La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Documentación: Estrategias, herramientas y práctica

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Documentación: Estrategias, herramientas y práctica"— Transcripción de la presentación:

1 Documentación: Estrategias, herramientas y práctica
El proceso reflexivo de planeación de currículo para niños de cero a tres años Documentación: Estrategias, herramientas y práctica (10 minutes) Welcome and Introductions- Participant Sign-in sheets, ask if any participants who want to share a challenge and or a success as they began reflecting on the observation process for their program since the last session. Climate of Care – Have participants review list of ground rules that will contribute to their sense of safety and security. Talk about breaks and Restrooms

2 Objetivos de aprendizaje
Los participantes serán capaces de: Demostrar una comprensión de que la documentación es una parte importante del proceso de evaluación Reconocer que la documentación puede tener diferentes propósitos y esta dirigida a diferentes audiencias Usar varios métodos para documentar incluyendo notas de sus observaciones, trabajos de los niños, grabaciones en video, fotografías y dictados Review the learning objectives to focus participants on what we hope they will gain from participating in the session.

3 Los maestros documentan sus observaciones para utilizarlas después
G U I A S 8.2 Los maestros documentan sus observaciones para utilizarlas después

4 El proceso de planeación de currículo
DOCUMENTAR Observar Documentar OBSERVAR Implementar Planear Implementar Planear PLANEAR IMPLEMENTAR Implementar Planear Show how “documentation” fits in Reflective Curriculum Planning Process Observar Documentar Observar Documentar

5 Un repaso sobre la documentación
Show I/T Guidelines DVD Disc 2 – Video Clip: Documentation 00:00-4:12 Guías para programas de aprendizaje y desarrollo infantil – Serie de discos compactos Disco 2

6 ¿Qué es documentación? Es un tipo de archivo o registro físico que esta basado en observaciones aplicadas y en escuchar atentamente. Se colecta usando una variedad de herramientas y los maestros contribuyen con sus diferentes puntos de vista Es una opción deliberada para observar y registrar lo que pasa en un ambiente de cuidado infantil para niños de cero a tres años de edad en orden de reflejar y comunicar los descubrimientos de los niños Documentation is probably the least understood part of the curriculum planning process. So let’s start with a definition. It’s based on attentive listening and keen observations, gathered with a variety of tools by teachers contribting their different points of view. We recommend an approach to documentation that allows for simultaneous collection of information that supports important areas of the teacher’s work, including required record keeping, curriculum planning and assessing developmental progress. In other words, documentation… Is the deliberate choice (planned as part of the program philosophy) to observe and record what happens in the infant/toddler environment in order to reflect and communicate children’s discoveries.

7 ¿Qué es documentación? Continua…
Registros que pueden ser interpretados Documentos que provocan comentarios y reflexión Exposiciones públicas que explican los que los niños están aprendiendo o haciendo Ask participants to think about: What do they think about when they hear the word “Documentation”? Think of a time when they documented something. What does documentation look like in reality? Ask them to share some ideas back with the larger group. What would you add to what your program is currently doing as far as documentation? record on easel paper- then show the next two slides and see what might have been missing and what they added to our list…

8 ¿Qué es documentación? Continua…
Puede ser en forma de: paneles, sitios electrónicos, discos compactos y álbumes individuales o libros Incluye: fotografías, trascripciones, videos, registro de voces, artefactos, etc. El diseño gráfico esta diseñado para presentar el proceso de aprendizaje

9 ¿Por qué es importante documentar?
Para dejarle saber a los padres sobre las experiencias de los niños y para mantenerlos involucrados Para ayudar a los maestros a entender su trabajo mejor Para promover el desarrollo profesional del personal docente Ask Participants to break into program or classroom groups for short discussion. Ask them to think of reasons why they might document things? What could a program gain? What could parents gain? What could Teachers gain? After 3-5 minutes, have them share a few key ideas and then show our list-- what did they add or what did they already know, etc?

10 ¿Por qué es importante documentar? Continuación…
Para dejarle saber a los niños que su trabajo es valorado Para crear un archivo que documenta la historia del niño en la escuela Para mostrar el proceso de aprender juntos

11 Usos creativos acerca de la documentación
Para recordar. Para mostrar de una manera visible la manera en la que aprenden los niños. Para capturar los descubrimientos de los niños y que estos regresen para seguir investigando. Para compartir y reflexionar sobre las experiencias con otros Para planear y así facilitar el aprendizaje.

