer cicle) les àrees de caràcter instrumental rebran un tractament especial l’acció tutorial orientarà el procés educatiu individual i col·lectiu Principis pedagògics especial èmfasi en l’atenció a la diversitat de l’alumnat, en l’atenció individualitzada, en la prevenció de dificultats d’aprenentatge i en la posta en pràctica de mecanismes de reforç tractament específic de la comprensió lectora, l’expressió oral i escrita, la comunicació àudiovisual, les TIC i l’educació en valors es dedicarà un temps diari a la lectura, per tal de fomentar el seu hàbit (IE-Lleida, juliol'2007)

13 Educació Primària (3) Avaluació Avaluació de diagnòstic
avaluació continua i global i tenir en compte el progrés en el conjunt per accedir al cicle o etapa següent, cal haver assolit les competències bàsiques corresponents i l’adequat grau de maduresa es pot passar al cicle o etapa següent, sense haver assolit algun dels objectius de les àrees, sempre que aquesta circumstància no impedeixi seguir amb aprofitament el nou curs l’alumnat que no assoleix les competències bàsiques, pot romandre un any més en el mateix cicle; aquesta mesura només es pot adoptar una vegada al llarg de tota l’etapa i amb un pla de reforç o recuperació de les seves CB cada alumne/a disposarà al finalitzar l’etapa d’un informe sobre el seu aprenentatge, els objectius assolits i les CB adquirides Avaluació de diagnòstic final del segon cicle  tots els centres realitzaran una avaluació de les CB tindrà caràcter formatiu i orientador pels centres i informatiu per les famílies tindran com a marc de referència l’article de la LOE (IE-Lleida, juliol'2007)

14 Educació Primària (1) (RD. 1513/2006 de 7 de decembre – BOE. núm
Educació Primària (1) (RD. 1513/2006 de 7 de decembre – BOE. núm. 293 de ) Currículum Currículum  el conjunt d’objectius, competències bàsiques, continguts, mètodes pedagògics i criteris d’avaluació de l’etapa educativa Ensenyaments mínims  65 % dels horaris escolars (a Catalunya el 55 %) Els centres docents desenvoluparan i complementaran el currículum establert per les Administracions Educatives, concreció que formarà part del PEC Competències bàsiques (CB) Aquelles competències, que ha de desenvolupar un noi o una noia al finalitzar l’ensenyament obligatori, per tal de poder assolir la seva realització personal, exercir la ciutadania activa i, poder incorporar-se a la vida adulta de manera satisfactòria i ser capaç de desenvolupar un aprenentatge permanent al llarg de la vida D’acord amb la proposta de la UE, s’han identificat vuit CB: en comunicació lingüística matemàtica en el coneixement i la interacció amb el món físic tractament de la informació i competència digital social i ciutadana cultural i artística per aprendre a aprendre autonomia i iniciativa personal (IE-Lleida, juliol'2007)

15 Educació Primària (2) Promoció
S’accedirà a l’ESO si s’ha assolit el desenvolupament corresponent de les CB i el grau de maduresa adient També s’accedirà a l’ESO, en el cas de no assolir tots els aprenentatges, si aquesta mancança no impedeix seguir amb aprofitament la nova etapa. Quan no es compleixin les condicions assenyalades, no es podrà promocionar a l’ESO si no s’ha esgotat les mesures previstes (mesures de reforç i romandre un any més en el mateix cicle). Els pares o tutors deuran participar i donar suport a l’evolució del procés educatiu dels seus fills, així com conèixer les decisions relatives a l’avaluació i promoció i col·laborar en les mesures de suport i reforç que adoptin els centres Tutoria L’acció tutorial orientarà el procés educatiu individual i col·lectiu de l’alumnat El professor tutor coordinarà la intervenció educativa del conjunt del professorat i mantindrà una relació permanent amb la família Documents i informes d’avaluació Els documents bàsics d’avaluació, seran els establerts pel MEC, previ informe de les CCAA Al termini de l’etapa es farà un informe individualitzat sobre el grau d’assoliment dels aprenentatges, especialment els que condicionen més el progrés educatiu de l’alumne/a i aquells altres que es considerin rellevants per garantir una atenció individualitzada Es garantirà la confidencialitat de la informació al determinar les característiques dels informes i en els mecanismes de coordinació amb l’etapa següent. (IE-Lleida, juliol'2007)

16 Educació Primària (3) Horari escolar per àrees i cicles 1r. cicle
2n. cicle 3r. cicle Coneixement del medi natural, social i cultural 175 h. 140 h. Educació artística 105 h. Educació física Educació per a la ciutadania i els drets humans ----- 50 h. Llengua castellana i literatura 315 h. 280 h. Llengua catalana i literatura 10 % total Llengua estrangera Matemàtiques 210 h. Religió (IE-Lleida, juliol'2007)

17 Educació Primària (4) Atenció a la diversitat Ensenyaments de Religió
Els mecanismes de reforç, seran tant organitzatius com a curriculars Podran donar-se mesures de suport a grup ordinari, els AF o les AC Adaptacions curriculars molt significatives (desenvolupant al màxim les CB) L’escolarització de l’alumnat d’incorporació tardana al sistema educatiu, es farà atenent a les seves circumstàncies, edat i historial acadèmic. Quan tinguin greus mancances en la llengua vehicular, rebran una atenció individualitzada, que serà simultània a la seva escolarització en els grups ordinaris L’alumnat que presenti un desfasament de més d’un cicle, podran ser escolaritzats en el curs inferior al que els correspondria per edat cronològica L’escolarització de l’alumnat amb altes capacitats, es flexibilitzarà, d’acord amb la normativa (avanç d’un curs o reducció de l’etapa i, altres ....) Ensenyaments de Religió La qualificació no computarà en convocatòries derivades d’exped., acadèmic L’alumnat que no opti, no rebrà continguts curriculars sobre el fet religiós Ensenyaments impartits en llengua estrangera Es podrà autoritzar que algunes de les àrees, s’imparteixin en lleng. Estrangera Els centres afectats no podran incloure en l’admissió d’alumnes, requisits de caire lingüístic (IE-Lleida, juliol'2007)

18 Educació Primària (1) (Decret 142/2007 de 26 de juny – DOGC. núm
Educació Primària (1) (Decret 142/2007 de 26 de juny – DOGC. núm de ) Principis generals S’organitza en tres cicles de dos cursos cada un: inicial, mitjà i superior S’organitzarà d’acord amb els principis d’educació comuna i la implantació d’un nou model basat en la filosofia coeducadora que disminueix el sexisme i l’androcentrisme, el reconeixement de la diversitat afectivosexual i la valoració crítica de les desigualtats Es posarà especial atenció a l’adquisició de les CB, a la detecció i tractament de les dificultats d’aprenentatge, a la tutoria i orientació educativa de l’alumnat i a la relació amb les famílies per donar suport al procés educatiu dels seus fills i filles Mantenir la coherència amb l’educació infantil i amb l’educació secundària obligatòria, garantint la coordinació entre les etapes, per tal d’assegurar una transició adequada de l’alumnat entre etapes i facilitar la continuïtat del seu procés educatiu L’acció educativa procurarà la integració de les diverses experiències i aprenentatges de l’alumnat, la motivarà i s’adaptarà als seus ritmes de treball (IE-Lleida, juliol'2007)

19 Educació Primària (2) La llengua catalana
El català, com a llengua pròpia de Catalunya, serà utilitzat normalment com a llengua vehicular de l’ensenyament i aprenentatge i en les activitats internes i externes de la comunitat educativa (activitats orals i escrites de l’alumnat i del professorat, exposicions del professorat, llibres de text i material didàctic, activitats d’aprenentatge i d’avaluació, i comunicacions amb les famílies) L’alumnat té dret a rebre l’ensenyament en català. També tenen el dret i el deure de conèixer amb suficiència oral i escrita el català i el castellà en finalitzar l’ensenyament obligatori, sigui quina sigui la seva llengua habituals en incorporar-se a l’ensenyament L’objectiu fonamental del projecte educatiu és aconseguir que tot l’alumnat assoleixi una sòlida competència comunicativa en acabar l’educació oblig. Durant l’etapa es farà un tractament metodològic de les dues llengües oficials, tenint en compte el context sociolingüístic, per garantir el coneixement de les dues llengües per part de l’alumnat Tots els centres han d’elaborar, com a part del PEC, un PL propi, que ha de ser autoritzat pel Departament d’Educació El PEC preveurà l’acollida personalitzada de l’alumnat nouvingut i en el PL es fixaran els criteris per continuar o iniciar, el procés d’aprenentatge de la llengua L’alumnat té dret a no ésser separat en centres ni en grups classe diferents per raó de la llur llengua habitual (IE-Lleida, juliol'2007)

20 Educació Primària (3) La immersió lingüística La llengua occitana
En funció de la realitat sociolingüística de l’alumnat, s’implementaran metodologies d’immersió lingüística en llengua catalana amb la finalitat de potenciar-ne l’aprenentatge El programa d’immersió en llengua catalana tindrà en compte la llengua de l’alumnat i l’ensenyament de llengua catalana Els centres que apliquin el programa d’immersió han d’adaptar els horaris a les característiques d’aquest programa. En tot cas es tindrà en compte el nombre d’hores de les àrees lingüístiques que s’ha d’impartir al llarg de l’etapa La llengua occitana L’aranès, variant de la llengua occitana, s’imparteix a la Val d’Aran amb les assignacions temporals i en els àmbits d’aprenentatge i les àrees que el Conselh Generau d’Era Val d’Aran d’acord amb el Departament d’Educació determini (IE-Lleida, juliol'2007)

21 Educació Primària (4) Competències bàsiques (CB)
Capacitat d’utilitzar els coneixements i habilitats, de manera transversal i interactiva, en contextos i situacions que requereixen la intervenció de coneixements vinculats a diferents sabers, cosa que implica la comprensió, la reflexió i el discerniment tenint en compte la dimensió social de cada situació El currículum de cadascuna de les àrees conté les CB que es treballen en aquella àrea, la contribució de l’àrea a l’adquisició de les competències generals de l’etapa, els objectius, els continguts i els criteris d’avaluació de cada cicle La determinació dels projectes i el funcionament del centre, l’organització de les activitats a l’aula, així com les activitats complementàries i extraescolars poden contribuir, també, a l’adquisició de les CB La lectura és un factor fonamental per al desenvolupament de les CB i ha d’estar inclosa en el desenvolupament de totes les àrees. Els centres, en organitzar la seva pràctica docent, han de garantir una mitjana mínima de 30 minuts diaris destinats a la lectura. (IE-Lleida, juliol'2007)

