La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Avancemos 2 Unit 1 Lesson 1 Travel Vocabulary Direct Object Pronouns Indirect Object Pronouns Personal A.

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Avancemos 2 Unit 1 Lesson 1 Travel Vocabulary Direct Object Pronouns Indirect Object Pronouns Personal A."— Transcripción de la presentación:

1 Avancemos 2 Unit 1 Lesson 1 Travel Vocabulary Direct Object Pronouns Indirect Object Pronouns Personal A

2 Vocabulario

3  For each set of vocabulary words on our list, we’ll ask two questions:  ¿Qué sabes?  (What do you already know?)  ¿Qué puedes adivinar?  (What can you guess?)  Then we’ll work together to fill in the ones we couldn’t guess.

4 Planificar  La agencia de viajes  El/la agente de viajes  Confirmar el vuelo  Hacer la maleta  Hacer un viaje  Ir de vacaciones  Llamar a  Viajar

5 Planificar  La agencia de viajes  El/la agente de viajes  Confirmar el vuelo  Hacer la maleta  Hacer un viaje  Ir de vacaciones  Llamar a  Viajar  Travel agency  Travel agent  To confirm the flight  To pack a suitcase  To take a trip  To go on vacation  To call someone  To travel

6 Cosas  El boleto  El boleto de ida y vuelta  El equipaje  La identificación  El itinerario  La maleta  El pasaporte  La tarjeta de embarque  El traje de baño

7 Cosas  El boleto  El boleto de ida y vuelta  El equipaje  La identificación  El itinerario  La maleta  El pasaporte  La tarjeta de embarque  El traje de baño  Ticket  Round-trip ticket  Luggage  Identification  Suitcase  Passport  Boarding pass  Bathing suit

8 Tránsito Público  La estación de tren  La oficina de turismo  La parada de autobús  Tomar un taxi  Por favor, ¿dónde queda…?

9 Tránsito Público  La estación de tren  La oficina de turismo  La parada de autobús  Tomar un taxi  Por favor, ¿dónde queda…?  Train station  Tourist office  Bus stop  To take a taxi  Can you please tell me where… is?

10 Salir  Abordar  El aeropuerto  El/la auxiliar de vuelo  Facturar el equipaje  Hacer cola  La pantalla  El/la pasajero/a  La puerta  La salida  El vuelo

11 Salir  Abordar  El aeropuerto  El/la auxiliar de vuelo  Facturar el equipaje  Hacer cola  La pantalla  El/la pasajero/a  La puerta  La salida  El vuelo  To board  Airport  Flight attendant  To get in line  Screen, monitor  Passenger  Departure  Flight

12 Llegar:  La llegada  Pasar por la aduana  Pasar por seguridad  El reclamo de equipaje

13 Llegar:  La llegada  Pasar por la aduana  Pasar por seguridad  El reclamo de equipaje  Arrival  To go through customs  To go through security  Baggage claim

14 Direct Object Pronouns

15 Big Idea  The direct object is the thing/person that directly _________________ the action of a verb.  I read books to my sister.  (What do I read? BOOKS!)  Books are the direct object!

16 Direct Object Pronouns  If we want, we can shorten a sentence by replacing a direct object with a direct object pronoun. There are 8 of them in Spanish: MENOS TEOS LO, LALOS, LAS

17 Práctica  Which direct object pronoun from the chart above could you use to replace these nouns?  You El vuelo  MeLas maletas  UsLos boletos

18 Práctica  Which direct object pronoun from the chart above could you use to replace these nouns?  You TEEl vueloLO  MeMELas maletasLAS  UsNOSLos boletosLOS

19 Sentence Structure  If you want to replace the object of a sentence with an object pronoun, you place the new object pronoun in front of the conjugated verb.

20 Example 1  Yo quiero el boleto.  Yo lo quiero.  I want it.

21 Example 2  Ella necesita unas maletas.  Ella las necesita.  She needs them.

22 Example 3  Nosotros tenemos las uvas.  Nosotros las tenemos.  We have them.

23 Example 4  Tú quieres mi almuerzo  Tú lo quieres.  You want it.

24 Example 5  Ellos cierran la tienda.  Ellos la cierran.  They close it.

25 Example 6  Usted prefiere la historia.  Usted la prefiere.  You prefer it.

26 ¡Ojo!  If you have a sentence with two verbs together, you conjugate the first and leave the second verb as an infinitive. If you want to use a direct object pronoun in one of those sentences, rather than putting it in front of the conjugated verb, you can attach it to the end of the infinitive verb.

27 Example 1  Yo quiero llevar el vestido  Yo quiero llevarlo.  I want to wear it.

28 Example 2  Ella necesita saber la llegada.  Ella necesita saberla.  She needs to know it.

29 Example 3  Él tiene que tomar un viaje  Él tiene que tomarlo.  He has to take it.

30 Example 4  Tú tienes que usar la puerta.  Tú tienes que usarla.  You have to use it.

31 Example 5  Ellos quieren cerrar la tienda.  Ellos quieren cerrarla.  They want to close it.

32 Example 6  Usted prefiere usar los euros.  Usted prefiere usarlos.  You prefer to use them.

33 Práctica  Work with a partner to see if you can figure out how to complete each quote bubble.  Then go back and forth trying to translate them.

34 Práctica

35 #1: Sí, yo los tengo.