12 Los muchos usos de la documentación
Capacitación y supervisión Abogacía del programa Profundizar en las relaciones cariñosas y de respeto con las familias

13 El proceso de la documentación
Los maestros participan en la observación mientras que cuidan a los niños Los maestros ven, escuchan y piensan acerca de sus observaciones This type of observation is not the non-participant strategies such as the running record or time sampling that most of us learned in college classes.

14 Herramientas que apoyan la documentación
Video cámaras Cámaras estables Grabadoras de audio Computadoras de mano (palm pilots) Computadoras Cuadernos Papel que se adhiere (post-It notes) Calendarios Copiadoras que captan muchos detalles (scanners) Impresoras

15 Estrategias para documentar
Notas de las observaciones Registro de eventos/Ejemplos Registro de tiempos/Ejemplos Fotografías Videos Ejemplos de portafolios Listas Observaciones descriptivas

16 ¿Cuáles estrategias trabajan para nosotros?
Las estrategias para observar y registrar es una elección que debe ser considerada en el contexto del ambiente de trabajo, las preguntas que han sido planteadas y las metas del programa 10 minutes Small group discussion and note taking activity: Ask participants to carefully consider their program: Context of the setting Questions and Goals they want to focus on

17 Prejuicios, potencial y límites
Cada herramienta usada para la documentación deja a un lado algo o agrega algo. La manera en la que usamos cada herramienta es muy subjetiva. Lo que incluimos en una fotografía o en un video depende en lo que nosotros nos enfocamos. Usando más de una herramienta para documentar nuestras observaciones hace que tengamos un archivo más completo. Tool Activity: 10 minutes Give participants handout for them to take the list of tools and what does it leave out? What other tools could support it? Large group conversation.

18 Capturando los caminos del aprendizaje
A través de la documentación, los maestros capturan pequeñas evidencias de los intereses del niño, sus métodos de exploración, sus rasgos, sus estilos, sus preferencias y la manera en la que interactúa con los adultos y con otros niños Read slide

19 Descanso de 15 minutos

20 Una documentación significativa puede hacer que usted use su tiempo de una manera efectiva
Note y registre comportamientos que: Muestren los logros, el crecimiento, los intereses y las estrategias de aprendizaje de un niño, Revelen las emociones y los pensamientos del niño, Son nuevos, inusuales o llaman la atención de alguna manera, Están relacionadas a alguna preocupación o a una meta para el niño. Acknowledge the concern staff often have for the amount of time documentation takes. There are many demands on their time! Point out that “observing with intent” can lead to more meaningful documentation – and that can provide you with information that makes your job more effective – and more enjoyable! A possible time saver: It doesn’t necessarily have to be long to be effective – if you capture what is useful/meaningful. Point out, some of the things that can be useful. (Go through the points on the slide.) Transition to next slides: Let’s look at some possible examples of this concept. You will need your copy of the I/T DRDP-R.

21 ¿Es esta una documentación significativa?
Tony llena su taza de la fuente de agua Tony agarra la taza con una mano y con la otra, presiona el botón de la fuente de agua para llenar su taza Reveal first documentation and read it. Ask participants to turn to Measure 33 in their DRDP IT (2010). Ask them to look at the developmental levels. Ask them if the documentation gives them much information that is useful in understanding this child’s development. (It doesn’t since it doesn’t tell us anything about how he filled his cup.) Reveal the second documentation and repeat the process. This documentation describes fine motor skills that fall along the continuum. IMPORTANT! Explain they are NOT trying to do a rating since it is just one observation. (To rate, we need to know what behaviors are done easily, confidently & consistently over time.) But a collection of such documentation would give us this information. POINT OUT: It only takes a few seconds more to write the more useful documentation. Repeat this process with the next documentation (Sheena and Ann) Note: There should be no photo with this slide and discussion.