22 Educació Primària (5) Àrees de coneixement Horari
Llengua catalana i literatura, llengua castellana i literatura (i aranès a la Vd’A) Llengua estrangera Coneixement del medi natural, social i cultural Educació artística Educació física Matemàtiques Educació per a la ciutadania i el drets humans (en un dels cursos del cicle sup.) A més del seu tractament específic en algunes àrees, la comprensió lectora, la capacitat d’expressar-se amb correcció oralment i per escrit, la comunicació audiovisual, l’ús de les TIC i l’educació en valors, es desenvoluparan en totes les àrees Horari 35 setmanes lectives per curs a raó de 25 hores setmanals, inclòs l’esbarjo Les àrees de l’àmbit lingüístic i les matemàtiques tindran continuïtat a cada curs escolar L’esbarjo es considera una activitat educativa integrada en l’horari lectiu de l’alumnat (IE-Lleida, juliol'2007)

23 Educació Primària (6) Horari escolar per àrees i cicles C.Inicial
C.Mitjà C.Super. Llengua i literatura catalana 140 h Llengua i literatura castellana Estructures lingüístiques comunes 105 h 70 h Llengua estrangera Coneixement del medi natural, social i cultural 175 h Educació artística Educació física Matemàtiques Educació per a la ciutadania i els drets humans ----- 35 h Religió (voluntària) A nivell d’etapa 525 h d’esbarjo i 665 h per completar l’organització del currículum (IE-Lleida, juliol'2007)

24 Educació Primària (7) Actuacions dels equips docents de cicle
Fer el seguiment global de l’alumnat del grup i establir les mesures necessàries per a la millora de l’aprenentatge, d’acord amb el PEC Fer col·legiadament l’avaluació de l’alumnat, d’acord amb la normativa establerta i amb el PEC, i adoptar les corresponents decisions de promoció Col·laborar per a prevenir els problemes d’aprenentatge que puguin presentar-se i compartir tota la informació que sigui necessària per a treballar de manera coordinada en el compliment de les seves funcions El centres habilitaran horaris específics per a les reunions de coordinació dels equips dins del període de permanència del professorat en el centre Avaluació Es prendrà en consideració els diferents elements del currículum, el treball fet a classe i l’interès i l’esforç a progressar demostrat per l’alumne/a Es posarà especial cura en l’aval. formativa i en el grau d’adquisició de les CB En el cas que el progrés de l’alumne/a no sigui l’adequat, s’establiran mesures de reforç per facilitar-li l’adquisició dels aprenentatges bàsics i imprescindibles Els mestres avaluaran els aprenentatges de l’alumnat, els processos d’ensenyament i la seva pròpia pràctica docent. (IE-Lleida, juliol'2007)

25 Educació Secundària Obligatòria (1)
Principis generals etapa educativa de 4 cursos, de 12 a 16 anys – escolarització obligatòria especial atenció a l’orientació educativa i professional s’organitza d’acord amb els principis d’educació comú i atenció a la diversitat Objectius assumir els seus deures, conèixer i exercir els seus drets, respectar als altres, practicar la tolerància, la cooperació i la solidaritat entre les persones desenvolupar i consolidar hàbits de disciplina, estudi i treball individual i en equip valorar i respectar la diferència de sexes i la igualtat de drets homes/dones desenvolupar destreses bàsiques en la utilització de les fonts d’informació entendre el coneixement científic com a un saber integral desenvolupar l’esperit emprenedor i la confiança en si mateix comprendre i expressar amb correcció, oralment i per escrit, les llengües catalana i castellana, textos i missatges complexos, i iniciar-se en el coneixement, la lectura i l’estudi de la literatura comprendre i expressar-se en una o més llengües estrangeres conèixer, valorar i respectar els aspectes bàsics de la cultura i la història conèixer i acceptar el funcionament del propi cos i el dels altres apreciar la creació artística i comprendre els diferents llenguatges artístics (IE-Lleida, juliol'2007)

26 Educació Secundària Obligatòria (2)
Matèries de 1r a 3r curs Ciències de la Naturalesa Biologia i Geologia Física i Química Educació física Ciències Socials, Geografia i Història Llengua catalana i literatura Llengua castellana i literatura Llengua estrangera Matemàtiques Educació plàstica i visual Música Tecnologia Educació per a la ciutadania Segona llengua estrangera Cultura clàssica 4t curs (tot l’alumnat) Educació física Educació ético-cívica Ciències Socials, Geografia i Història Llengua catalana i literatura Llengua castellana i literatura Matemàtiques Llengua estrangera Tres matèries de les següents Biologia i Geologia Educació plàstica i visual Física i Química Informàtica Llatí Música Segona llengua estrangera Tecnologia (IE-Lleida, juliol'2007)

27 Educació Secundària Obligatòria (3)
Principis pedagògics propostes pedagògiques basades en l’atenció a la diversitat i en l’accés de tot l’alumnat a l’educació comú atenció especial en l’adquisició i el desenvolupament de les CB fomentar la correcta expressió oral i escrita i l’ús de les matemàtiques promoure l’hàbit de la lectura (dedicar un temps en totes les matèries) tutoria personal de l’alumnat i orientació educativa i psicopedagògica Programes de diversificació curricular des de 3r. curs per a l’alumnat que el necessiti, prèvia avaluació metodologia específica a través d’una organització de continguts i activitats pràctiques es podra incorporar l’alumnat que havent cursat 2n. curs no es trobi en condicions de promocionar a 3r. curs i hagi repetit una vegada a l’ESO estan orientats per aconseguir el títol de Graduat en Educació Secundària (GES) (IE-Lleida, juliol'2007)

28 Educació Secundària Obligatòria (4)
Avaluació i promoció avaluació contínua i diferenciada segons les diferents matèries del currículum les decisions de promoció es prenen de forma col·legiada pel conjunt de professorat de l’alumne/a respectiu/va promoció de curs  haver superat els objectius de les matèries cursades o tenir avaluació negativa en dues matèries com a màxim les Administracions Educatives regularan les condicions per a la realització de les proves extraordinàries l’alumnat que promocioni, sense haver superat la totalitat de les matèries, seguirà programes de reforç i recuperació l’alumnat podrà repetir només una vegada el mateix curs i dues com a màxim dins de l’etapa excepcionalment, un/a alumne/a podrà repetir una segona vegada en 4t. curs si no ha repetit mai en els cursos anteriors l’alumnat de 4t. curs que no ha obtingut el títol de GES, podrà realitzar una prova extraordinària de les matèries que no hi hagi superat (IE-Lleida, juliol'2007)

29 Educació Secundària Obligatòria (5)
Avaluació diagnòstica final del segon curs  tots els centres realitzaran una avaluació de les CB tindrà caràcter formatiu i orientador per als centres i informatiu per a les famílies tindran com a marc de referència l’article de la LOE Programa de qualificació professional destinats a l’alumnat major de 16 anys que no ha obtingut el títol de GES objectiu  que tot l’alumnat assoleixi competències professionals pròpies d’una qualificació de nivell 1 de l’actual Catàleg Nacional de Qualificacions Professionals inclou tres tipus de mòduls: específics (referits a unitats de competència de nivell 1) formatius de caràcter general (per ampliar CB i afavorir transició món laboral) de caràcter voluntari (per obtenir el títol GES) (IE-Lleida, juliol'2007)

30 Educació Secundària Obligatòria (1) (RD
Educació Secundària Obligatòria (1) (RD. 1631/2006 de 29 de desembre – BOE. núm. 5 de ) Principis generales amb caràcter general, l’alumnat tindrà dret a romandre en règim ordinari fins els 18 anys complerts durant l’any en què finalitzi el curs el quart curs tindrà caràcter orientador, tant per als estudis post-obligagoris com per incorporar-se a la vida laboral Organització dels cursos Dels tres primers cursos a 3r. curs la matèria de Ciències de la Naturalesa es desdobla en Biologia i Geologia, d’una banda, i Física i Química per un altra. En tot cas, l’esmentada matèria mantindrà el seu caràcter unitari a efectes de promoció Del quart curs la matèria de Matemàtiques s’organitza en dues opcions en funció del caràcter terminal o propedèutic que la matèria tingui per a cada alumne amb la finalitat d’orientar l’elecció de l’alumnat, podran establir agrupacions d’aquestes matèries en diferents opcions només es podrà limitar l’elecció de matèries i opcions de l’alumnat quan hi hagi un nombre insuficient d’aquests, a partir de criteris objectius establerts prèviament per les Administracions Educatives (IE-Lleida, juliol'2007)

31 Educació Secundària Obligatòria (2)
Currículum els centres docents desenvoluparan i completaran el currículum establert per les Administracions Educatives Competències bàsiques (CB) a l’annex I es fixen les CB que l’alumnat haurà d’haver adquirit al final d’aquesta etapa els ensenyaments mínims que contribueixen a garantir el desenvolupament de les CB els currículums establerts per les Administracions Educatives i la concreció en el seu projecte educatiu de cada centre s’orientarà a facilitar l’adquisició de dites competències l’organització i funcionament dels centres, les activitats docents, les formes de relació que s’estableixin entre els integrants de la comunitat educativa i les activitats complementàries i extraescolars poden facilitar també l’assoliment de les CB la lectura constitueix un factor primordial per al desenvolupament de les CB els centres han de garantir en la pràctica docent de totes les matèries un temps dedicat a la lectura en tots els cursos de l’etapa (IE-Lleida, juliol'2007)

