La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

AP SPANISH LITERATURE AND CULTURE TOOLS FOR IMPLEMENTING THE NEW CURRICULUM FRAMEWORK Esther Galo/ Katiusca Cirino.

Presentaciones similares


Presentación del tema: "AP SPANISH LITERATURE AND CULTURE TOOLS FOR IMPLEMENTING THE NEW CURRICULUM FRAMEWORK Esther Galo/ Katiusca Cirino."— Transcripción de la presentación:

1 AP SPANISH LITERATURE AND CULTURE TOOLS FOR IMPLEMENTING THE NEW CURRICULUM FRAMEWORK Esther Galo/ Katiusca Cirino

2 INTRODUCTION Getting to know each other Agenda Overview

3 Esther Galo Westbury High School Esther Galo Westbury High School

4 Katiusca Cirino Hastings High School Alief ISD

5 LA UNIVERSIDAD DE SALAMANCA

6 PLAZA MAYOR DE SALAMANCA

7 LA CATEDRAL DE SALAMANCA

8 EL ACUEDUCTO DE SEGOVIA

9 LA MURALLA DE AVILA

10 AGENDA I. Introduction II. Course Objectives *Curriculum Framework *Course Themes *List of authors *Teaching the course *Sample Syllabus and Course Planning III. Exam Format IV. Strategies and ActivitiesStrategies and Activities V. Poetry and Literary Devices VI. Resources VII. Closure

11 WORKSHOP OBJECTIVES Curriculum Framework Course Themes List of Authors Teaching by chronological order or by themes Activities and Resources

12 C URRICULUM FRAMEWORK C URRICULUM FRAMEWORK PGS. 5-6 Works: Penisular Spanish, Latin America and US Hispanic Literature 3 modes of communication: interpersonal, interpretative and presentational) + 5 Cs: communication, cultures, connections, comparisons and communities Understand, retell literary pieces + relate to literary, historical, sociocultural and geopolitical contexts in Spanish. Critical reading, analytical writing and research skills

13 I NSTRUCTIONAL DESIGN PGS Set Goals (learning objectives) Describe Acceptable Performance (Achievement level descriptions) Design Thematic instruction (Readings, themes, essential questions) Assess progress toward goals

14 THEMES P AIR T HINKING L IST 6 THEMES

15 T HEMES PGS Las sociedades en contacto La creación literaria La construcción del género La dualidad del ser El tiempo y el espacio Las relaciones interpersonales

16 O RGANIZING CONCEPTS El Imperialismo LAS SOCIEDADES EN CONTACTO

17 O RGANIZING CONCEPTS El Imperialismo El nacionalismo y el regionalismo Las divisiones socioecon ómicas La diversidad La asimiliaci ón y la marginación LAS SOCIEDADES EN CONTACTO

18 W HAT LITERARY WORKS ?

19 S AMPLE G ROUPINGS OF R EQUIRED R EADINGS Anónimo, Lazarillo de Tormes; Dragún, El hombre que se convirtió en perro Cortés, Segunda carta de relación; León- Portilla, Visión de los vencidos; Martí, Nuestra América; Darío, A Roosevelt

20 S AMPLE G ROUPINGS OF R EQUIRED R EADINGS Anónimo, Lazarillo de Tormes; Dragún, El hombre que se convirtió en perro (Las divisiones socioeconómicas) Cortés, Segunda carta de relación; León- Portilla, Visión de los vencidos; Martí, Nuestra América; Darío, A Roosevelt (El imperialismo)

21 E SSENTIAL Q UESTIONS ¿De qué manera las perspectivas de una cultura afectan la representación de eventos históricos? ¿Cómo los miembros de una minoría cultural se resisten (o se asimilan) a las costumbres y las perspectivas de la mayoría dominante? ¿Cómo se representan en obras literarias de distintos períodos y diversas culturas las relaciones entre grupos socioculturales (clases sociales, grupos étnicos, etc.)?