22 ¿Es esta una documentación significativa?
Sheena y Ann se sentaron en la mesa y jugaron con platos, ollas y cazuelas de juguete y con arena Sheena y Ann se sentaron en lados opuestos de la mesa y vaciaron arena en ollas y platos de juguete. Agarrando un plato hondo en una mano y un cucharón en la otra, Sheena vació arena en el plato hondo. Ella la movió y dijo: “La sopa esta lista.” Las dos niñas pretendieron comer algo de sus platos hondos con cucharas imaginarias. Note: This is exactly the same pair of documentations as in the previous slide. What is different here is the addition of the photograph. Participants do not have this in their handout as it would alter their responses to the prior slide. 3 clicks: Use the addition of the photograph to facilitate a discussion about using photographs to support meaningful/useful documentation. Ask if they can see things in the second documentation that would not be necessary if combined with the photograph (e.g, that they sat on opposite sides of the table and how Sheena held the objects. The written documentation might start with, “Sheena poured sand into the bowl.” If the photograph captures “action” it is likely we need fewer words in our written documentation.

23 Presentación de la documentación
La documentación puede ser presentada en filminas (slides) y videos, paneles, álbumes, libros, cuadernos, cartas, volantes y trabajos de arte. Esta debería incluir las reflexiones de los diálogos y los pensamientos de los niños y los maestros. Ask if they have seen anything like these anywhere? Not just in the center but perhaps elsewhere in their communities?

24 Comunicación a través de la documentación
Cuando los maestros trabajan juntos para seleccionar, organizar, arreglar e identificar la documentación, ellos le dan un nuevo significado a la experiencia que los hizo producirla primero Al producir la documentación, los maestros ven más claro lo que paso antes y así entienden mejor lo que van a hacer después

25 Enfocándose en la actividad de fotografías
¿Quién o qué se ve en la fotografía? ¿Qué sería importante recordar? ¿Qué es importante saber acerca del significado de la fotografía? (30 minutes) Explain that the assignment was to bring photos of children. In your program groups, take a closer look at the photos and discuss the questions listed on the powerpoint slide? Add a few questions to help them think more deeply-- what learning is taking place? What development is taking place? What was the focal point of the photographs? What words could be used to describe this photo? What feelings, memories, or people do you associate with the photo or description? What do you think made those photos and descriptions stand out for you? With the DRDP focused observation handout list that was provided ask participants to look at the photos with this in mind. What do they see? Are there examples in the photos of child learning? Let them know if they feel they need to go back and take more photos for the next session, they may. What do they want to capture the next time? Goal always being-- this is a trainer of trainer approach… teachers are teaching their aides how to do this. If you were going to do this tomorrow what are the decisions we’ve already made? Have teachers write on the easel paper their notes as they discuss their photos. Tell them you will Scribe them and get back to them for the next session together (or) Spread out photos as appropriate and attach post-it notes to each picture. Participants can then write down their thougts on the post-it notes that are attached to each picture. Pictures may go around so that everybody can have some saying about them (optional) After the activity is concluded, ask participants to reflect using the next slide. Note: Be prepared with pictures in case participants do not bring any.

26 Actividad en grupo pequeño
¿Cuáles son los elementos esenciales de un sistema práctico para documentar el desarrollo de los niños de cero a tres años? Definiciones: Práctico – es efectivo, simple y fácil de hacer como parte de la rutina diaria. Es muy completo Sistema – incluye organización de personas, tiempo y materiales Documentación – captura información especifica para desarrollar un currículo basado en los intereses de los niños, monitorea el progreso del desarrollo y apoya la abogacía del programa (20 minutes) In your programs: Talk about what do you need in order to support a system for documenting infants learning? How will you train teaching assistants? What do you need from the Administrative Staff to accomplish this? How will you share the results with families? How will you display and/or store this at your program? What options or possibilities do you have for partnering with children, colleagues, and families to create a system for documenting infants’ learning and development? If necessary define terms: Practical – effective, simple, easy to do as part of daily routine, thorough and complete System – includes organization of people, time, and materials Documenting – capturing specific information for developing curriculum based on children’s interests, tracking developmental progress, and program advocacy. Infants’ learning and development – connection with their families being the primary focus of documentation as well as tracking developmental progress.