32 Pels tres primers cursos
Educació Secundària Obligatòria (3) (les matèries de 4t curs amb l’horari en vermell  l’alumnat haurà de triar tres matèries) Horari escolar per matèries i cursos Pels tres primers cursos Per a 4t. curs Ciències de la naturalesa 230 h. Biologia i Geologia 70 h. Física i Química Ciències Socials, Geografia i Història 210 h. Educació ètico-cívica 35 h. Educació física 105 h. Educació per a la ciutadania i els drets humans Educació plàstica i visual Llengua catalana i literatura 10 % total Llengua castellana i literatura 350 h. 125 h. Llengua estrangera 315 h. Matemàtiques 280 h. Música Tecnologia 140 h. Informàtica Llatí Segona llengua estrangera Religió (IE-Lleida, juliol'2007)

33 Educació Secundària Obligatòria (4)
Avaluació els professors avaluaran als seus alumnes tenint en compte els diferents elements del currículum els criteris d’avaluació de les matèries seran el referent fonamental per valorar tant el grau d’adquisició de les CB com el de consecució dels objectius en el procés d’avaluació contínua, quan el progrés d’un alumne no sigui l’adequat, s’establiran mesures de reforç educatiu; aquestes mesures s’adoptaran en qualsevol moment del curs, tan aviat com es detectin les dificultats i estaran dirigides a garantir l’adquisició dels aprenentatges imprescindibles per continuar el procés educatiu el professorat avaluarà tant els aprenentatges de l’alumnat com els processos d’ensenyament i la seva pràctica docent Promoció qui no promocioni haurà de romandre un any més en el mateix curs; aquesta mesura haurà d’anar acompanyada d’un pla específic personalitzat, orientat a la superació de les dificultats del curs anterior. els centres organitzaran aquest pla, d’acord amb el que estableixin les Administracions Educatives (IE-Lleida, juliol'2007)

34 Educació Secundària Obligatòria (5)
Atenció a la diversitat (1) les mesures d’atenció a la diversitat en aquesta etapa estaran orientades a respondre a les necessitats educatives concretes de l’alumnat i a la consecució de les CB i els objectius de l’ESO les mesures d’atenció a la diversitat no podran, en cap cas, suposar una discriminació que els impedeixi aconseguir aquests objectius i la titulació corresponent mesures aplicables: agrupaments flexibles suport en grups ordinaris desdoblaments de grup oferta de matèries optatives mesures de reforç adaptacions del currículum integració de matèries en àmbits programes de diversificació curricular la integració de matèries en àmbits, destinada a disminuir el nombre de professors/es que intervenen en un mateix grup, haurà de respectar els objectius, continguts i criteris d’avaluació de totes les matèries que s’integren, així com l’horari assignat al conjunt d’elles; aquesta integració tindrà efectes en l’organització dels ensenyaments, però no en les decisions associades a la promoció (IE-Lleida, juliol'2007)

35 Educació Secundària Obligatòria (6)
Atenció a la diversitat (2) les Administracions Educatives, amb la finalitat de facilitar l’accessibilitat al currículum, establiran els procediments oportuns quan sigui necessari realitzar adaptacions que s’apartin significativament dels continguts i dels criteris d’avaluació del currículum; es realitzaran buscant el màxim desenvolupament possible de les CB l’avaluació i la promoció tindran com a referent els criteris d’avaluació fixats a les Adap.C. l’escolarització d’aquests alumnes en l’etapa de l’ESO en centres ordinaris podrà perllongar-se un any més sempre que això afavoreixi l’obtenció del títol de GES l’escolarització de l’alumnat que s’incorpori de manera tardana al sistema educatiu es realitzarà atenent a les seves circumstàncies, coneixements, edat i historial acadèmic quan presentin greus mancances en la llengua d’escolarització del centre, rebran una atenció específica que serà, en tot cas, simultània a la seva escolarització en els grups ordinaris, amb els quals compartiran el major temps possible de l’horari setmanal els que presentin un desfasament en el seu nivell de competència curricular de 2 o més anys, podran ser escolaritzats en un o dos cursos inferiors al que els correspondria per edat per aquest alumnat s’adoptaran les mesures de reforç necessàries que facilitin la seva integració escolar i la recuperació del seu desfasament l’escolarització de l’alumnat amb altes capacitats intel·lectuals, identificat per personal amb la deguda qualificació , es flexibilitzarà en els termes que determina la normativa vigent, de manera que pugui anticipar-se la seva incorporació a l’etapa o reduir la durada de la mateixa (IE-Lleida, juliol'2007)

36 Educació Secundària Obligatòria (7)
Programes de diversificació curricular per incorporar-s’hi es requerirà l’avaluació tant acadèmica com psicopedagògica i la intervenció de l’Administració Educativa, i es realitzarà una vegada escoltat el propi alumne/a i la seva família les Administracions Educatives establiran el currículum d’aquests programes en el qual s’inclouran: àmbit de caràcter lingüístic i social (Ciències Socials, Geografia i Història, Llengua Catalana i literatura i, Llengua Castellana i literatura) àmbit de caràcter científic-tecnològic (Matemàtiques, Ciències de la Naturalesa i Tecnologia) 3 matèries de les establertes per a l’etapa d’ESO no contemplades en els àmbits anteriors, que l’alumnat cursarà preferentment en un grup ordinari es podrà establir a més un àmbit de caràcter pràctic cada programa haurà d’especificar la metodologia, continguts i criteris d’avaluació que garanteixin l’assoliment de les CB, en el marc establert per les Administracions Educatives l’avaluació de l’alumnat que els cursi tindrà com a referent fonamental les CB i els objectius de l’ESO, així com els criteris d’avaluació específics del programa L’alumnat que al finalitzar el programa no estigui en condicions d’obtenir el títol de GES i compleixi els requisits d’edat, podrà romandre un any més en el programa (IE-Lleida, juliol'2007)

37 Educació Secundària Obligatòria (8)
Programes de qualificació professional inicial (PQPI) per incorporar-s’hi es requerirà l’avaluació tant acadèmica com psicopedagògica i la intervenció de l’Administració Educativa, en els termes que aquesta estableixi, i el compromís per part de l’alumne/a de cursar els mòduls als quals fa referència l’article 30.3.c. de la LOE El mòduls destinats a l’obtenció del títol de GES s’organitzaran de forma modular entorn de tres àmbits: àmbit de comunicació, àmbit social i, àmbit científic-tecnològic les Administracions Educatives incorporaran als corresponents àmbits, si així ho consideren convenient, aspectes curriculars de les restants matèries; també podran establir procediments que permetin reconèixer els aprenentatges adquirits tant en l’escolarització ordinària en l’ESO com en la resta dels mòduls del programa, per a aquells joves que vulguin fer els mòduls destinats a obtenir el títol l’oferta de programes podrà adoptar modalitats diferents amb la finalitat de satisfer les necessitats personals, socials i educatives de l’alumnat s’haurà d’incloure una oferta específica per a joves amb NEE que, tenint un nivell d’autonomia personal i social que els permeti accedir a un lloc de treball, no puguin integrar-se en una modalitat ordinària (IE-Lleida, juliol'2007)

38 Educació Secundària Obligatòria (9)
Avaluació de diagnòstic les Administracions Educatives proporcionaran als centres els models i suports pertinents, a fi que tots ells puguin realitzar de manera adequada aquestes avaluacions els centres tindran en compte la informació provinent d’aquestes avaluacions per: organitzar les mesures i programes necessaris dirigits a millorar l’atenció a l’alumnat garantir que l’alumnat aconsegueixi les corresponents CB analitzar, valorar i reorientar, si procedeix, les actuacions desenvolupades en els dos primers cursos de l’ESO Tutoria i orientació correspon a les Administracions Educatives promoure les mesures necessàries perquè la tutoria personal de l’alumnat i l’orientació educativa, psicopedagògica i professional, constitueixin un element fonamental en l’ordenació d’aquesta etapa (IE-Lleida, juliol'2007)

39 Educació Secundària Obligatòria (10)
Títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria (GES) el podran obtenir: l’alumnat que superi totes les matèries de l’etapa de l’ESO aquells que hagin finalitzar el curs amb avaluació negativa en una o dues matèries, i excepcionalment en tres, sempre que l’equip docent consideri que la naturalesa i el pes de les mateixes en el conjunt de l’etapa no els ha impedit aconseguir les CB i els objectius de l’etapa de l’ESO les Administracions Educatives podran establir que aquell alumnat que al finalitzar l’etapa de l’ESO no hagi obtingut el títol GES i tingui l’edat màxima, disposi durant els dos anys següents d’una convocatòria anual de proves per a superar aquelles matèries pendents de qualificació positiva, sempre que el nombre d’aquestes no sigui superior a cinc (5). l’alumnat que hagi cursat un programa de qualificació professional inicial (PQPI) obtindrà el títol GES si ha superat els mòduls als quals fa referència l’article 30.3.c. de la LOE (IE-Lleida, juliol'2007)

40 Educació Secundària Obligatòria (11)
Ensenyaments de religió es garantirà que, a l’inici del curs, els alumnes majors d’edat i els pares o tutors dels alumnes menors d’edat puguin manifestar la seva voluntat de rebre o no rebre ensenyaments de religió els centres docents dispondran les mesures organitzatives necessàries per a proporcionar la deguda atenció educativa en el cas que no s’hagi optat per cursar ensenyaments de religió, garantint, en tot cas, que l’elecció d’una o una altra opció no suposi cap discriminació; en cap cas comportarà l’aprenentatge de continguts curriculars associats al coneixement del fet religiós ni a qualsevol matèria de l’etapa les mesures organitzatives que disposin els centres haurien de ser incloses en el seu PEC perquè pares, tutors i alumnes els coneguin aquells que optin pels ensenyaments de religió podran triar entre: els ensenyaments de religió catòlica altres confessions religioses amb les quals l’Estat Espanyol tingui subscrits Acords Internacionals o de Cooperació en matèria educativa l’ensenyament d’història i cultura de les religions les qualificacions obtingudes en l’avaluació dels ensenyaments de religió no es computaran en les convocatòries en les quals hagin d’entrar en concurrència els expedients acadèmics, ni en l’obtenció de la nota mitjana per admissió d’alumnes (IE-Lleida, juliol'2007)