22 DO YOU KNOW……? How many literary works are included in the reading list?

23 DO YOU KNOW……? 36 literary works

24 LIST OF AUTHORS PGS The new works and chapter additions are in boldface. Isabel Allende, Dos palabras Anónimo, Romance de la pérdida de Alhama Anónimo, Lazarillo de Tormes ( Prólogo ; Tratados 1, 2, 3, 7) Gustavo Adolfo Bécquer, Rima LIII (Volverán las oscuras golondrinas) Jorge Luis Borges, Borges y yo Jorge Luis Borges, El Sur Julia de Burgos, A Julia de Burgos Miguel de Cervantes, Don Quijote (Primera parte, capítulos 1–5, 8 y 9; Segunda parte, capítulo 74 ) Julio Cortázar, La noche boca arriba Hernán Cortés, Segunda carta de relación (selecciones)

25 Sor Juana Inés de la Cruz, Hombres necios que acusáis Rubén Darío, A Roosevelt Don Juan Manuel, Conde Lucanor, Exemplo XXXV (De lo que aconteció a un mozo que casó con una mujer muy fuerte y muy brava) Osvaldo Dragún, El hombre que se convirtió en perro Carlos Fuentes, Chac Mool Federico García Lorca, La casa de Bernarda Alba Federico García Lorca, Prendimiento de Antoñito el Camborio en el camino de Sevilla Gabriel García Márquez, El ahogado más hermoso del mundo

26 Gabriel García Márquez, La siesta del martes Garcilaso de la Vega, Soneto XXIII (En tanto que de rosa y azucena) Luis de Góngora, Soneto CLXVI (Mientras por competir con tu cabello) Nicolás Guillén, Balada de los dos abuelos José María Heredia, En una tempestad Miguel León-Portilla, Visión de los vencidos (dos secciones: Los presagios, según los informantes de Sahagún y Se ha perdido el pueblo mexica) Antonio Machado, He andado muchos caminos José Martí, Nuestra América Rosa Montero, Como la vida misma Nancy Morejón, Mujer negra

27 Pablo Neruda, Walking around Emilia Pardo Bazán, Las medias rojas Francisco de Quevedo, Salmo XVII (Miré los muros de la patria mía) Horacio Quiroga, El hijo Tomás Rivera, … y no se lo tragó la tierra (dos capítulos: …y no se lo tragó la tierra y La noche buena) Juan Rulfo, No oyes ladrar los perros Alfonsina Storni, Peso ancestral Tirso de Molina, El burlador de Sevilla y convidado de piedra Sabine Ulibarrí, Mi caballo mago Miguel de Unamuno, San Manuel Bueno, mártir

28 TEACHING THE COURSE Chronologically Cronología de autores y obras or By themes

29 SYLLABUS /COURSE PLANNING AND PACING GUIDES COURSE PLANNING AND PACING GUIDES Sample Syllabus 2

30 DO YOU KNOW……? How many sections are on the exam? How long does the exam last? Do you know the 2014 exam date?

31 DO YOU KNOW……? How many sections are on the exam? 2 Sections How long does the exam last? 180 minutes Do you know the 2014 exam date? Friday, May 16 th 2014.

32 Section Number of Questions Percent of Final Score Time Section I: Multiple Choice50%Approx. 80 minutes Part A Interpretive Listening 15 questions10% Approx. 20 minutes Part BReading Analysis50 questions40% Approx. 60 minutes Section II: Free Response Approx. 100 minutes Short Answers: Text Explanation1 prompt7.5% Suggested time: 15 minutes Short Answers: Text and Art Comparison 1 prompt7.5% Suggested time: 15 minutes Essay: Analysis of Single Text1 prompt17.5% Suggested time: 35 minutes Essay: Text Comparison1 prompt17.5% Suggested time: 35 minutes EXAM FORMAT pg. 40

33 IV. STRATEGIES AND ACTIVITIES

34 SECTION I: A. I NTERPRETATIVE L ISTENING Attacking the 5 senses Respuestas: o El Tema o El Tono (Evidencia) o Recurso Literario: o Resumen

35 SECTION I: A. I NTERPRETATIVE L ISTENING Attacking the 5 senses Respuestas: o El Tema: Sociedades en Contacto o El Tono: o Recurso Literario: o Resumen:

36 CARABELAS RICARDO ARJONA Carabelas cargadas de malos presagios emisarios de la trampa y la colonización tocan tierra provocando un gran naufragio cargados de demonios y una nueva religión pisaron tierra de guanahani bienvenida la desolación Esos sueños de estafa y de saqueo ese gusto por el oro y esas ansias de poder es el cáncer que aun enferma al heredero es la historia de una tierra condenada a padecer Pero el negro y el indio y el español se mezclaron para darle un gusto a dios. Pero el negro y el indio y el español se mezclaron para darle un gusto a dios.