36 #2: No, yo no quiero usarlos.

37 #3: Sí, nosotros las usamos mucho.

38 #4: Yo lo llevo porque tengo una presentación.

39 #5: Yo la compro de Target normalmente.

40 #6: Juliana tiene que comprarlos.

41 Indirect Object Pronouns

42 Big Idea  The indirect object is the person that indirectly RECEIVES the action of a verb – the person TO WHOM the action happens.  I read books to my sister.  (To whom do I read? MY SISTER)  My sister is the indirect object!

43 Direct Object Pronouns  If we want, we can shorten a sentence by replacing an indirect object with an indirect object pronoun. There are 6 of them in Spanish: A mí  MEA nosotros  NOS A ti  TEA vosotros  OS A él/ella/usted  LEA ellos/ellas/ustedes  LES

44 Práctica  Which indirect object pronoun from the chart above could you use to replace these people?  A míA mis primos  To youA ustedes  To usTo my brother

45 Práctica  A míMEA mis primosLES  To youTEA ustedesLES  To usNOSTo my brotherLE

46 Sentence Structure  If you want to replace the object of a sentence with an object pronoun, you place the new object pronoun in front of the conjugated verb.

47 Example 1  Yo canto Feliz Cumpleaños a ti.  Yo te canto Feliz Cumpleaños.  I sing you Happy Birthday.

48 Example 2  Ella enseña el arte a nosotros.   Ella nos enseña el arte.  She teaches us art.

49 Example 3  Nosotros leemos libros a ella.  Nosotros le leemos libros.  We read her books.

50 Example 4  Tú pagas la propina a ellos.  Tú le pagas la propina.  You pay them the tip.

51 Example 5  Ellos venden a estudiantes.  Ellos les venden.  They sell them (refreshments).

52 Example 6  Usted habla a mí.  Usted me habla.  You talk to me.

53 ¡Ojo!  If you have a sentence with two verbs together, you conjugate the first and leave the second verb as an infinitive. If you want to use an indirect object pronoun in one of those sentences, rather than putting it in front of the conjugated verb, you can attach it to the end of the infinitive verb.

54 Example 1  Yo quiero hablar a él.  Yo quiero hablarle.  I want to talk to him.

55 Example 2  Ella necesita escribir a mí.  Ella necesita escribirme.  She needs to write to me.

56 Example 3  Él tiene que pagar a ti.  Él tiene que pagarte.  He needs to pay you.

57 Example 4  Tú debes traer un regalo a ella.  Tú debes traerle un regalo.  You should bring her a gift.

58 ¡Ojo! 2  You may also notice that, since LE and LES both have multiple meanings (a él, a ella, a ellos, a ustedes, etc.) sometimes Spanish speakers will insert an indirect object pronoun, but still leave the long form at the end for clarification. Yo le escribo correos electrónicos a ella. Nosotros les pasan los papeles a ustedes.

59 Práctica  Work with a partner to see if you can figure out how to complete each quote bubble.  Then go back and forth trying to translate them.

60 Práctica

61 #1: Sí, yo voy a decirte algo.

62 #2: Sra. Ríos nos enseña el español.

63 #3: Sí, nosotros le hablamos mucho.

64 #4: Yo le digo mentiras porque no soy simpático.

65 #5: Sí, yo tengo que darles la tarea.

66 #6: Juan y Paco les tocan la música.

67 Personal A

68 Cultural Note  As we work through direct and indirect object pronouns, we need to be careful not to get confused by the PERSONAL A.  When a person is the object of a verb, we add the word A. This word isn’t directly translated into English – it’s just a way to recognize that it’s a person, not a thing.

69 Práctica  Fill in the personal A, and then work with a partner to translate the sentences.

70 Ejemplo 1  Yo veo las películas.  I see the movies.  Yo veo a tu hermana.  I see your sister.

71 Ejemplo 2  Ella trae un regalo a la fiesta.  She brings a gift to the party.  Ella trae a sus amigos a la fiesta.  She brings her friends to the party.

72 Ejemplo 3  Nosotros conocemos Florida.  We know Florida.  Nosotros conocemos a los jugadores.  We know the players.

73 Ejemplo 4  Ellos buscan un regalo.  They’re looking for a gift.  Ellos buscan a nosotros.  They’re looking for us.

74 Ejemplo 6  Tú encuentras el autobus.  You find the bus.  Tú encuentras a la maestra de español.  You find the Spanish teacher.

75 ¡Ojo!  Please note – all of the sentences on right have DIRECT objects, even though they have the word A in them. So if you are deciding whether a person is the direct or indirect object, rather than just looking for the word A, you need to actually ask yourself if they are WHAT is receiving the action or TO WHOM it is occurring.

76 Práctica  Yo digo hola a ella.  Yo tengo a ella en mi equipo.  Julio habla a mí mucho.  Julio quiere a mí para su novia.

77 Práctica  Yo digo hola a ella.  Yo tengo a ella en mi equipo.  Julio habla a mí mucho.  Julio quiere a mí para su novia.  Indirect Object  Personal A  Indirect Object  Personal A


Descargar ppt "Avancemos 2 Unit 1 Lesson 1 Travel Vocabulary Direct Object Pronouns Indirect Object Pronouns Personal A."

Presentaciones similares


Anuncios Google