41 Educació Secundària Obligatòria (12)
Ensenyaments impartits en llengües estrangeres es podrà autoritzar que una part de les matèries del currículum s’imparteixin en llengües estrangeres sense que això suposi modificació dels aspectes bàsics del currículum es procurarà que al llarg de l’etapa l’alumnat adquireixi la terminologia bàsica de les matèries en ambdues llengües Competències bàsiques (CB) aquelles competències, que ha de desenvolupar un jove o una jove al finalitzar l’ensenyament obligatori, per tal de poder assolir la seva realització personal, exercir la ciutadania activa i, poder incorporar-se a la vida adulta de manera satisfactòria i ser capaç de desenvolupar un aprenentatge permanent al llarg de la vida La inclusió de les CB en el currículum, té finalitats d’integrar els diferents aprenentatges, permetre a tots els estudiants integrar els seus aprenentatges i orientar l’ensenyament d’acord amb la proposta de la UE, s’han identificat vuit CB: en comunicació lingüística matemàtica en el coneixement i la interacció amb el món físic tractament de la informació i competència digital social i ciutadana cultural i artística per aprendre a aprendre autonomia i iniciativa personal (IE-Lleida, juliol'2007)

42 Educació Secundària Obligatòria (1) (Decret 143/2007 de 26 de juny – DOGC. núm. 4915 de 29.6.2007)
Principis generals S’organitza en diferents matèries. El 4t curs té caràcter orientador L’alumnat, amb caràcter general té dret a romandre en el centre amb règim ordinari fins els 18 anys, complerts en l’any en què finalitza el curs S’organitzarà d’acord amb els principis d’educació comuna i la implantació d’un nou model basat en la filosofia coeducadora que disminueix el sexisme i l’androcentrisme, el reconeixement de la diversitat afectivosexual i la valoració crítica de les desigualtats, així com a l’atenció a la diversitat de l’alumnat Es posarà especial atenció a l’adquisició de les CB, a la detecció i tractament de les dificultats d’aprenentatge, a la tutoria i orientació educativa de l’alumnat i a la relació amb les famílies per donar suport al procés educatiu dels seus fills i filles Mantenir la coherència amb l’educació primària, garantint la coordinació entre les etapes, per tal d’assegurar una transició adequada de l’alumnat entre etapes i facilitar la continuïtat del seu procés educatiu L’acció educativa procurarà la integració de les diverses experiències i aprenentatges de l’alumnat, la motivarà i s’adaptarà als seus ritmes de treball Es posarà especial atenció a l’orientació educativa i professional del conjunt de l’alumnat (IE-Lleida, juliol'2007)

43 Educació Secundària Obligatòria (2)
La llengua catalana El català, com a llengua pròpia de Catalunya, serà utilitzat normalment com a llengua vehicular de l’ensenyament i aprenentatge i en les activitats internes i externes de la comunitat educativa (activitats orals i escrites de l’alumnat i del professorat, exposicions del professorat, llibres de text i material didàctic, activitats d’aprenentatge i d’avaluació, i comunicacions amb les famílies) Caldrà que tot l’alumnat assoleixi una sòlida competència comunicativa en acabar l’educació obligatòria, de manera que pugui utilitzar normalment i de manera correcta el català i el castellà L’objectiu fonamental del projecte educatiu és aconseguir que tot l’alumnat assoleixi una sòlida competència comunicativa en acabar l’educació oblig. Durant l’etapa es farà un tractament metodològic de les dues llengües oficials, tenint en compte el context sociolingüístic, per garantir el coneixement de les dues llengües per part de l’alumnat Tots els centres han d’elaborar, com a part del PEC, un PL propi, que ha de ser autoritzat pel Departament d’Educació El PEC preveurà l’acollida personalitzada de l’alumnat nouvingut i en el PL es fixaran els criteris per continuar o iniciar, el procés d’aprenentatge de la llengua Per l’alumnat nouvingut, s’implementaran programes lingüístics d’immersió (IE-Lleida, juliol'2007)

44 Educació Secundària Obligatòria (3)
Competències bàsiques (CB) Capacitat d’utilitzar els coneixements i habilitats, de manera transversal i interactiva, en contextos i situacions que requereixen la intervenció de coneixements vinculats a diferents sabers, cosa que implica la comprensió, la reflexió i el discerniment tenint en compte la dimensió social de cada situació El currículum de l’ESO inclourà les CB que es treballen en cadascuna de les matèries, així com la contribució de cada matèria a l’adquisició de les competències generals de l’etapa, els objectius, els continguts i els criteris d’avaluació La determinació dels projectes i el funcionament del centre, l’organització de les activitats a l’aula, així com les activitats complementàries i extraescolars poden contribuir, també, a l’adquisició de les CB Els centres fomentaran la lectura en totes les matèries, com a factor bàsic per al desenvolupament de les CB i per l’adquisició dels objectius educatius de l’etapa (IE-Lleida, juliol'2007)

45 Educació Secundària Obligatòria (4)
Matèries En el 3r curs la matèria de Ciències de la naturalesa es podrà desdoblar en Biologia i Geologia, per un costat, i Física i Química, per l’altre, de tal manera que a efectes d’avaluació final de curs i de promoció, la matèria mantindrà el seu caràcter unitari Cada centre podrà proposar i organitzar matèries optatives en els tres primers cursos dins del marge horari establert Dintre de l’oferta de matèries optatives els centres oferiran una segona llengua estrangera i la cultura clàssica Als centres d’1 línia es cursarà un mínim de 4 de les matèries optatives següents (Biologia i Geologia, Educació visual i plàstica, Física i Química, Informàtica, Llatí i Música). En el cas dels centres de 2 o més línies es cursarà un mínim de 6. Horari 35 setmanes lectives per curs a raó de 30 hores setmanals als quatre cursos A 1r i 2n curs el nombre de matèria cursades per l’alumne/a no ha de superar en dues les de l’últim cicle d’educació primària Les matèries optatives, que hauran de ser d’un mínim de 2 hores setmanals, es podran organitzar al llarg de tot el curs o en trimestres o quatrimestres, tot i que, en l’avaluació final de curs a efectes de promoció, es consideraran com un única matèria. (IE-Lleida, juliol'2007)

46 Educació Secundària Obligatòria (5) (Assignacions horàries de les diferents matèries – mitjana setmanal) Horari escolar per matèries i cursos 1r curs 2n curs 3r curs 4t curs Llengua catalana i literatura 3 Llengua castellana i literatura Llengua estrangera Matemàtiques Ciències de la naturalesa 4 - Ciències Socials, Geografia i Història Educació física 2 Música 1 Educació visual i plàstica Tecnologia Educació per a la ciutadania (prof, CS o Filosof) Educació ético-cívica Projecte de recerca Religió (opcional) Tutoria Matèries optatives Matèries optatives específiques (3 a raó de 3 h/s) 9 (IE-Lleida, juliol'2007)

47 Educació Secundària Obligatòria (6)
Àmbits de coneixement És el conjunt de continguts interrelacionats que corresponen a dues o més matèries i que es treballen íntegradament Per afavorir la integració de coneixements i que el nombre de professors/es que intervenen en un grup d’alumnes de 1r i 2n curs sigui el mínim possible, s’agruparan matèries en àmbits de coneixement que seran impartides pel mateix professorat. El centre definirà els àmbits que crea i els recollirà en el seu PEC El Departament d’Educació establirà els requisits de formació i/o titulació que haurà de reunir el professorat d’ESO per impartir les matèries pròpies d’un àmbit de coneixement. L’àmbit de coneixement s’avaluarà en funció de cada una de les matèries que el composin (IE-Lleida, juliol'2007)

48 Educació Secundària Obligatòria (7)
Treball de síntesi (un en cadascun dels tres primers cursos de l’etapa) Està format per un conjunt d’activitats d’ensenyament-aprenentatge que s’han de fer en equip, concebudes per desenvolupar competències complexes i comprovar si s’ha aconseguit, i fins a quin punt, que l’alumnat sigui capaç de relacionar les CB treballades en les diferents matèries per a l’aplicació i la resolució de qüestions i problemes relacionats amb la vida pràctica Al llarg del treball, l’alumne/a ha de mostrar capacitat d’autonomia en l’organització del seu treball individual, i també de cooperació i col·laboració en el treball en equip S’ha de fer un treball en cadascun dels tres primers cursos de l’etapa. A efectes de qualificació tindrà la consideració d’una matèria optativa Projecte de recerca (tot l’alumnat ha de realitzar-lo en 4t curs) Ha d’estar constituït per un conjunt d’activitats de descoberta i recerca realitzades per l’alumnat entorn d’un tema escollit i acotat, en part, per ell mateix, sota el guiatge del professorat Tindrà la consideració d’una matèria optativa (IE-Lleida, juliol'2007)

49 Educació Secundària Obligatòria (8)
Actuacions dels equips docents de cicle Fer el seguiment global de l’alumnat del grup i establir les mesures necessàries per a la millora de l’aprenentatge, d’acord amb el PEC Fer col·legiadament l’avaluació de l’alumnat, d’acord amb la normativa establerta i amb el PEC, i adoptar les corresponents decisions de promoció Col·laborar per a prevenir els problemes d’aprenentatge que puguin presentar-se i compartir tota la informació que sigui necessària per a treballar de manera coordinada en el compliment de les seves funcions (IE-Lleida, juliol'2007)

50 Batxillerat (1) Principis generals Principis pedagògics
proporcionar a l’alumnat formació, maduresa intel·lectual i humana, coneixements i habilitats que els permetin desenvolupar funcions socials i incorporar-se a la vida activa amb responsabilitat i competència comprèn 2 cursos, es desenvolupa en modalitats diferents, i s’organitza de manera flexible i, si escau, en diferents vies, per tal de poder oferir una preparació especialitzada es pot cursar en règim ordinari durant 4 anys com a màxim Principis pedagògics les activitats han d’afavorir la capacitat de l’alumnat per aprendre pel seu compte, per treballar en equip i per aplicar els mètodes de recerca apropiats les Administracions Educatives han de promoure les mesures necessàries perquè en les diferents matèries es desenvolupin activitats que estimulin l’interès i l’hàbit de la lectura i la capacitat d’expressar-se correctament en públic (IE-Lleida, juliol'2007)