27 Platique con un compañero sobre lo siguiente:
Platique sobre los tipos de documentación que usted ha hecho. ¿Qué herramientas ha usado? ¿Qué espacio usa usted para exhibir o guardar la documentación? ¿Qué estrategias parecen trabajar mejor en su programa? ¿Cuáles son algunas cosas que a usted le gustaría tratar? ¿En qué maneras se podrían apoyar ustedes dos para hacer que la documentación sea una parte natural de su programa? Ask participants to talk for 5-7 minutes with their neighbor about the questions on the slide… have them jot down their ideas. Ask participants if they have you ever documented anything in their program or perhaps in another child development program? How was it received/appreciated by parents? After they have talked ask them to share one or two things from the conversation and write their ideas on easel paper. Note: Be prepared with documentation samples to give participants ideas as well.

28 Comentarios del grupo grande
¿Qué piensa ahora sobre el proceso para documentar en su programa? Support group to brainstorm all concerns that would block a successful documentation process Record on easel pages

29 Cree un panel de documentación
Cree un panel de documentación usando los materiales que se le proveyeron Use un lenguaje cautivador para llamar la atención de las personas que vean su panel Piense cuidadosamente acerca del mensaje que quiere dar y sobre como exhibe las fotografías y la palabra escrita (texto) Invite participants to look at samples that you have brought to class— Materials for Documentation Panels Poster Boards / Markers / Colorful Construction Paper Colorful Tissue Paper / Scissors / Glue Sticks Photos (from Participants) Ask them to work in pairs (or in their program groups) Talk through their ideas & sketch them out first on paper Explain they will have enough time to do this without rushing so take time to make it meaningful and beautiful to them…OR they could each complete one.

30 Comparta sus historias
As they listen to each other share the panels, ask them to think about where these panels might be displayed? Who should see them? Is there a reason they might request that they be displayed in another area of the school district? Perhaps a staff lounge where teachers of other grades might see them? How might they engage the broader community through the documentation they have done here and will be doing? Do you have other ideas that are coming alive as you see each other’s work? Can you see how this would help support curriculum planning? Can anyone give an example from the documentation panels of a way that curriculum might grow from something that was observed? Spend a little time with the group to re-visit the question from their pair discussion: How might they support each other to make observation and documentation a more integral part of their programs?

31 Organícese para documentar de una manera más efectiva
Organice un sistema de tiempo y herramientas que sea efectivo y que cumpla con las necesidades individuales y los estilos de documentar de los observadores (maestros y padres) ¿Qué podría usted hacer para mejorar su sistema? Escoja una de las cosas a la que se comprometió a hacer y compártala con el grupo Reveal first point on slide (one click) Point out: An important part of making the most of the time you have to observe and document is to create an organized system for it. Ask them to reflect on the things covered today and their own system. Explain: “We will now give you a few minutes to discuss ways you can improve the system you have set up to support your documentation efforts. Reveal “What could you do to enhance your system and give participants a specified amount of time to work in their center groups. Have each group share one idea. (Though this takes time, it helps participants maintain focus on the task.)

32 Recursos para documentar
Guías para programas de aprendizaje y desarrollo infantil, capítulo 6, guía 8.2: Los maestros documentan las observaciones para usarlas después (página 111) Disco compacto número 3 de las Nuevas perspectivas DRDP-IT © (2010) (herramientas de documentación, cartas informativas, etc.) Disco compacto: Conociéndote a través de la observación These are some additional resources for future reference. (There may not be time to actually look up the Guideline reference as part of the workshop. It’s more important that they know it’s there for their future use.) Distribute the following handouts as additional resources for their future reference: Tips for Success Point out: These are some practical suggestions offered by your colleagues in the field. One Center’s Journey Point out: This is what one center has done successfully to include parents in the process. There is a write up with photographs in the DRDP-IT newsletter on the DRDP-IT website.

33 Asignatura académica # 2
Creando un sistema de documentación

34 Curso del proceso reflexivo de planeación de currículo Asignatura académica # 2
Actividad 8.2A Creando un sistema de documentación Tomado del libro de trabajo de las Guías para programas de aprendizaje y desarrollo infantil Puntos posibles: 10

35 Próxima sesión: Reflexión
Por favor complete la asignatura académica # 2: Creando un sistema de documentación y tráigala la siguiente sesión donde estaremos hablando sobre la reflexión Nos vemos pronto

36 Preguntas Ask if participants have any questions.
Talk about the next session’s opportunity to work on planning and implementing Curriculum using Observations and Documentation.


Descargar ppt "Documentación: Estrategias, herramientas y práctica"

Presentaciones similares


Anuncios Google