37 C ONTINUATION Practice: Sample Questions (Pag. 41)

38 SECTION I: B. READING COMPREHENSION Pre-reading activities 1. Prior knowledge: Video, power points, conferences, interviews and hook questions 2. Historical and literary period 3. Essential Questions 4. Prediction

39 C ONTINUATION Post-reading activities 1. Poster Info Obras Poster Info Obras 2. Ficha informativa Ficha informativa 3. Ej. Ficha con respuestas Ej. Ficha con respuestas 4. Quijote Proyectos Quijote Proyectos 5. Figuras Retóricas Figuras Retóricas 6. Figuras Retóricas Respuesta Figuras Retóricas Respuesta 7. One pager One pager

40 SECTION II: F REE RESPONSE PGS Short Answers: Text Explanation Short Answers: Text and Art Comparison Essay: Analysis of Single Text F ó rmula para ensayo analítico F ó rmula para ensayo analítico Frases útiles ensayo Essay: Text Comparison Scoring Guidelines (pgs. 72-7) Scoring Guidelines

41 P OETRY R ULES AND L ITERACY D EVICES Useful links: Genres and Rules of Poetry Separating Syllables and Spanish Pronunciation Guide Separating Syllables and Spanish Pronunciation Guide Spanish Versification- Rhyme with Answers Music-video 2 samples: Warm-up: Listen and choose answer. Downloading tool:

42 R ESOURCES AP Spanish Literature and Culture Course Overview: https://apstudent.collegeboard.org/apcou rse/ap-spanish-literature-and-culture https://apstudent.collegeboard.org/apcou rse/ap-spanish-literature-and-culture Course and Exam Description: blic/courses/teachers_corner/3499.html blic/courses/teachers_corner/3499.html Teacher Resources: blic/courses/teachers_corner/3499.html blic/courses/teachers_corner/3499.html 2013 Exam Sample: /public/exam/exam_information/4554. html /public/exam/exam_information/4554. html

43 C ONTINUATION Wayside-Azulejo: ogin/index.php ogin/index.php Pearson-Reflexiones: cator=PSZu6r&PMDbSiteId=2781&PMDbSo lutionId=6724&PMDbSubSolutionId=&PMD bCategoryId=813&PMDbSubCategoryId=24 848&PMDbSubjectAreaId=&PMDbProgramI d= cator=PSZu6r&PMDbSiteId=2781&PMDbSo lutionId=6724&PMDbSubSolutionId=&PMD bCategoryId=813&PMDbSubCategoryId=24 848&PMDbSubjectAreaId=&PMDbProgramI d=88521 HRW-Abriendo Puertas: rw.com/tabnav/controller.jsp?isbn= rw.com/tabnav/controller.jsp?isbn=

44 O THER USEFUL RESOURCES Profesora Brim: Profesor Cameron Stephen: One Pager Activity %20Reading%20Program/One-pager.pdf Spain-details for Masters in Salamanca internacional/consejerias/e.e.u.u./cursosverano/sal2012.pdf?docum entId=0901e72b80ed344c More info (Spain's Embassy - website) programas/convocatorias-eeuu/cursos-verano.html#FAQ internacional/consejerias/e.e.u.u./cursosverano/sal2012.pdf?docum entId=0901e72b80ed344c programas/convocatorias-eeuu/cursos-verano.html#FAQ

45 L ET S EXCHANGE IDEAS AND NETWORK Esther Galo Westbury High School Schools website: Katiusca Cirino Hastings High School Alief ISD


Descargar ppt "AP SPANISH LITERATURE AND CULTURE TOOLS FOR IMPLEMENTING THE NEW CURRICULUM FRAMEWORK Esther Galo/ Katiusca Cirino."

Presentaciones similares


Anuncios Google