51 Batxillerat (2) Objectius
exercir la ciutadania democràtica des d’una perspectiva global consolidar una maduresa personal i social que els permeti actuar de forma responsable i autònoma i desenvolupar el seu esperit crític fomentar la igualtat efectiva de drets i oportunitats entre homes i dones afermar els hàbits de lectura, estudi i disciplina dominar, l’expressió oral i escrita en llengua catalana i castellana expressar-se amb fluïdesa i correcció en una o més llengües estrangeres utilitzar amb solvència i responsabilitat les TIC conèixer i valorar críticament les realitats en el món contemporani, els seus antecedents històrics i els principals factors de la seva evolució accedir als coneixements científics i tecnològics fonamentals comprendre els elements i procediments fonamentals de la recerca i dels mètodes científics assegurar l’esperit emprenedor amb actituds de creativitat, flexibilitat, iniciativa, treball en equip, confiança en un mateix i sentit crític desenvolupar la sensibilitat artística i literària, així com el criteri estètic utilitzar l’educació física i l’esport per afavorir el desenvolupament personal i social consolidar actituds de respecte i prevenció en l’àmbit de la seguretat viària (IE-Lleida, juliol'2007)

52 Batxillerat (3) Modalitats Organització curricular Matèries comuns
Arts Ciències i Tecnologia Humanitats i Ciències Socials Organització curricular matèries comuns matèries de modalitat matèries optatives Matèries comuns Ciències per al món contemporani Educació física Filosofia i ciutadania Història de la filosofia Història d’Espanya Llengua catalana i literatura Llengua castellana i literatura Llengua estrangera (IE-Lleida, juliol'2007)

53 Batxillerat (4) Avaluació i promoció Títol de Batxillerat
avaluació continua i diferenciada segons les matèries el professor de cada matèria ha de decidir, en acabar el curs, si l’alumne/a ha superat els objectius de la matèria per passar de 1r a 2n, cal tenir superades totes les matèries llevat de 2 com a màxim cas de passar a 2n amb matèries pendents de 1r, s’ha de matricular de nou d’aquestes els centres docents han d’organitzar les consegüents activitats de recuperació i l’avaluació de les matèries pendents els alumnes poden fer una prova extraordinària de les matèries que no hagin superat, en les dates que determinin les Administracions Educatives Títol de Batxillerat cal tenir superades amb avaluació positiva totes les matèries dels dos cursos faculta per accedir als diferents ensenyaments de l’educació superior té efectes laborals i acadèmics (IE-Lleida, juliol'2007)

54 Batxillerat (Projecte RD sobre ensenyaments mínims) - 1
Matèries de modalitat – ARTS ARTS PLÀSTIQUES, IMATGE I DISSENY Cultura àudiovisual Dibuix artístic I i II Dibuix tècnic I i II Disseny Història de l’Art Tècniques d’expressió gràfico-plàstica Volum ARTS ESCÈNIQUES, MÚSICA I DANSA Anàlisi musical I i II Anatomia aplicada Arts escèniques Història de la música i de la dansa Llenguatge i pràctica musical Literatura universal (IE-Lleida, juliol'2007)

55 Batxillerat (Projecte RD sobre ensenyaments mínims) - 2
Matèries de modalitat CIÈNCIES I TECNOLOGIA Biología Biología i Geología Ciències de la Terra i MMAA Dibuix tècnic I i II Electrotecnia Física Física i Química Matemàtiques I i II Química Tecnología Industrial I i II Matèries de modalitat HUMANITATS I CC.SOCIALS Economía Economía de l’empresa Geografía Grec I i II Història de l’Art Història del món contemporani Llatí I i II Matemàtiques aplicades a les CCSS I i II Literatura universal (IE-Lleida, juliol'2007)

56 Batxillerat (Projecte RD sobre ensenyaments mínims) - 3
Ciències per al món contemporani 70 hores Educació física 35 hores Filosofía i ciutadanía Història de la Filosofía Història d’Espanya Llengua catalana i literatura 10 % total Llengua castellana i literatura 210 hores Llengua estrangera Per a cadascuna de les 6 matèries de modalitat 90 hores (IE-Lleida, juliol'2007)

57 Formació Professional (1)
Principis generals FP  conjunt d’activitats formatives que capaciten per al desenvolupament qualificat de les diverses professions, l’accés a l’ocupació i la participació activa en la vida social, cultural i econòmica Finalitat  preparar l’alumnat per a l’activitat en un camp professional i facilitar la seva adaptació a les modificacions laborals que es poden presentar al llarg de la seva vida La FP consta d’un conjunt de cicles formatius amb una organització modular, de durada variable i continguts teorico-pràctics adequats als diversos camps professionals Els cicles formatius són de grau mitjà (CFGM) i de grau superior (CFGS) Objectius desenvolupar la competència general corresponent a la qualificació o qualificacions objecte dels estudis realitzats comprendre l’organització i les característiques del sector productiu, així com els mecanismes d’inserció professional, conèixer la legislació laboral,.... aprendre per si mateixos i treballar en equip, així com formar-se en la prevenció de conflictes i en la seva resolució pacífica treballar en condicions de seguretat i salut i prevenir els possibles riscos laborals desenvolupar una identitat professional motivadora de futurs aprenentatges (IE-Lleida, juliol'2007)

58 Formació Professional (2)
Condicions d’accés GM  títol de GES (o equivalent) o superar una prova d’accés (min. 17 anys) GS  títol de Batxillerat (o equivalent) o superar una prova d’accés (min. 19 a.) Les Administracions Educatives podran regular l’exempció de la part de les proves que escaigui, per als qui hagin superat un PQPI, un CFGM o tinguin un certificat de professionalitat relacionat o acreditin una determinada qualificació o experiència laboral Les Administracions Educatives poden programar i oferir cursos destinats a la preparació de les proves d’accés (per GM haver superat un PQPI i, per GS els que tinguin el títol de tècnic) Avaluació L’avaluació es fa per mòduls professionals Per superar un CF es requereix l’avaluació positiva en tots els seus mòduls Títols i convalidacions GM  títol de Tècnic de la professió corresponent  accés directe a Batx (?) GS  títol de Tècnic Superior  permet l’accés a determinats estudis universitaris L’alumnat que no superi la totalitat dels ensenyaments d’un CF rebrà un Certificat acadèmic pels mòduls superats que té efectes d’acreditació parcial (IE-Lleida, juliol'2007)

59 Formació Professional (1) (RD. 1538/2006 de 15 de desembre – BOE. núm
Formació Professional (1) (RD. 1538/2006 de 15 de desembre – BOE. núm. 3 de ) Estructura dels títols de formació professional Identificació (denominació, nivell, durada, família professional, referent europeu) Perfil professional (competència general, competències professionals, personals i socials, relació de qualificacions, unitats de competència del CNQP) Entorn professional Prospectiva del títol en el sector o sectors Ensenyances del cicle formatiu (objectius generals i mòduls professionals) Correspondència dels MP amb les unitats de competència Paràmetres bàsics (espais i equipaments mínims, especialitats del professorat, i les seves equivalències a efectes de docència) Modalitats i matèries de batxillerat Convalidacions, exempcions i equivalències Relació amb els certificats de professionalitat Informació sobre els requisits necessaris, per a l’exercici professional Accés a estudis universitaris (IE-Lleida, juliol'2007)

60 Formació Professional (2)
Cicles formatius Mòduls professionals (constituïts per àrees de coneixements teòrico-pràctiques, en funció de les competències professionals) Formació relacionada amb àrees prioritàries –només en determinats cicles formatius- (formació relativa a TIC, idiomes i la prevenció dels riscos laborals) Mòdul professional de FCT (no tindrà caràcter laboral i podran estar exempts els que acreditin una experiència laboral relacionada amb els estudis professionals respectius) Mòdul professional de projecte (integrar les diverses capacitats i coneixements del currículum del cicle formatiu) Estructura dels mòduls professionals Denominació Objectius Criteris d’avaluació Continguts bàsics del currículum Orientacions pedagògiques Durada en hores del MP en la modalitat presencial i la equivalència en crèdits Condicions mínimes d’espais, equipaments i professorat (IE-Lleida, juliol'2007)

61 Formació Professional (2)
Avaluació Es farà prenent com a referència els objectius i els criteris d’avaluació de cadascun dels MP i els objectius generals del cicle formatiu A l’avaluació del mòdul professional de FCT, col·laborarà, amb el tutor/a del centre educatiu, el/la tutor/a de l’empresa designat pel corresponent centre de treball. La qualificació serà “apte” o “no apte” Cada MP podrà ésser objecte d’avaluació en quatre (4) convocatòries, llevat del de FCT que serà en dos (2) La qualificació dels MP serà numèrica entre 1 i 10 sense decimals La superació del cicle formatiu requerirà l’avaluació positiva en tots els MP que el composen Documents del procés d’avaluació: expedient acadèmic de l’alumne/a actes d’avaluació informes d’avaluació individualitzats Els que no superin la totalitat dels ensenyaments de cadascun dels cicle formatius, rebran un certificat acadèmic dels MP superats que tindrà, a més dels efectes acadèmics, efectes d’acreditació parcial acumulables de les competències professionals adquirides en relació amb el Sistema Nacional de Qualificacions i Formació Professional (SNQFP) (IE-Lleida, juliol'2007)

62 Ensenyaments artístics (1)
Elementals Música Dansa Professionals Música de grau mitjà Dansa de grau mitjà Arts Plàstiques i Disseny de grau mitjà i superior Superiors Música de grau superior Dansa de grau superior Art Dramàtic Conservació i restauració de béns culturals Estudis superiors de Disseny Estudis superiors d’arts plàstiques (ceràmica, vidre) (IE-Lleida, juliol'2007)

63 Ensenyaments artístics (2): Música i Dansa
Organització Grau elemental  el que determinin les Administracions Educatives Professionals de Grau mitjà  un grau de 6 cursos de durada Es poden cursar estudis de música o de dansa que no condueixin a l’obtenció de títols amb validesa acadèmica o professional en escoles específiques, sense cap limitació d’edat Accés Superar una prova específica d’accés regulada i organitzada per les Administracions Educatives Es pot accedir a cada curs, sense haver superat els anteriors, sempre que, a través d’una prova, l’aspirant demostri que té els coneixements necessaris Titulacions Títol professional de Música o de Dansa Títol professional + matèries comuns de Batxillerat  títol de Batxillerat (m. Arts) (IE-Lleida, juliol'2007)

64 Ensenyaments artístics (3): Arts Plàstiques i Disseny
Organització s’organitzen en Cicles de formació específica els cicles inclouen fases de formació pràctica en empreses, estudis i tallers Accés GM  títol de GES + prova específica per acreditar aptituds GS  títol de Batxillerat + prova específica per acreditar aptituds Sense requisits acadèmics  superar una prova d’accés i tenir uns mínims d’edat (GM 17 anys i GS 19 anys) Titulacions GM  títol de Tècnic d’Arts Plàstiques i Disseny  permet l’accés directe a la modalitat d’Arts de Batxillerat GS  títol de Tècnic Superior d’Arts Plàstiques i Disseny en l’especialitat corresponent  permet accedir als estudis superiors, universitaris o no (IE-Lleida, juliol'2007)

65 Ensenyaments artístics (4): Ensenyaments superiors (les titulacions obtingudes equivalen a títol de llicenciat o de grau universitari) Música i Dansa Consten d’1 cicle de durada variable segons les seves característiques Accés  títol de Batxillerat o haver superat prova majors 25 anys + prova espec,. Titulació  títol Superior de Música o de Dansa en l’especialitat de què es tracti Art Dramàtic Consten d’1 cicle de durada adaptada a la tipologia d’aquests ensenyaments Titulació  títol Superior d’Art Dramàtic Conservació i restauració de béns culturals Accés  títol de Batxillerat + prova específica d’accés Titulació  títol Superior de Conservació i restauració de béns culturals (equivalent al títol universitari de diplomat o al de grau universitari) Superiors d’Arts Plàstiques i Disseny i Superiors de Disseny Titulació  títol Superior d’Arts Plàstiques i Disseny o títol Superior de Disseny (equivalent al títol universitari de diplomat o al de grau universitari) i títol Superior de Disseny) (IE-Lleida, juliol'2007)

66 Ensenyaments d’Idiomes
Organització objecte  capacitar a l’alumnat per a l’ús adequat dels diferents idiomes fora de les etapes educatives ordinàries tres nivells  bàsic, intermedi i avançat Accés tenir 16 anys complerts majors de 14 anys per seguir idiomes diferents als cursats a l’ESO Idiomes llengües oficials dels estats membres de la UE llengües cooficials existents a Espanya espanyol per a estrangers Certificats certificats oficials dels nivells bàsics, intermedi i avançat Correspondència amb altres ensenyaments títol de Batxillerat  accés directe al nivell intermedi de la llengua cursada les Administracions Educatives han de facilitar la realització de proves homologades per obtenir la certificació oficial del coneixement de les llengües cursades pels alumnes d’educació secundària i formació professional (IE-Lleida, juliol'2007)

67 Ensenyaments esportius
Finalitat Preparar a l’alumnat per a l’activitat professional en relació amb una modalitat o especialitat esportiva, així com a facilitar la seva adaptació a l’evolució del món laboral i esportiu i a la ciutadania activa Organització els ensenyaments s’organitzen en blocs (comú, específic, complementari i pràctiques) Accés GM  títol de GES + proves d’accés (diferenciades segons esports i modalitats) GS  títol de Batxillerat + títol de Tècnic Esportiu en la modalitat + prova d’accés sense requisits acadèmics  cal superar una prova d’accés específica Titulacions GM  títol de Tècnic Esportiu en la modalitat o especialitat esportiva GS  títol de Tècnic Esportiu Superior en la modalitat o especialitat esportiva  permet accedir als estudis universitaris que es determinin (IE-Lleida, juliol'2007)

68 Educació de persones adultes
Finalitat Oferir a totes les persones més grans de 18 anys la possibilitat d’adquirir, actualitzar, completar o ampliar els seus coneixements i aptituds per al seu desenvolupament personal i professional Organització excepcionalment poden cursar aquests ensenyaments els més grans de 16 anys que ho sol·licitin i que tinguin un contracte laboral que no els permeti acudir als centres docents en règim ordinari o siguin esportistes d’alt rendiment metodologia  flexible, oberta i basada en l’autoaprenentatge es promouran programes específics d’aprenentatge de la llengua catalana i de la castellana, si escau, per facilitar la integració de les persones immigrants en els establiments penitenciaris s’ha de garantir l’accés a la població reclusa Ensenyament bàsic s’organitzaran periòdicament proves per les persones majors de 18 anys per tal que puguin obtenir directament el títol de GES, sempre que hi hagin assolit les CB Ensenyaments postobligatoris Batxillerat, Formació professional, accés a la Universitat per majors de 25 anys, ús de les TIC, proves d’accés a CF. (IE-Lleida, juliol'2007)

69 Alumnat amb necessitat específica de suport educ.
Principis S’ha de disposar dels mitjans necessaris perquè tot l’alumnat assoleixi el màxim desenvolupament personal, intel·lectual, social i emocional Les Administracions Educatives han d’establir els procediments i recursos necessaris per identificar aviat les NEE de l’alumnat L’atenció integral a l’alumnat amb necessitat específica de suport educatiu s’ha d’iniciar des del mateix moment en què sigui identificada aquesta necessitat i s’ha de regir pels principis de normalització i inclusió Recursos S’ha de disposar del professorat de les especialitats corresponents i de professionals qualificats, així com dels mitjans i materials necessaris per atendre de manera adequada a aquest alumnat Els centres han de tenir la deguda organització escolar i fer les adaptacions i diversificacions curriculars que calgui per facilitar a tot l’alumnat la consecució dels fins establerts Necessitats específiques de suport educatiu Alumnat que presenta necessitats educatives especials (NEE) Alumnat amb altes capacitats intel·lectuals Alumnat amb integració tardana en el sistema educatiu (IE-Lleida, juliol'2007)

70 Alumnat amb NEE Àmbit Escolarització Integració social i laboral
L’alumnat que requereix, per a un període de la seva escolarització o al llarg de tota l’escolarització, determinats suports i atencions educatives específiques derivades de discapacitat o trastorns greus de conducta Escolarització es regeix pels principis de normalització i inclusió no discriminació i igualtat efectiva en l’accés i la permanència en el sistema educatiu en unitats i centres específics quan les seves necessitats no puguin ser ateses en el marc de les mesures d’atenció a la diversitat dels centres ordinaris en unitats i centres específics d’educació especial fins els 21 anys en finalitzar cada curs s’han d’avaluar els resultats aconseguits per cadascun dels alumnes en funció dels objectius proposats a partir de la valoració inicial l’avaluació permet proporcionar l’orientació adequada i modificar el pla d’actuació així com la modalitat d’escolarització Integració social i laboral l’alumnat que no pugui aconseguir els objectius de l’educació obligatòria, ha de poder comptar amb ofertes formatives adaptades a les seves NEE han d’establir-se una reserva de places en els ensenyaments de FP per a l’alumnat amb discapacitat (IE-Lleida, juliol'2007)

71 Alumnat amb altes capacitats intel·lectuals
Àmbit les Administracions Educatives han d’adoptar les mesures necessàries per identificar l’alumnat amb altes capacitats intel·lectuals i valorar con més aviat millor les seves necessitats també els correspon adoptar plans d’actuació adequats a aquestes necessitats Escolarització s’establiran normes per flexibilitzar la durada de cada una de les etapes educatives, amb independència de la seva edat cronològica (IE-Lleida, juliol'2007)

72 Alumnat amb integració tardana en el Sist. Educatiu
Escolarització les Administracions Educatives afavoriran la incorporació al sistema educatiu dels alumnes procedents d’altres països la incorporació s’ha de garantir, en tot cas, en l’edat d’escolarització obligatòria també s’ha de garantir que s’atenguin les seves circumstàncies, coneixements, edat i historial acadèmic, de forma que es pugui incorporar al curs més adequat a les seves característiques i coneixements previs, amb els suports oportuns Programes específics es desenvoluparan programes específics per als alumnes que presentin greus carències lingüístiques o en les seves competències o coneixements bàsics, a fi de facilitar-los la integració en el curs corresponent el desenvolupament d’aquests programes ha de ser en tot cas simultani a l’escolarització dels alumnes en grups ordinaris, d’acord amb el nivell i l’evolució del seu aprenentatge (IE-Lleida, juliol'2007)

73 Compensació de les desigualtats en educació
Principis les Administracions Educatives han de desenvolupar accions de caràcter compensatori en relació amb les persones, grups i àmbits territorials que estiguin en situacions desfavorables (principi d’igualtat en l’exercici del dret a l’educació) Escolarització assegurar una actuació preventiva i compensatòria i garantir les condicions més favorables per a l’escolarització adoptar mesures singulars en els centres docents o zones geogràfiques on sigui necessària una intervenció educativa compensatòria en educació primària s’ha de garantir a tots els alumnes un lloc escolar gratuït en el seu propi municipi o zona d’escolarització establerta Beques i ajudes a l’estudi per garantir la igualtat de totes les persones en l’exercici del dret a l’educació adreçades als estudiants amb condicions socioeconòmiques desfavorables a l’ensenyament postobligatori s’ha de tenir en compte a més el rendiment escolar dels alumnes (IE-Lleida, juliol'2007)

74 Admissió i escolarització
Admissió d’alumnes criteris prioritaris existència de germans matriculats al centre o pare/mare treballant al mateix proximitat del domicili o del lloc de treball dels pares rendes anuals de la unitat familiar cap discriminació per raó de naixement, raça, sexe, religió,... els centres públics adscrits a altres centres públics, que imparteixen etapes diferents, es consideraran centres únics en els centres privats concertats, que imparteixen varies etapes educatives, el procediment es realitzarà a l’inici de l’oferta del curs que sigui objecte del concert i que correspongui al de menor edat la matriculació en un centre, suposa respectar el seu projecte educatiu Equilibri en l’admissió els centres públics i privats concertats estan obligats a mantenir escolaritzats a tot el seu alumnat, fins el final de l’escolaritat obligatòria, llevat d’un canvi de voluntat familiar o per aplicació d’algun supòsit legal es podrà reservar una part de les places per alumnes amb NEE es podrà autoritzar un increment de fins el 10 % del número màxim d’alumnes per aula, per atendre necessitats immediates d’escolarització (IE-Lleida, juliol'2007)

75 Professorat (1) Funcions
programar i ensenyar les àrees, matèries i mòduls que tingui encomanats avaluar el procés d’aprenentatge de l’alumnat i del procés d’ensenyament la tutoria, la direcció i l’orientació dels alumnes orientació educativa, acadèmica i professional dels alumnes l’atenció al desenvolupament intel·lectual, afectiu, psicomotriu, social i moral de l’alumnat la programació, organització i participació en les activitats complementàries, dins i fora del recinte educatiu, programades pels centres contribuir a que les activitats del centre es desenvolupin en un clima de respecte, de tolerància, de participació i de llibertat la informació periòdica a les famílies, sobre el procés d’aprenentatge de l’alumnat la coordinació de les activitats docents, de gestió i de direcció que li siguin encomanades la participació en l’activitat general del centre la participació en els plans d’avaluació que determinen les Administracions Educatives i el centre la recerca, l’experimentació i la millora continua dels processos d’ensenyament (IE-Lleida, juliol'2007)

76 Professorat (2) Professorat dels diferents ensenyaments
Professorat d’educació infantil Primer cicle: mestre amb especialització d’ed.infantil o altres títols equivalents Segon cicle: mestre amb especialització d’educació infantil Professorat d’educació primària mestre d’educació primària i mestre especialista (idioma, música, ed.fisica i EE) Professorat d’educació secundària obligatòria i de batxillerat llicenciat, enginyer, arquitecte o títol de grau equivalent + formació pedagògica Professorat de formació professional llicenciat, enginyer, arquitecte o títol de grau equivalent + formació pedagògica, sense perjudici de l’habilitació d’altres titulacions a efectes de docència Professorat d’ensenyaments artístics llicenciat, enginyer, arquitecte o el títol de grau corresponent o titulació equivalent a efectes de docència, sense perjudici de la intervenció d’altres professionals Professorat d’ensenyaments d’idiomes Professorat d’ensenyaments esportius Professorat d’educació de persones adultes (IE-Lleida, juliol'2007)

77 Centres docents Classificació dels centres Centres públics
Públics  aquells el titular dels quals és una Administració Pública Privats  aquells el titular dels quals és una persona física o jurídica de caràcter privat; s’entén com a titular la persona física o jurídica que consta com a tal en el Registre de centres de l’Administració Educativa corresponent Concertats, els acollits al règim de concerts educatius legalment establert Servei públic de l’educació, el prestat a través dels centres públics i dels centres privats concertats Centres públics Denominació genèrica i específica Mitjans materials i humans Biblioteques escolars tots els centres han de disposar d’una biblioteca escolar les Administracions Educatives han de completar la seva dotació de manera progressiva han de contribuir a fomentar la lectura i que l’alumne/a accedeixi a la informació i altres recursos per a l’aprenentatge i es pugui formar en l’ús crític d’aquestes (IE-Lleida, juliol'2007)

78 Centres docents privats concertats
Concerts els centres acollits oferiran ensenyaments gratuïts i atendran les necessitats d’escolarització poden afectar diversos centres sempre que pertanyin a un mateix titular el concert per als ensenyaments postobligatoris té caràcter singular Mòduls del concert la quantia global dels fons públics destinats al sosteniment dels centres privats concertats, per fer efectiva la gratuïtat dels ensenyaments objecte del concert, s’ha d’establir en els pressupostos de les Administracions Educatives corresponents l’import del mòdul econòmic per unitat escolar es fixa anualment en els pressupostos generals de l’Estat en el mòdul consten de manera diferenciada les següents quantitats: salaris del personal docent, incloses les cotitzacions patronals a la Seg. Social altres despeses (PAS, manteniment, conservació i funcionament i reposició) quantitats per atendre el pagament dels conceptes d’antiguitat del personal docent, pagament de les substitucions i els derivats de l’exercici de la funció directiva (IE-Lleida, juliol'2007)

79 Autonomia dels centres
els centres disposaran d’autonomia pedagògica, d’organització i de gestió en el marc normatiu vigent per elaborar, aprovar i executar un projecte educatiu i un projecte de gestió, així com les normes d’organització i funcionament del centre les Administracions Educatives afavoriran l’autonomia dels centres els centres, en l’exercici de la seva autonomia, podran adoptar experimentacions, plans de treball, formes d’organització,… documents de gestió projecte educatiu projecte de gestió normes d’organització i funcionament programació general anual (IE-Lleida, juliol'2007)

80 Consell Escolar de centre
Composició Direcció del centre Cap d’estudis Un/a regidor/a de l’Ajuntament Representants del professorat (no inferior a un terç del total) Representants de pares i alumnes (no inferior a un terç del total) Un/a representant del PAS Secretari/ària del centre -es designarà un membre per impulsar mesures que fomentin la igualtat real home/dona -un dels pares serà designat per l’AMPA Competències Aprovació i avaluació de projectes i documents de gestió Conèixer les candidatures a la direcció i participar en el procés de selecció a través dels seus representants Decidir sobre l’admissió d’alumnes Conèixer la resolució de conflictes disciplinaris i vetllar per tal que s’atenguin a la normativa vigent Proposar mesures i iniciatives que afavoreixin la convivència en el centre i la igualtat real entre homes i dones Promoure la conservació i renovació de les instal·lacions i equip Analitzar i valorar el funcionament general del centre Elaborar propostes i informes,... (IE-Lleida, juliol'2007)

81 Claustre de professors
Composició La totalitat del professorat que presti servei en el centre Presidit pel director o per la directora del centre Competències Formular a l’equip directiu i al Consell Escolar propostes per a l’elaboració del s projectes del centre i de la programació general anual Aprovar i avaluar la concreció del currículum Fixar els criteris referents a l’orientació, avaluació i recuperació Promoure iniciatives en l’àmbit de l’experimentació i de la investigació pedagògica i en la formació del professorat del centre Elegir els seus representants en el Consell Escolar i participar en el procés de selecció de director/a Conèixer les candidatures a la direcció i la resolució de conflictes que hi hagi en el centre Promoure mesures de convivència analitzar i valorar el funcionament (IE-Lleida, juliol'2007)

82 Direcció dels centres públics
Selecció mitjançant un procés en el qual han de participar la comunitat educativa i l’Administració educativa s’efectua mitjançant concurs de mèrits entre els professors i les professores funcionaris de carrera que imparteixen algun dels ensenyaments encomanats al centre la selecció es fa d’acord amb els principis d’igualtat, publicitat, mèrit i capacitat Competències Ostentar la representació del centre Dirigir i coordinar totes les activitats Exercir la direcció pedagògica i promoure la innovació educativa Garantir el compliment de les lleis i la resta de disposicions vigents Exercir la prefectura de tot el personal destinat en el centre Afavorir la convivència en el centre, garantint la mediació en la resolució de conflictes i imposar les sancions Impulsar les avaluacions internes i col·laborar amb les externes Convocar i presidir els actes acadèmics i les reunions de CE i CP Realitzar autoritzacions d’obres i serveis Proposar els membres de l’equip directiu (IE-Lleida, juliol'2007)

83 Avaluació dels processos d’aprenentatge i resultats dels alumnes
Finalitats contribuir a millorar la qualitat i l’equitat de l’educació orientar les polítiques educatives augmentar la transparència i eficàcia del sistema educatiu oferir informació sobre el grau de compliment dels objectius de millora proporcionar informació sobre el grau de consecució dels objectius educatius Àmbits d’avaluació dels processos d’aprenentatge i resultats dels alumnes de la funció docent (activitats del professorat) de la funció directiva dels centres (externa i interna) de la inspecció de les pròpies Administracions Educatives (IE-Lleida, juliol'2007)

84 Inspecció del sistema educatiu
és competència i responsabilitat dels poders públics correspon a les Administracions Educatives competents, ordenar, regular i exercir la inspecció educativa dins l’àmbit territorial respectiu la Inspecció educativa s’ha d’efectuar sobre tots els elements i aspectes del sistema educatiu, a fi d’assegurar el compliment de les lleis, la garantia dels drets i l’observança dels deures de tots els qui participen en els processos d’ensenyament i aprenentatge, la millora del sistema educatiu i la qualitat i equitat de l’ensenyament Alta Inspecció correspon a l’Estat per garantir el compliment de les facultats que té atribuïdes l’Estat en matèria d’ensenyament i l’observança dels principis i normes constitucionals aplicables i altres normes que despleguen l’article 27 de la Constitució Inspecció educativa (IE-Lleida, juliol'2007)

85 Inspecció educativa Funcions
Supervisar i controlar el funcionament dels centres educatius i els programes Supervisar la pràctica docent, la funció directiva i col·laborar en la millora Participar en l’avaluació del sistema educatiu i dels elements que l’integren Vetllar pel compliment, en els centres docents, de les lleis, els reglaments i altres disposicions que afectin el sistema educatiu Vetllar pel compliment i l’aplicació dels principis i valors que recull la LOE, inclosos els destinats a fomentar la igualtat real entre homes i dones Assessorar, orientar i informar els diferents sectors de la comunitat educativa en l’exercici dels seus drets i en el compliment de les seves obligacions Emetre els informes sol·licitats per les Administracions Educatives respectives o que derivin del coneixement de la realitat propi de la Inspecció, a través de les vies reglamentàries Qualsevol altra que li sigui atribuïda per les Administracions Educatives dins l’àmbit de les seves competències (IE-Lleida, juliol'2007)

86 Inspecció educativa (2)
Atribucions dels inspectors Conèixer directament totes les activitats que es duguin a terme als centres, als quals tenen lliure accés Examinar i comprovar la documentació acadèmica, pedagògica i administrativa dels centres Rebre dels restants funcionaris i responsables dels centres i serveis educatius públics i privats, la col·laboració necessària per al desenvolupament de les seves activitats, per a l’exercici de les quals els inspectors tenen la consideració d’autoritat pública Qualsevol altra que els atribueixin les Administracions Educatives Accés mitjançant concurs-oposició + excepcionalment concurs de mèrits directors requisits per participar: pertànyer a algun dels cossos que integren la funció pública docent tenir 6 anys d’antiguitat en el cos de procedència disposar del títol de llicenciat, enginyer o arquitecte acreditar el coneixement de la llengua cooficial de la CCAA de destí (IE-Lleida, juliol'2007)

87 Ensenyament de la Religió
l’ensenyament de la religió catòlica s’ajustarà a l’establert en l’Acord sobre Ensenyança i Assumptes Culturals signat entre la Santa Seu i l’Estat Espanyol la religió catòlica s’inclourà com a àrea o matèria en els nivells educatius que correspongui, que serà d’oferta obligatòria pels centres i de caràcter voluntari pels alumnes l’ensenyament d’altres religions (islàmica, jueva i evangelista) s’ajustarà a l’establert en els Acords de Cooperació acordats entre l’Estat Espanyol amb les respectives confessions religioses i, en el seu cas, als que en el futur puguin signar-se amb altres confessions el professorat haurà de complir els requisits de titulació establerts pels diferents ensenyaments, corresponent a les entitats religioses la seva proposta, que es renovarà automàticament cada any (IE-Lleida, juliol'2007)

88 Ordenació de la funció pública docent
Cossos docents Ensenyaments on exerceixen les seves Funcions docents Cos de mestres Educació infantil i primària Cossos de catedràtics i de professors d’ensenyament secundari ESO, Batxillerat i FP Cos de professors tècnics de FP FP i excepcionalment en l’ESO Cos de professors de música i arts escèniques Música i Dansa, ensenyaments Art Dramàtic i, modalitat d’Arts del Batxillerat (?) Cos de catedràtics de música i arts escèniques Música i Dansa (superiors) i Art Dramàtic Cossos de catedràtics d’arts plàstiques i disseny i de professors d’arts plàstiques i disseny Arts Plàstiques i Disseny, Conservació i Restauració de Béns Culturals i, Batx.Arts (?) Cossos de mestres de taller d’arts plàstiques i disseny Arts Plàstiques i Disseny i, Conservació i Restauració de Béns Culturals Cossos de catedràtics i de professors d’EOI Ensenyaments d’Idiomes a les EOI Cos d’Inspectors d’Educació Les establertes a l’art. 151 de la LOE (IE-Lleida, juliol'2007)

89 Cossos de catedràtics Funcions Mèrit Accés i ingrés
La direcció de projectes d’innovació i recerca didàctica de l’especialitat L’exercici del comandament dels departaments de coordinació didàctica, com també, si escau, del departament d’orientació La direcció de la formació en pràctiques dels professors de nou ingrés que s’incorporin al departament La coordinació dels programes de formació continua del professorat que es desenvolupin dins del departament La presidència dels tribunals d’accés als respectius cossos de catedràtics Mèrit La pertinença a algun dels cossos de catedràtics es valora, a tots eles efectes, com a mèrit docent específic Accés i ingrés Requisits  pertànyer al cos de professors d’ensenyament secundari, tenir el títol de doctor, llicenciat, enginyer, arquitecte o grau corresponent i, tenir una antiguitat mínima de 8 anys en el cos de procedència Sistema d’accés  concurs de mèrits (màxim 30 % del total del professorat del cos d’origen) (IE-Lleida, juliol'2007)

90 Municipis, corporacions o entitats locals
La conservació, el manteniment i la vigilància dels edificis destinats a centres públics d’educació infantil, primària o d’educació especial correspon al municipi respectiu Aquests edificis (CEIPs i CEE) no es poden destinar a altres serveis o finalitats sense autorització prèvia de l’Administració Educativa corresponent Quan l’Estat o les CCAA, per necessitats d’escolarització, hagin d’afectar edificis escolars de propietat municipal on estiguin ubicats centres d’educació infantil i primària o d’educació especial, dependents de les Administracions Educatives, per impartir ESO o FP, han d’assumir, respecte dels centres esmentats, les despeses que els municipis estiguin sufragant d’acord amb les disposicions vigents, sense perjudici de la titularitat demanial que puguin tenir els municipis respectius Els municipis han de cooperar amb les Administracions Educatives corresponents en l’obtenció dels solars necessaris per a la construcció de nous centres docents Les Administracions Educatives poden establir convenis de col·laboració amb les Corporacions Locals per als ensenyaments artístics Correspon a les Administracions Educatives establir el procediment per a l’ús dels centres docents, que depenguin d’aquestes, per part de les autoritats municipals, fora de l’horari lectiu, per a activitats educatives, culturals, esportives o altres de caràcter social (IE-Lleida, juliol'2007)

91 Alumnat estranger (1) L’escolarització, obtenció de títols i accés als sistema general de beques i ajudes a l’estudi és aplicable a l’alumnat estranger en els termes establerts a la Llei Orgànica 4/2000 d’11 de gener, sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya (article 9), modificada per la Llei Orgànica 8/2000 de 22 de novembre: 1.Todos los extranjeros menores de dieciocho años tienen derecho y deber a la educación en las mismas condiciones que los españoles, derecho que comprende el acceso a una enseñanza básica, gratuita y obligatoria, a la obtención de la titulación académica correspondiente y al acceso al sistema público de becas y ayudas. 2. En el caso de la educación infantil, que tiene carácter voluntario, las Administraciones públicas garantizarán la existencia de un número de plazas suficientes para asegurar la escolarización de la población que lo solicite. 3. Los extranjeros residentes tendrán derecho a la educación de naturaleza no obligatoria en las mismas condiciones que los españoles. En concreto, tendrán derecho a acceder a los niveles de educación y enseñanza no previstos en el apartado anterior y a la obtención de las titulaciones que correspondan a cada caso, y al acceso al sistema público de becas y ayudas. 4. Los poderes públicos promoverán que los extranjeros residentes que lo necesiten puedan recibir una enseñanza para su mejor integración social, con reconocimiento y respeto a su identidad cultural. 5. Los extranjeros residentes podrán acceder al desempeño de actividades de carácter docente o de investigación científica de acuerdo con lo establecido en las disposiciones vigentes. Asimismo podrán crear y dirigir centros de acuerdo con lo establecido en las disposiciones vigentes.» (IE-Lleida, juliol'2007)

92 Alumnat estranger (2) (RD
Alumnat estranger (2) (RD. 2393/2004 de 30 de desembre –Reglament de la LO.4/2000- BOE núm. 6 de ) Tots els estrangers menors de 18 anys tenen el dret i el deure a l’educació en les mateixes condicions que els espanyols. Aquest dret comprèn: L’accés a un ensenyament bàsic, gratuït i obligatori, i a l’obtenció de la titulació acadèmica corresponent. L’accés al sistema públic de beques i ajuts de tot tipus, per exemple l’adquisició de llibres de text, de transport i menjador… Respecte a l’educació infantil, de caràcter voluntari, les administracions públiques, garantiran l’existència de places suficients per assegurar l’escolarització de la població que ho sol·liciti, i això inclourà tots els estrangers, amb independència de la seva situació administrativa a Espanya. L’accés dels menors a l’ensenyament no obligatori està ara regulat pel Real Decret 2393/2004, de 30 de desembre, que estableix que les Administracions Educatives poden facilitar que els menors estrangers que estiguin empadronats en un municipi poden cursar els ensenyaments post-obligatoris no universitaris i obtenir la titulació acadèmica corresponen en igualtat de condicions que els espanyols de la seva edat (IE-Lleida, juliol'2007)

93 Canvis de centre derivats d’actes de violència
Les Administracions Educatives han d’assegurar l’escolarització immediata dels alumnes o de les alumnes que estiguin afectats per canvis de centre derivats d’actes de violència de gènere o assetjament escolar També han de facilitar que els centres docents prestin una atenció especial a aquests alumnes (IE-Lleida, juliol'2007)

94 Foment de la igualtat efectiva entre homes i dones
Amb la finalitat d’afavorir la igualtat de drets i oportunitats i fomentar la igualtat efectiva entre homes i dones, els centres docents que desenvolupin el principi de coeducació en totes les etapes educatives han de ser objecte d’atenció preferent i prioritària en l’aplicació de les previsions que recull la LOE, sense perjudici del que disposin els convenis internacionals subscrits per Espanya (IE-Lleida, juliol'2007)

95 Dades personals dels alumnes
els centres docents podran demanar les dades personals del seu alumnat, que siguin necessàries per a l’exercici de la funció educativa origen i ambient familiar i social característiques i condicions personals dades sobre el desenvolupament i resultats de la seva escolarització qualsevol altre informació que sigui necessària per a l’educació i orientació els pares o tutors i els propis alumnes hauran de col·laborar en l’obtenció de la informació la incorporació d’un alumne a un centre docent suposa el consentiment per al seu tractament de les seves dades personals en tot cas en el tractament de les dades s’aplicaran normes tècniques i organitzatives que garanteixin la seva seguretat i confidencialitat (IE-Lleida, juliol'2007)

96 Mestres adscrits als cursos 1r i 2n d’ESO
Els funcionaris i les funcionàries del cos de mestres adscrit amb caràcter definitiu, a llocs de treball dels dos primers cursos de l’ESO poden continuar en aquests llocs indefinidament, com també exercir la seva mobilitat en relació amb les vacants que amb aquesta finalitat determini cada Administració Educativa En els supòsits d’accedir al cos de professors d’ensenyaments secundaris, poden continuar en el seu mateix destí en els termes que s’estableixin Els mestres i les mestres que estiguin impartint els dos primers cursos de l’ESO en centres docents privats, poden continuar fent la mateixa funció en els llocs que ocupen (IE-Lleida, juliol'2007)

97 Jubilació voluntària anticipada
Haver estat en actiu ininterrompudament els 15 anys anteriors a la presentació de la sol·licitud en llocs pertanyents a les corresponents plantilles de centres docents Tenir complerts 60 anys d’edat Tenir acreditats 15 anys de serveis efectius a l’Estat Les sol·licituds hauran de presentar-se davant l’òrgan corresponent durant els dos primers mesos de l’any en què es pretengui accedir a la jubilació voluntària Es podrà optar a aquest règim de jubilació voluntària fins l’any 2011. (IE-Lleida, juliol'2007)


Descargar ppt "Llei Orgànica d’Educació LO. 2/2006 de 3 de maig BOE. núm. 106 – 4. 5"

Presentaciones similares


Anuncios Google